Nekromanti Runequest 3, någon?

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Alltså, 35 år för sent sitter jag och plöjer RQ3. Jag minns hur jag stod och tittade på den där boxen i skyltfönstret på Tradition på Storgatan i Stockholm när jag var 11-12, hur fin den var, hur dyr och oåtkomlig den var. Den såg för bra ut för mig liksom. Nu sitter jag i alla fall och läser reglerna och ju mer jag läser, ju mer vill jag fortsätta läsa! Det här är precis vad jag vill ha i ett regelsystem, nästan allting verkar perfekt, jag blir så glad. Nu önskar jag att jag hade känt någon RQ-fantast och spenderat hundratals timmar i Glorantha. Men jag får uppleva det "vicariously" (hur översätter man det?) i den här roliga podden jag snubblade över: https://podtail.com/en/podcast/the-...nequest-project-runequest-red-moon-rising-se/. Den är faktiskt väldigt underhållande, med 3 nyzeeländare och en britt (och en amerikan dyker upp låter det som). Kul och smart dialog, bra interaktioner. Och så märker man hur originell och "quirkig" spelvärlden är. Jag brukar inte gilla att lyssna på "Actual Play" men det här är annorlunda, jag tror jag uppskattar den lite torra spelstilen. Rekommenderas!

Men jag är nyfiken: vad har folk för erfarenheter av RQ3? Var det svaret på universums stora frågor eller?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Det var helt OK för sin tid. Min grupp back then gick över till den nya upplagan när den kom, för det var ju så man gjorde. Bytte regler när det kom nya.
Vi spelade flera kampanjer, såväl i Glorantha som världarna i supplementen Land of Ninja och Vikings.

Trean fixade ett antal saker vi kommit att uppleva som klumpiga eller föråldrade i tvåan, så vi var väldigt nöjda till en början. Sedan upptäckte vi att en del av nyheterna inte fungerade perfekt heller. Exempelvis dumpade vi Fatigue-systemet illa kvickt. Sorcery var väl den riktigt stora innovationen, och vår reaktion var mest "meh". Vi husreglade aldrig bort det, vi var OK med att det fanns i världen, men det var aldrig någon som valde att spela en sorceror.
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Jag har också hört att just Fatigue-systemet inte var något som användes av särskilt många. Jag har bara läst inledningen till magisystemet men diggar verkligen avsnittet om de olika magiskolornas filosofier, särksilt det om Spirit Magic var fantastiskt. Sen visar det sig att Greg Stafford var praktiserande shaman :D
 

aknaton

Apostat
Joined
3 Jun 2008
Messages
219
Location
Ronneby
Jag har spelat RQ3 mycket. Bra spel för sin tid. Men känns gammalt nu. Och det är ett rent system. Det är det enda rollspelsystem som fastnat i min själ.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Skummade igenom RQ3 för ett tag sedan, men vet för lite om världen (blir intressant med RQ Glorantha på svenska)
Jag köpte Mythras istället i våras för att se hur det senast utvecklade BRP ser ut.
C
 

Cara250

Veteran
Joined
27 Jun 2018
Messages
25
Hej,
spel med D100 - motorn från ovanstående spelsystem är verkligen kul. Minns hur stort RQ var och Drakar och Demoner under sin riktiga storhetstid. Mythras är mycket bra, gillar det otroligt. Rent allmänt önskar jag att ännu fler kunde se vilken potential det intiutiva D100-systemet har för olika settings. Som jag ser det är det en fråga om att låta riktigt fångande kampanjmiljöer komma fram med det; då kan folk se ännu mer vad det är för högoktanig motor de har framför sig.
 
Top