Nekromanti Rspekt Problem

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Hur ska jag göra? Spelarna visar ingen respekt direkt. Ska jag vara grymmare mot karaktärerna eller? Dom typ tjatar om att de vill ha de och de men om dom inte får det så blir dom tjuriga. Hur ska jag göra? /images/icons/frank.gif
 

Neptune

Veteran
Joined
6 Feb 2002
Messages
17
Svårt att säga...
Säg till dem att om dom ska larva sig så kan ni lika gärna
sluta spela rollspel på en gång!
När mina spelare larvar sig hotar jag med att sänka typ styrkan med några hundra poäng , då blir dom tysta.
Annars brukar jag hota med att bara ge dom en varsin hjärt attack och dö!
Försök skrämma dem!
/images/icons/hairy.gif
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Det tycker i och för sig jag att är ett väldigt dåligt förslag. Man kan inte skrämma eller hota till sig respekt på det sättet..

Den spelgruppjag har hade noll respekt för mig från början, men med lite tålamod har jag helt enkelt lyckats prata mig till det. Dom har med tiden förstått att jag är en duglig SL, och att även om jag gör fel ibland (vilket alla gör) så kan de tas upp för diskussion EFTER spelmötet (alternativt i någon bra inlagd paus), men oavsett hur diskussionen går så är det SL som bestämmer, och han måste gör adet, annars faller hela systemet.

Få dom bara att förstå, och ha tålamod. Föregå med gott exempel.

Och när sen tålamodet tryter, om dom inte bättrar sig, skit i dom.

Hitta andra att spela med.
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Galgmannen

Ge dom en galgman mod 666.
Galgmannen är enligt mytologin en liten djävul i en flaska som uppfyller alla ens herres önskningar i utbyte mot att dennes själ tillfaller djävulen när denne dör, enda sättet att bli fri från detta är att sälja galgmannen för mindre än du köpte den för. Något som kan bli ganska komplicerat efter ett tag..
Om du har sett wishmaster lär du ana hur mod. 666 fungerar..
Allt ägaren önskar inträffar, dock med en elak liten skruv varje gång..
När Rp´na önskar pengar får de en säck med guld av en skum främling. Problemet är att guldet tillhörde en överfallen skattmas och fogdens knektar har spårat tjuven hit..
När dom önskar att knektarna försvinner så.. Ja, en förbiflygande hungrig lindorm eller något liknande..
Efter DET lär ingen vettig spelare börja tigga om saker igen.
 

Ares

Veteran
Joined
9 Jan 2002
Messages
59
Location
Täby
Re: Problem ect

Man kan ju också sätta in en demon.... Den kan man ju simulera en strid mot Rp:na i fråga! Det är inte bra att sitta och svära åt dom utan ta det coolt, för bättra fienderna något. För bättra slut "besten" (om det finns något) avsevärt!
Det är ingen idée med tomma hot. Verkställ hoten om dom är riktit jobbiga! /images/icons/wink.gif
 

Renegade

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
70
Location
Kristianstad
Jag förstår precis, sådant som hänt tidigare även hos oss. Det bästa är att prata om det hela, den bästa lösningen. Är de inte resonliga på något sätt måste du ta till handling, men inte vara grym mot dom. Det smidigaste är bara att sluta som spelledare, eftersom det inte är roligt när alla spelare bara är tjuriga och inte respekterar dig. Tre utgångar finns på denna lösning:
1. Spelarna ber om förlåtelse och lovar att bättra sig. Kan inte gå bättre om det händer så här.
2. Spelarna slutar spela. Det bevisar hur mycket spelarna egentligen vill spela, och hur bra. Du bör då söka en annan spelgrupp, men jag kan förstå om du inte hittar någon annan spelgrupp. Men återgå helst inte till spelet med spelarna, bara för att spela, för då visar du dig svag och de kör med dig ännu mer.
3. Någon annan tar över din forna plats. Ge isåfall den nye spelledaren en chans och se hur han utvecklas. Han kanske utvecklas och gör bra äventyr. Han kanske inser hur spelledarrollen egentligen krävande är och inser sina dåliga handlingar. Men han kanske också spelleder äventyr som verkligen är banala och tråkiga, och tycker det är kul. Isåfall, byt spelgrupp om du har möjlighet.
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Man skall ha roligt

