Nekromanti Rustningar och bryt

SchteeekarN^

Veteran
Joined
26 Jun 2010
Messages
44
Location
Luleå
Hej, hyffsat ny spelledare och jag förstår inte riktigt bryt och absorbering på rustningar ska man bara dra bort absorbering och sen ta återstående skada på reducerad skadevärkan(det gör jag för tillfället) eller ska man dra bort skadan och sen kolla bryt? :S
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
I vår spelgrupp ar vi ett husreglat system så jag kanske är lite rostig, men jag har för mig att du först skall se om skadan överstiger BRYT. Gör den det så skall du sänka BRYT med 1 och sedan slå Ob1T6 mot det nya värdet. Misslyckas slaget går artikeln sönder.

Efter att ha gjort detta ska du ta den skada du hade innan du kollade BRYT och dra ifrån det värde som rustningsartikeln har i skydd. Till exempel, om skadan är 14 och rustningen skyddar 3 så blir den reducerade skadeverkan 11.
 

SchteeekarN^

Veteran
Joined
26 Jun 2010
Messages
44
Location
Luleå
wait what, menar du att man ska först slå mot bryt och ifall man kommer över ska man slå skada?, men hur gör man om man får krossskada 17 på en ringebrynja som har 18 i bryt isåfall för även om man inte her sönder rustningen ska man få ont uta bara faan(på tal om det borde det äns vara möjligt att he sönder ringebrynja med krossvapen...tycker som att den logiskt sett inte borde gå sönder av krossvapen sen att kroppen går sönder är en helt annan sak :D)
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
BRYT:et påverkar inte skadan. Om du, sås om du beskrev, slår 17 i krossskada med en hammare på en ringbrynja med 18 i BRYT så betyder detta endast att ringbrynjan klarar sig. Skadan reduceras sedan 4 (vilket är vad en normal ringbrynja skyddar mot krossskador), vilket resulterar i att den reducerade skadeverkan blir 13 (17 - 4).

Resultat: Ringbrynjan klarar sig utan några allvarliga skador, men rollpersonen erhåller 13 i krossskada.
 

dkdsmk

Veteran
Joined
14 Sep 2012
Messages
6
Ledsen för en bump av såpass gammal tråd, men hur fungerar det om spelaren slagit fram så att denne har naturligt skydd och sedan har en rustning ovanför? Antar att bryt fungerar som vanligt iochmed att rustningen tar smällen först. Om rustningen drar bort 4 skadepoäng och naturligt skydd 3, lägger man således bara ihop dessa då?
 

Tiraken

Veteran
Joined
4 May 2010
Messages
17
Location
Skövde
dkdsmk said:
Ledsen för en bump av såpass gammal tråd, men hur fungerar det om spelaren slagit fram så att denne har naturligt skydd och sedan har en rustning ovanför? Antar att bryt fungerar som vanligt iochmed att rustningen tar smällen först. Om rustningen drar bort 4 skadepoäng och naturligt skydd 3, lägger man således bara ihop dessa då?
Först drar du bort 4 precis som du säger, sedan applicerar du brytreglerna på den rustningsdel som drog bort 4. Efter det så tar du nästa rustningsdel och nu har du redan dragit av 4 så säg att den skyddar 2. Då tar du det nya reducerade värdet vilket är ytterligare 2 mindre och kollar brytvärdet mot den rustningdelen. Dock så har ju hård hur inget bryt.

Så kortfattat: Du har precis rätt men du måste kolla bryt mellan varje steg.
 
Top