Nekromanti "RPG Space" hemsida?!

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Hittade följande lilla sak på DoB:s "nyhetssida" (eller ska det vara "ny hetssida"?) http://w1.836.telia.com/~u83602251/5.htm: "Hobbyrollspelare stannar i utvecklingen?

Hittade av en slump hemsidan RPG Space, där redaktionen går under beteckningen Ice Dragon, eftersom man uppenbarligen är rädd för att själv framträda med sitt/sina riktiga namn. Efter att ha studerat hemsidan ifråga måste jag med beklagande konstatera att rollspelshobbyn i alltför många fall tycks leda till kvardröjande infantilism, regression, paranoia, kvinnoförföljelse och nationalism. Denna hemsida är ett exempel bland många på detta.

De käcka, snedvridet nationalistiska pojkarna (knappast några riktiga män) exekverar i påhopp på den ena av oss två författare, nämligen Didi Örnstedt. Mig, Björn Sjöstedt (en riktig man), vågar man tydligen inte ge sig på. Men att trakassera och kränka kvinnor tycker tydligen dessa rollspelande småpojkar, som så ofta påstås utveckla ridderlighet genom sitt rollspelande, vara helt OK.

Till bilden hör att man på hemsidan också propagerar för Vit makt-bandet Ultima Thule, som gjort sig känt som en musikgrupp med ett rasistiskt budskap."Ja till nationalism!" säger RPG Space- redaktionen.

Demokratins fiender

Det blir alltmer uppenbart att hobbyrollspel/lajv leder till ett ökat behov hos spelare att skapa sig fiender -också i verkligheten. Hobbyrollspel verkar på så sätt leda till att utövare blir mer eller mindre paranoida, får någon form av förföljelsemani.

Spelutövare har stulit vår bok och lagt ut den på Internet, oftast i förvanskat skick (se vår förstasida) Tydligen drar man sig inte heller för att bli kriminell och föraktfull gentemot vedertagna, demokratiska former för ett fritt åsiktsutbyte. På så sätt tenderar spelarna även att bli demokratins fiender.

Nazism som kittlande rekvisita

Medelålders pampar i rollspels-och lajvrörelsen för numera också försåtliga, och långt ifrån tydliga, resonemang om nazismen. Ett norskt lajvarrangemang som handlade om den tyska ockupationen av Norge under andra världskriget hade, enligt referat från initierade lajvare, skapat förståelse för att "nazister också var människor, som du och jag". Något avståndstagande från nazismen som ideologi har inte synts i sammanhanget. Däremot är uppenbarligen nazismen och dess historiska epok fascinerande ingredienser i olika rollspelsscenarier. Det gäller för såväl realistiska lajvarrangemang som för manipulerande, förklädda budskap i form av fantasy.

Varför samhällsstöd?

Efter att i vår bok "De övergivnas armé" ha pläderat mot förbudsfanatiker för att man inte skall verka för förbud mot rollspelshobbyn, eftersom den representerat en möjlighet till social gemenskap för utövarna, är jag nu benägen att ändra åsikt.

Ska samhället genom bidrag verkligen stödja utvecklingen av nationalistisk paranoia förmedlad genom hobbyrollspel och lajv?

Det tycker inte jag!

Björn Sjöstedt"

Är det någon här som känner till om hemsidan för "RPG Space" existerar, och vilken URL har den i så fall?


http://www.algonet.se/~enda
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag har försökt hitta den men luckas inge vidare.

Men fortsätt hålla koll på de där två... :o)

chrull
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Ohh, läskigt...

Tjaa om allt som krävs för att en sida skall betraktas som politiskt inkorrekt och moraliskt förkastlig är att man har en liten länk till Ultima Tules hemsida då tycker jag att det är mycket "lågt i tak". Sen finns det väl lite sakfel i beskrivningen av en länk som handlar om Piff&Puffs verk men jag vet inte om just dom är rätt personer att gå in och "nitpicka"?
:)


/Bjorn
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Jahaja...

En sketen _länk_ till Tuttima Mule och en annan till lite kritik av k*rringen (där författarna har lånat av mitt material - kommer inte ihåg om de bad om lov). Piff gör en höna av en fjäder, men skule det vara något nytt.

http://www.algonet.se/~enda
 
Top