Jag tycker att det viktigaste med rollspel är att man skall haroligt, hur det sker är en annan sak.
Själva saken att de inte respekterar dig är inte problemet, det är bara en följd av att alla inte far roligt då de spelar.


Nu vet jag nästan inget om dig, eller din spelgrupp. T.ex. kan du fundera på att om ni har haft roligt förr, men inte nu, vad beror det på isåfall?
Det är ju inte säkert att det är spelarna somär "konstiga", det kan lika bra vara att de av någon orsak inte känner sig motiverade pga sättet som du spelleder. Jag vet inte hur det är, men problemet kan ligga på din sida av spelledarskärmen också.

Jag tror, som några redan nämnt, att det bästa är att ni diskuterar genom det hela, du förklara att du inte tycker att det är roligt, och därför inte kommer att fortsätta, om de inte visar lite respekt. Du kan samtidig dra upp klara gränser för vad spelarna får och inte får göra.
Men du skall också vara beredd på att spelarna har någon form av kontruktiv kritik att komma med, om de har andra åsikter än vad du har om hur ett spelmöte skall gå till, hur stora belöningar som skall delas ut osv så kan ni ju försöka mötas på mitten.



En annan sak som ofta kan hjälpa är att ha någon av spelarna att vara SL några gånger, antingen får den då också känna på hur det är om ingen respekt visas, men det kan också vara att det hela fungerar bättre med någon annan SL, men det kan man bara få reda på genom att prova...

Men jag vill uppmana dig att inte ge upp, för alla är människor och alla har sina brister, men om alla vill spela så går det säkert att ge alla en möjlighet till det.
 

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Tackar

hehe nu ska dom få =) Jag kan berätta hur vi är:

1. Vi kommer dit och äter lite gott och ska spela, vi drar fram karaktärerna och alla får sin. Vi börjar spela

2. Efter en halvtimma så kommer dom på en film som detta monster fanns med i eller snackar Sgana om Ringen. Nu börjar det.

3. Nu är respekten borta /images/icons/spook.gif
 

Sunnie

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
50
Location
Green Hill, Panagea
mmm... när vi spelare i min spelgrupp brukar spåra ur lite för mycket (det oftast då i form av att komma in på andra ämnen än rollspelet), så brukar vår Spelledare sitta tyst och inte fortsätta med äventyret förrän vi koncentrerar oss igen. Har också hänt att han har gått iväg och spelat Marvel V.s Capcom när vi varit för stökiga.

Det fungarar i alla fall för oss... annars så har han sin stora feta T20 (typ, mycket stor T20, som han kastar på oss /images/icons/tonguea.gif

/Sunnie
 

Count

Warrior
Joined
29 Nov 2000
Messages
206
Location
Göteborg, Malmö
Re: Tackar

En idée är ju att du tar med dig ett aluminium-baseball-rack med impräntade svarta bokstäver vilka lyder "Om du gjorde som förra gången så kommer du inte att göra om det.." följt av en svart döskalle.

Du kan även bukla till den lite innan spelmötet så att dom vet att det är allvar.
Och om dom gillar sina rollpersoner JÄTTE mycket så ta med dig en pappers strimlare med samma text på som ovan.

Jag lovar, det funka för mig (efter 39 hjärnskakningar), nu lyder dom min minsta vink och rollspelar för sin överlevnad (dom har enligt läkarna ca 7 hjärnceller kvar..............tillsammans...... - Vi är 72 stycken i min spelgrupp...).
 
Top