Nekromanti Runequest 6

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Nej, jag skojar inte. Runequest 6. Skrivs av Pete Nash och Lawrence Whitaker som jobbade mycket med Runequest 2 åt Mongoose. Nash har dessutom skrivit den lysande "Rome: life and death of the Republic" till Chaosiums BRP (utgivet av Alepthar Games) och Runequest Vikings till MRQ2.
Deras hemsida finns här. Grundboken ska tydligen vara settinglös (och inte ha ankor!), och sen ska de ge ut bäcker som stödjer GLorantha i andra och tredje åldern, och även saker som Mythic Greece och Mythic Constantinople. Jag kommer fan stödköpa enbart för att få mina vantar på en gamingbok om Konstantinopel, oavsett om det är bysantiner eller ottomaner som avhandlas i den.


Storuggla, höga siffror men inte bingo
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
1: Är inte Runequest 2 ganska nytt fortfarande?

2: Från 2 till 6? Det var ett ordentligt skutt. Visserligen gissar jag på att det beror på någon esoterisk räkning av editions som vi utomstående inte har koll på.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"1: Är inte Runequest 2 ganska nytt fortfarande?"

Jo, men nerlagt, typ. Mongoose valde att inte förnya licensen för Glorantha och därmed tappade de namnet Runequest också. De reglerna kommer ut på nytt, utan gloranthasakerna under namnet Legend nu i... september tror jag.

"2: Från 2 till 6? Det var ett ordentligt skutt. Visserligen gissar jag på att det beror på någon esoterisk räkning av editions som vi utomstående inte har koll på."

Runequest (Chaosium), Runequest 2 (Chaosium), Runequest 3 (Avalon Hill), Mongoose Runequest, Mongoose Runequest 2 och sen nu då... Runequest 6. Det låter rätt så bonk, jag håller med.


Storuggla, skrik inte på fötterna
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Notera att Mongooses Gloranthalösa Runequest var tänkt att heta Wayfarer.

Snabbt fick Mongoose reda på att Ye Olde Gaming Company redan var i släpptankar på ett spel med exakt det namnet, så då bytte Mongoose namn på sitt RQ-spel till Legend, och erbjöd YOGC publicering/distribution för deras Wayfarers istället. (Om ni hör att MG ger ut Wayfarers stämmer det samtidigt som RQ-spelet inte längre heter så!)

Personligen är jag mer intresserad av RuneQuest än Glorantha om jag säger så, så jag gissar jag är mer intresserad av Legend än av Moon Design och Design Studios Rune/Hero/Quest...
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Storuggla said:
"2: Från 2 till 6? Det var ett ordentligt skutt. Visserligen gissar jag på att det beror på någon esoterisk räkning av editions som vi utomstående inte har koll på."

Runequest (Chaosium), Runequest 2 (Chaosium), Runequest 3 (Avalon Hill), Mongoose Runequest, Mongoose Runequest 2 och sen nu då... Runequest 6. Det låter rätt så bonk
Nej då - det låter som att du har räknat alldeles rätt.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
CapnZapp said:
Notera att Mongooses Gloranthalösa Runequest var tänkt att heta Wayfarer.
Först Pathfinder, nu Wayfarer. Vad händer härnäst, "Hobo"?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Först Pathfinder, nu Wayfarer. Vad händer härnäst, "Hobo"?"

Murderhobo såklart.


Storuggla, för vad annat är rollpersonerna oftast
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Nu när jag röjer runt i gamla gömmor inför en flytt hittade jag dessutom ett Runequest utgivet av Games Workshop, från 1987. De kallar det 3rd edition."

Ja, Games Workshop gav ut ett Runeqest 3 på licens av Avalon Hill. Om jag minns rätt delade de upp boken i tre böcker för in utgåva och hade egna illustrationer, men i övrigt är den identisk med AH-versionen. Regelmässigt alltså.


Storuggla, armetält vid en sjö
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Stämmer nog. Jag har tre böcker i alla fall: Runequest, Advanced Runequest och Monsters. Alla hårdinbundna, och de håller ihop alldeles utmärkt fortfarande. I och för sig har jag inte bläddrat i dem på många år ... Men de är i anmärkningsvärt gott skick.

/Daniel
 
Top