Nekromanti Runan #39 ute nu!

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Er väntan är över. Ett nytt nummer av rollspelsfansinet Runan är här! I detta nummer finner man bland annat officiellt spelmaterial till Gondica, rollspelens svenska historia del 3 (Lancelot Games samt Äventyrsspel del 2) och en spelartikel om kolosser.

Tanka nya numret gratis från www.runan.info
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Faktatillägg

I artikeln om Peregrin Games skrev jag om svenska independentspel: "Tidigare pionjärer inkluderar Carl-Johan Ström (Tomtar och troll) och skaparna av Trygg-Torkel."

De sistnämnda var ett bolag vid namn Mytorama HB, bestående av bl.a Sverok-Chrisp, Ingemar Ragnemalm och Torkel-illustratören Mats Öhrman. Enligt Chrisp gjorde de även några inofficiella tillbehör till D&D i mitten av 80-talet, samt att de, citat: "hade några spel på gång som Ingemar var huvudhjärna till."
De sistnämnda blev tydligen inte färdiga för de gavs aldrig ut, men betyder att Mytorama hade kunnat bli en "riktig" svensk spelutgivare och ett av ämnena i den här artikelserien. De hade då varit ungefär samtida med Titan Games.

--
Åke
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Är Fredrik Malmbergs kåseri gammalt? Han skriver att Paradox förhandlar med ett företag om en nyutgåva av Mutant Chronicles. Är inte det klart vid det här laget eller är det bara något som jag fått för mig?

Sagan om Äventyrsspel avslutas med en fråga om förlagets "svek" mot fansen. Det känns lite som en twist som aldrig utvecklades eller förklarades (även om jag förstår vad som åsyftas).
 

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Är Fredrik Malmbergs kåseri gammalt?
Det är korrekt. Fredrik Malmbergs text är gammal. Jag färdigställde materialet i februari 2006. Därav referenserna till att filmen ska börja filmas på senvåren o.s.v. Filmen Mutant Chronicles är i post-production nu. Jag hade tänkt att numret skulle komma ut i mars. Vampire-krönikan som jag nämner i Ledaren var också i stort sett klar, och jag väntade bara på några kompletteringar och lite bilder från diverse personer. Detta dröjde dock. Länge. Och jag bestämde mig för att stryka det inslaget och lyfta in lite annat, eftersom jag tröttnat på att vänta. När jag väl lagt upp det och kollade igenom numret upptäckte jag misstagen du påpekat: jag borde ha sett till att denna del av kåseriet justerades till förhållandena oktober 2006.

Vad det gäller twisten med sveket emot fansen, så tycker jag att det finns med under ytan på Fredriks text, bl.a. om nya inriktningen på Mutant respektive D&D och att Target-ledningen tappade kontakten med rollspelarna mot slutet. Möjligen var inte denna kompling inte tillräckligt explicit.
 
Top