Runequest roman?

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Någon som har koll på om det finns Runequest-fiktion som faktiskt är bra, på riktigt? Novell eller roman.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Aldrig hört talas om sådan men har å andra ingen vidare koll på spelet. @JohanL kanske?
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,651
Location
Demokratiska Republiken Latveria
King of Sartar (av Stafford själv) är den enda jag känner till. Har inte läst den, men är lite nyfiken.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Någon som har koll på om det finns Runequest-fiktion som faktiskt är bra, på riktigt? Novell eller roman.
Det finns väldigt litet alls. Den som brukar framhållas - men som jag inte har läst själv - är The Complete Griselda, om den kvinnliga huvudpersonens pikareskäventyr i Pavis.


King of Sartar är inte en roman alls - det är en fignerad samling (otillförlitliga!) dokument med världsbeskrivning och möjlig (huvudsakligen framtida) historia, och betraktas som utomordentligt svårläslig i vilket fall.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Det finns väldigt litet alls. Den som brukar framhållas - men som jag inte har läst själv - är The Complete Griselda, om den kvinnliga huvudpersonens pikareskäventyr i Pavis.


King of Sartar är inte en roman alls - det är en fignerad samling (otillförlitliga!) dokument med världsbeskrivning och möjlig (huvudsakligen framtida) historia, och betraktas som utomordentligt svårläslig i vilket fall.
Låter inte jättelockande... skulle vilja ha en roman som typ Eisenhorn till 40k, att sugas in i.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Artesia har jag kollat lite på, men trodde inte alls det var likt Runequest. Spännande, och det är ju en skitbra serie!
Mark Smylie är litet tillbaka där, och har gjort en hel bunt omslag och illustrationer till RuneQuest och fan-produkter.

1644080991695.png
1644081018601.png

Det har till och med varit tal om nytt Artesia-rollspel, under BRP den här gången.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Det finns väldigt litet alls. Den som brukar framhållas - men som jag inte har läst själv - är The Complete Griselda, om den kvinnliga huvudpersonens pikareskäventyr i Pavis.


King of Sartar är inte en roman alls - det är en fignerad samling (otillförlitliga!) dokument med världsbeskrivning och möjlig (huvudsakligen framtida) historia, och betraktas som utomordentligt svårläslig i vilket fall.
King of Startar är inte en roman, även om det beskrivs som det, nej.

Griseldaberättelserna är däremot det som man oftast menar med game fiction och det är hyggligt välskrivet dessutom. Det är väl inte så vidarevärst bundet till RQ, men väl till Glorantha,och mer specifikt Pavis. Men, är man ute efter Gloranthafiction, då är det definitivt läsbart!
 
Top