Nekromanti RuneQuest 6

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Organ said:
Jag läste recsensionen av nya RQ i senaste Fenix och blev sjukt sugen. Kan någon berätta något mer? Det där med Combat Styles och Special Effects lät intressant.
Upptäckte precis att man kan tjyvkika lite på de ytliga delarna av sånt här i Game Master's Pack som finns att dra hem från Design Mechanism. Sitter och tjyvtittar lite på Special Effects i detta nu!
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
På tal om RQ6 är det någon som vet när nästa nytryck kommer ut i butikerna. Är i stort sätt tillfällit slut över allt där jag kollat i Sverige. Sfbokhandeln malmö har men inga andra, inte heller collectors point eller game maniacs.
 

The Ghost

Veteran
Joined
6 Jun 2010
Messages
102
Gillar mycket av det jag läst i boken än sålänge.

En sak jag fastnat lite vid (med risk för att ha missat något då jag hoppat i boken och inte läst den pärm till pärm).
Special Effects är ett sjukt härligt system. Men känns... obalanserat, även om det kanske inte är rätt ord. Viss variation i vilka special effects kommer givetvis ske, exempelvis beroende på vilket vapen man bär och om man (som dock är ovanligt i iaf min spelgrupp) inte nödvändigtvis vill döda sin motståndare.
Men egentligen... varför skulle man överhuvudtaget välja vissa special effects och inte alltid köra på de kanske 3-4 som är bauta bra?
För er med GM-packet eller boken, se t.ex. Impale. Har man ett stort vapen med impale... ja, varför vill jag någonsin bestämma en annan special effect då när jag kan göra min motståndare "incapacitated" på ett slag?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"För er med GM-packet eller boken, se t.ex. Impale. Har man ett stort vapen med impale... ja, varför vill jag någonsin bestämma en annan special effect då när jag kan göra min motståndare "incapacitated" på ett slag?"

Du väjer till exempel Impale och spetsar orken. Nu står du med ditt bautavapen fastkilat i orkens kropp och det är orkens orkpolares tur att agera.
Alla effekter är bra på sitt egna lilla sätt. Visst, vissa är mer eller mindre alltid bra, men situationerna kommer att styra vilka som är totalt värdelösa. Om man hela tiden slåss mot ensamma fiender är Impale snorbra, men man vill inte sitta fast med sitt vapen i en motståndare som antingen överlever ditt anfall eller som har polare (det sagt så älskar jag Impale, men inte för skadan utan för att man ger fienden minus för att slåss med ens vapen i sig - fan vad balla pilbågar och spjut blev helt plötsligt!).


Storuggla, krydda färsen lite
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Organ said:
Hur är det förresten med magin? Det finns ju flera olika magisystem. Är det meningen att man ska välja det som funkar bäst i den egna kampanjen, som i BRP-boken, eller existerar de alla sida vid sida?
RQ6 är huvudsakligen en verktygslåda. Så man kan köra med dem sida vid sida. Bara använda en av dem. Köra med ett urval. Det finns också lite text om hur man som spelledare lämpligtvis lägger återhämtning av magisk kraft för att ge olika stämningar och resultat.

Tillåt enbart krigar-mystiker, och det blir "crouching tiger, hidden dragon". Använd all magi, med spridd kunskap och snabb kraftåterhämtning och det blir high-fantasy. All magi, men svårt att lära sig och långsam återhämtning, och det blir "tusen och en natt".

Skippa magin, ladda hem PDF-filen för skjutvapen, samt modda färdighetslistan lite, och det är hyfsat klart för ett nutidsspel.
 
Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
Jag har funderat på att använda vapen .pdf:en för att konvertera Mutant: Undergångens Arvtagare till RQ6. Jag har dock inte börjat än då jag har kört fast lite i hur jag ska sköta köpandet av Mutationer vid karaktärsskapandet.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
StreetBushido said:
Jag har funderat på att använda vapen .pdf:en för att konvertera Mutant: Undergångens Arvtagare till RQ6. Jag har dock inte börjat än då jag har kört fast lite i hur jag ska sköta köpandet av Mutationer vid karaktärsskapandet.
Spännande! Men behöver nog en hel del rejigging. T.ex. för "Klasserna" (Mutant, Psimutant, Robot, Människa), förmågor etc.

Vore spännande att följa hur detta går
 

Pete Nash

Veteran
Joined
29 Jan 2012
Messages
31
Location
Boden, Sverige
StreetBushido said:
Jag har funderat på att använda vapen .pdf:en för att konvertera Mutant: Undergångens Arvtagare till RQ6. Jag har dock inte börjat än då jag har kört fast lite i hur jag ska sköta köpandet av Mutationer vid karaktärsskapandet.
Ironically enough, I am currently playing in a RQ6 Mutant game, run by one of my Swedish friends. We simply rolled up characters as per RQ6, added a few technical skills for sciences like Electronics, then rolled on the mutation table to gain weird powers. For guns we just use my RQ6 Firearms document up on the website.

I think the GM creates monsters by picking the nearest fitting creature in the RQ rule book. Other than that we're happily looting bunkers, causing nuclear meltdowns and shooting other mutants. Great fun!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Pete Nash said:
Ironically enough, I am currently playing in a RQ6 Mutant game, run by one of my Swedish friends. We simply rolled up characters as per RQ6, added a few technical skills for sciences like Electronics, then rolled on the mutation table to gain weird powers. For guns we just use my RQ6 Firearms document up on the website.

I think the GM creates monsters by picking the nearest fitting creature in the RQ rule book. Other than that we're happily looting bunkers, causing nuclear meltdowns and shooting other mutants. Great fun!
Great stuff,

Looking forward to Mythic Mutant Scandinavia as an official supplement to RQ6! :gremwink:
 
Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
Sounds cool! My plan is to use the Chaos Features for mutations. Rolling randomly would work, but I'd also like to be able to buy certain mutations at character creation.

For the PSI-mutants I would just convert the various PSI-powers to their closest magical equivalents in the RQ6 book.

I'd like to hear more about how your GM has handled this conversion!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Sadly, it might be quite a wait. I've got a lot of other material I need to write in the pipeline!"

The Mythic Byzantium and the mythic greeks still going to happen? And the pre-norman britain thing? :gremsmile:


Storuggla, nu blir det burlesque
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Storuggla said:
The Mythic Byzantium and the mythic greeks still going to happen? And the pre-norman britain thing? :gremsmile:
I am very much looking forward to this.
Detta är något jag verkligen ser fram emot.
 

Pete Nash

Veteran
Joined
29 Jan 2012
Messages
31
Location
Boden, Sverige
Storuggla said:
The Mythic Byzantium and the mythic greeks still going to happen? And the pre-norman britain thing? :gremsmile:
Yes, 2013 for Mythic Greece and Mythic Britain. I have no idea when Mythic Byzantium will be finished.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
And after than, Mythic Norrland, with rules for skiing, home made booze and ice.


Storuggla, ingen köper den
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Arfert said:
Jag funderar på att dra igång en RQ-kampanj nästa år. Några som är sugna?
I'll kill you.
I'll kill you all!
Enda sättet ni har att undkomma med livet i behåll är om ni sticker till Spanien för att spela...
:gremsmile:
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Önskar att nästa version av Drakar och Demoner blir en RQ6 variant(eller Openquest). Börjar kännas dags för lite återanknytning till de gamble värden och uråldrige traditioner. Tillbaka till startpunkten men i förnyad form.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Håller med om det. RQ6 på svenska, under namnet Drakar och Demoner. Och med flera olika kampanjer till det.
 
Top