Nekromanti Rubriker på rum, revisited

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Nu har jag snart avslutat första grottnivån och jag har skrivit rubriker på över etthundra rum, och min observation är följande: rubriker sammanfattar rummet och ger en känsla, och det är samtidigt rubrikens styrka och svaghet. Fördelarna är uppenbara: en adekvat rubrik sätter känslan för rummet och förmedlar en stämning, en association. Men det är här jag personligen känner en risk. Om jag läser rubriken ”kyrkosal” kommer jag som spelledare att dras till att beskriva min abstrakta representation av en kyrkosal snarare än författarens. Det kan tyckas vara ett icke-problem, men jag tycker det blir problematiskt, särskilt när det inte är meningen att rollpersonerna omedelbart ska inse vad de just påträffat. Ibland kan jag känna att det bara är bättre om jag som spelledare beskriver exakt hur rummet ser ut och låter spelarna själva dra slutsatsen att det är ett kök de hamnat i, istället för att jag som spelledare råkar säga att ”ni har hamnat i något som liknar ett kök”. Show, don’t tell.

Med det sagt låter det väldigt coolt när man listar alla rubriker på rum. Smaka på det här:

Tvätt, Entré, Cell A, Cell B, Cell C, Rum, Kläckningsrum, Schakt, Kontrollrum, Kylrum, Reservoar, Dusch, Pool, Bibliotek, Matrum, Sovrum, Operationssal, Avträde, Stall, Konstruktstation, Behandlingsrum, Avfallsrum, Plastbro, Laddningsstation, Sinnliga ljud, Vakans låda med nyckel, Vakans låda med nyckel, Operationssal, Skogsrum, Sändare och mottagare, Instruktionsvideo, Observationskorridor, Negativt ljus-laboratorium, Spindelhåla, Reningsverk, Akvarium, Bassängen, Under vattenröret, Vattenmur, Reception, Dolt vaktrum, Livskammaren, Trasig livsbehållare, Livsbehållare med kentaur, Tom livsbehållare med skelett, Livsbehållare med rese, Duschar, Undersökningssal, Förråd, Bassängodling, Kristallterapi, Stenrum, Bortspolade broar, Pumpstation, Strömsänka, Nedkylningstunnel, Förbränningsugn, Vaktrum, Rökrum med växter, Valtank, Analysbädd, Skadedjur, Vindtunnel, Dimvrede, Fjärilshus, Mögel, Svamp, Värmehall, Trasig portal, Garnison, Deprivationskammare, Förhörsrum, Sjungande blommor, Kristallpalatset, Elexirförråd, Amfibiepussel, Regnbågsfärger, Vapenförråd, Attrapp, Förråd, Drakrum, Växtlighet, Rotvälta, Skattpussel, Blått slem, Vattenfälla, Gröna blixtar, Färgpussel, Falsk vägg.

Visst blir man lite sugen på att ge sig in och äventyra?
 
Top