Nekromanti Rustningar och värme

Irrlicht

Veteran
Joined
3 Jul 2003
Messages
25
Hej.
Snart så kommer mina spelares rollpersoner att färdas genom ett ökenlandskap, i min Spelvärld.
Och där kommer fråga nummer ett (1).
Skall jag upplysa dom om att dom kommer att stekas levande om dom inte tar av sig sina halvrustningar.
Eller kommer dom verkligen det? Korsriddarna som slogs i Mellanöstern var väl ganska välbepansrade...

(Vi använder EONs Regelsystem så det finns ju detaljerade regler för hur man dör av törst o uttorkning)

Sedan så ligger det ett stortland som dom kommer att färdas igenom, det ligger vid kusten o klimatet är behagligare där än på resten av kontinenten, så vad kan landets soldater ha för skydd?
Vad är lämpligt?
Landets traditioner är både Slavhandel och att dominera de stamar som lever vilt innanför landets gränser, sedan så har landet get sig jävel på att låta andra länder känna fruktan inför dom,

Landets kommunikationer är både bra och dåliga, de flesta städer ligger vid havet så man kan ju färdas snabbt med båt,
Sedan så får landet sin huvudinkomst handlandes med "den mystiska Kryddan" (Dune). Så de har ett fåtal städer ute i ödemarken som ligger med över 1.5 Veckors mellanrum utan vägar genom ogästvänlig öken.

Jag ber bara om lite åsikter och förslag.
Tack på förhand :gremsmile:
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Jag vet att jag ställde en liknande fråga på Eonforumet för en tid sedan, fast det var rent allmänt om effekten av hög värme. De synpunkter jag fick då var att hög värme i sig inte var jobbigt, det är vätskeförlust orsakad av hög värme som blir obehagligt. Vilket egentligen leder fram till att om rollpersonerna är välförsedda med vatten så kan de övervinna en del av komplikationerna. De utmärkande resultaten är dock att utmattningen i hög värme blir värre, och jag vet att jag lade in en husregel om att tung rustning i varmt och fuktigt klimat (vi var i Stora Arkipelagen) rejält ökade på utmattningen man fick vid förflyttning.

Kontentan är nog ändå att det är möjligt att ha tung rustning, men det kräver en god logistik då du utan dåligt samvete kan kräva att de måste få i sig mer vatten än annars (pga ökad risk för överhettning). Det handlar i slutändan om vad för slags taktik och strategi de vill ha - i regelrätta slag är det ju väldigt skönt att ha den ordentliga rustningen, frågan är bara om logistiken gör att det är värt det?

Om korsriddarna i Mellanöstern - jo, de var välbepansrade, men samtidigt höll de sig väl till områden med rätt god tillgång till vatten? De var ju sällan ute i den mest extrema öknen, området längs med kusten från Palestina upp till Turkiet är väl inte det värsta Mellanöstern kan erbjuda?

Mvh / Phelan
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Om korsriddarna i Mellanöstern - jo, de var välbepansrade, men samtidigt höll de sig väl till områden med rätt god tillgång till vatten? De var ju sällan ute i den mest extrema öknen, området längs med kusten från Palestina upp till Turkiet är väl inte det värsta Mellanöstern kan erbjuda?
Det området var faktiskt rätt så trädbeklätt (om det finns ett sånt ord) och relativt bördigt på den tiden. Det var inte förrän turkarna behövde virke till sin flotta som det egentligen blev det vi ser idag.
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Problemet är risk för värmeslag i kombination med vätskebrist. Man kan lösa en del av problemet genom att dricka (och tillföra salt), samt att bära löst sittande tygplagg utanpå rustningen (mindre värmeproblem, då solljuset inte ligger på direkt). Vidare så är plåtrustningar sämre att bära, då utstrålad värme reflekteras tillbaka in mot kroppen, medan ringbrynja genom sin luftiga struktur "andas" bättre.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Eftertanke

"Om korsriddarna i Mellanöstern - jo, de var välbepansrade, men samtidigt höll de sig väl till områden med rätt god tillgång till vatten? De var ju sällan ute i den mest extrema öknen, området längs med kusten från Palestina upp till Turkiet är väl inte det värsta Mellanöstern kan erbjuda?"

Det området var faktiskt rätt så trädbeklätt (om det finns ett sånt ord) och relativt bördigt på den tiden. Det var inte förrän turkarna behövde virke till sin flotta som det egentligen blev det vi ser idag.
Vid närmare eftertanke så borde detta bara gjort saken värre. Jag har varit både nere i jordandalen och i Wadi Rum, den förra med hög luftfuktighet och den senare med mycket låg luftfuktighet men aningen högre temperatur, och det är helt klart att en hög luftfuktighet ger en mycket mer tryckande värme. Jag skulle inte vilja klampa genom jordandalen iklädd tung rustning (inte Wadi Rum heller, men inte lika ogärna).
 

malmkvist

Warrior
Joined
9 Oct 2004
Messages
236
Location
1) Halmstad 2) På sjön
Det var nog ingen dans på rosor. Fast jag tror om man har på sig något lager tyg utanpå rustningen, och dricker massor, så kan man nog klara sig. Fast man bör nog ta det lugnt under dagens hetaste timmar, om det inte är kris.
 
Top