[Rune-off]Runparaden

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Eftersom mitt runego utmanats av en forumit som skall förbliva onämnd (men som 100% är Khan!) tänkte jag låta oss forumiter etablera vår rune-cred genom lite kompetetiv rune-dropping.

Detta är en statusövning. Obskyrast och coolaste runrad vinner!

Så berätta, vilken runrad ligger DIG särskilt varm om hjärtat?

Jag börjar med de coolaste av de coola: Dalrunorna. Riktiga allmogerunor som användes in på 1900-tal. Tänk er Nils-Petter som sitter på kronblomssoffan på torpet och karvar runor på en budkavlen medan det första tåget susar igenom bygden och borta i kyrkbyn sitter prosten och läser om Boerkriget i Svenska Dagbladet.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
490
Åhh, jävla minne men någonstans utanför Norden finns en kort och koncis rad som lyder : " (bortglömt vikinganamn) ristade dessa runor, högt" runorna sitter också väldigt högt upp
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Okej...håll i er.

Rungymnastikens runrad.

1645459893694.png

De tyska, inte sällan proto-nazistiska, Völkisch-rörelserna var mycket intresserade av runorna, och det utvecklades ofta till ren esotericism och ariosofi. Guido von Liszt konstruerade en uppsättning av 18 "Armanist-runor", med utgångspunkt från den yngre futharken (vill ni göra en verklig djupdykning i bisarr tysk ockultism är fejden mellan armanister och irminister en höjdare).

Friedrich Bernhard Marby (som hamnade i koncentrationsläger under kriget för att han var fel sorts ariosof, se ovan) tog armanistrunorna och skapade "Runengymnastik", en sorts tysk yoga (inte sällan med nudistinslag), där poängen var att forma runorna med kroppen (ni vet, litet som med YMCA). Genom ett antal transmutationer först bort från och sedan tillbaka till nazismen utförs rungymnastiken ännu idag i vissa kretsar.
 
Last edited:

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
@JohanL vann. Ni behöver inte längre tävla. Inget bättre kommer att postas.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
*Knäcker med knogarna*

ÅLRAJT! Handsken är kastad, plockad och nu kastar jag tillbaka den.

Du säger dalrunor, jag säger fånerier. Mot slutet av dalrunornas tid var det knappt någon av runorna som inte såg ut som en helt vanlig bokstav. På nittonhundratalets början var det inte direkt en runrad folk lärde sig. Bah, säger jag! BAH! (Med det sagt är det onekligen lite lattjo, även om jag tycker de medeltida är klart fräckare)

Jag kontrar med runstaven, en evighetskalender som funkar för varje år, och som verkar ha varit använd långt upp i tiden i hela vårt avlånga land. Olaus Magnus skriver om den i sitt magnum opus Historia om de nordiska folken, och vi har exempel på runstavar som är klart yngre än 1500-tal. Visserligen inte ett specifikt skrivsystem, men tre av de fräckaste bindrunorna uppfanns specifikt för att få plats på runstaven - Arlagu, Tvimadr och Belgthurs. De är tuffare än genomsnittet med god marginal.




Men jag vill också lyfta fram det faktum att Gustav II Adolfs officerare skrev brev till varandra på runor under trettioåriga kriget! En kod de alla kände till, eftersom Gustav II Adolf hade självaste Johannes Bureus som privatlärare som ung. Bureus lärde ut runor till farbror Gustav, varpå det plötsligt blev viktigt att alla andra gjorde som kronprinsen och lärde sig runor.

Johannes Bureus är för övrigt en av mina stora idoler här i världen, av tre anledningar.
1 - Vår första riksbibliotekare.
2 - Fortfarande landets störste runforskare.
3 - Kolla skägget. Life goals!



Så, runstavar, runkod under 30-åriga kriget och dessutom en cool runforskare. Så det så.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
Min favorit är fyndet från Lödöse, en vävkniv med runorna: "Tänk du på mig, jag tänker på dig. Älska du mig, jag älskar dig". Vackra ord från forntiden, vissa saker ändras inte.

I Urnes kyrka ska det finnas en runristning som säger: "Arnfinn ristade mig" typ som en tidig "kilroy was here"

Finns även en dopfunt i Burseryd där man (på 1200 talet) ristat "Arinbjörn gjorde mig, Vidkunn präst skrev mig, och här skall (jag) stå en tid"
Tycker att sådana här enkla vardagstexter är otroligt charmiga
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Min favorit är fyndet från Lödöse, en vävkniv med runorna: "Tänk du på mig, jag tänker på dig. Älska du mig, jag älskar dig". Vackra ord från forntiden, vissa saker ändras inte.

I Urnes kyrka ska det finnas en runristning som säger: "Arnfinn ristade mig" typ som en tidig "kilroy was here"

Finns även en dopfunt i Burseryd där man (på 1200 talet) ristat "Arinbjörn gjorde mig, Vidkunn präst skrev mig, och här skall (jag) stå en tid"
Tycker att sådana här enkla vardagstexter är otroligt charmiga
Det finns på enorma mängder av vår runstensskatt också. De flesta runstenarna vi har är formulerade efter formeln "X reste sten efter Y, Z ristade runorna". Därför vet vi bland annat att en av våra mest produktiva runstensristare hette Balle.

Under medeltiden fortsatte just den biten - i Bergen har man hittat ett stort gäng märkpinnar med runskrift som man stuckit ner i tunnor, tygrullar, vad det nu kan vara. På pinnarna står det saker som RUDOLFRA, dvs "rudolf äger", eller liknande. Mer praktiskt att rista in det på pinnar än på själva prylen när det handlar om saker man ska sälja, kan man tro.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
det faktum att Gustav II Adolfs officerare skrev brev till varandra på runor under trettioåriga kriget! En kod de alla kände till, eftersom Gustav II Adolf hade självaste Johannes Bureus som privatlärare som ung
Fasen vad coolt och intressant! Jag vet att användadet av runor fanns kvar väldigt länge i Sverige men att det användes som kod var helt nytt för mig!
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
Måste också dela med mig av min favoritrunsten som står här i Uppsala!
"Örbystenen" eller Runinskrift U 1011 som lyder:

"Vigmund lät hugga stenen till minne av sig själv, den skickligaste av män. Gud hjälpe skeppshövdingen Vigmunds själ. Vigmund och Åfrid högg minnesmärket medan han levde"

1645523119123.png

En riktig skrytsten alltså, Skickligast av alla män och att stenen gjordes åt honom när han fortfarande levde. (sen är det en rätt snygg sten i min mening)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Måste också dela med mig av min favoritrunsten som står här i Uppsala!
"Örbystenen" eller Runinskrift U 1011 som lyder:

"Vigmund lät hugga stenen till minne av sig själv, den skickligaste av män. Gud hjälpe skeppshövdingen Vigmunds själ. Vigmund och Åfrid högg minnesmärket medan han levde"

View attachment 8346

En riktig skrytsten alltså, Skickligast av alla män och att stenen gjordes åt honom när han fortfarande levde. (sen är det en rätt snygg sten i min mening)
Personligen är jag grymt förtjust i den nötta VG 106.



Det är med största sannolikhet en mask i likhet med den i Århus som en gång i tiden synts tydligt på den stenen.



Men nu spårar vi lite. Det viktiga i diskussionen är att jag är runnördigare än @Leon.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Men nu spårar vi lite. Det viktiga i diskussionen är att jag är runnördigare än @Leon.
Det är coolt. Men Bryggeinskriptionerna från Bergen är coolare. Vardagsinskriptioner på trä och ben som öppnar ett fönster direkt till 1300-talets Norge. Favoriter är: "Kyss mig, min älskade!" och "Gyda sa åt dig att gå hem!"

Men coolaste av allt var det hemliga budskap som ristats in i underlaget av en vaxtavla, under vaxet, under pågående norskt inbördeskrig innan Magnus V tillträde till tronen. Rune and dagger!
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
490
Måste också dela med mig av min favoritrunsten som står här i Uppsala!
"Örbystenen" eller Runinskrift U 1011 som lyder:

"Vigmund lät hugga stenen till minne av sig själv, den skickligaste av män. Gud hjälpe skeppshövdingen Vigmunds själ. Vigmund och Åfrid högg minnesmärket medan han levde"

View attachment 8346

En riktig skrytsten alltså, Skickligast av alla män och att stenen gjordes åt honom när han fortfarande levde. (sen är det en rätt snygg sten i min mening)
Det här är min nya favorit runsten också!
(Vilket man tydligen verkar vara en grej)
 
Top