RPG om/från andra platser

Det finns ju de rasistiska World of Darkness spelen!

Som Kindred of the Ebony Kingdom där vi får reda på att folk i Afrika har annorlunda själar än i resten av världen och att de har andra typer av vampyrer trots att två av standardtyperna av vampyrer är därifrån.

Eller Kindred of the East där vi får reda på att folk i Asien har annorlunda själar än i resten av världen och att de har andra typer av vampyrer trots att flera av standardtyperna av vampyrer är därifrån.

Eller Hunter the Reckoning: Holy War där vi får reda på att det är så mycket krig i mellanöstern för att en väldigt tokig gammal vampyr är begravd under där.

Vi har Righteous Blood, Ruthless Blades som utspelar sig i medeltida Kina:
9781472839367.jpg

"Righteous Blood, Ruthless Blades is a roleplaying game of dark adventure and heroic thrills inspired primarily by the wuxia stories of Gu Long. Players assume the roles of eccentric heroes who solve mysteries, avenge misdeeds, uphold justice, and demonstrate profound mastery of the martial arts. Character creation is designed to produce fleshed-out, potent individuals who can follow several paths, including those of the physician, beggar, assassin, thief, soldier, bandit, and more. These characters inhabit a unique martial world, or Jianghu, set in a romanticized ancient China. The towns, temples, and inns the characters can visit, and the sects and factions with whom they interact, will bring their own character to the game and provide a host of opportunities – and threats.

The game is based on a simple ten-sided dice pool mechanic, loosely modeled on the one found in Wandering Heroes of Ogre Gate, and play is designed to be gritty, suspenseful, and fast, so the focus remains on solving mysteries and roleplaying your character. When combat does arise, it is consequential and swift, and often resolved in a single role of the dice. This rulebook includes a sample martial world and a starting adventure, as well as guidelines for games masters looking to run wuxia games and create their own unique Jianghu, rife with martial experts, sects, and mysterious locations."

Qin: The Warring States ett ursprungligen franskt rollspel som utspelar sig i förkejserliga Kina, alltså innan den regionen vi tänker på som Kina blev ett rike under Qin Shi Huangdi, under De stridande staterna-eran (400-talet f.Kr. till 221 f.Kr.).
3_105235_8y5r0tx809.jpg

Det finns ju de rasistiska World of Darkness spelen!

Som Kindred of the Ebony Kingdom där vi får reda på att folk i Afrika har annorlunda själar än i resten av världen och att de har andra typer av vampyrer trots att två av standardtyperna av vampyrer är därifrån.

Eller Kindred of the East där vi får reda på att folk i Asien har annorlunda själar än i resten av världen och att de har andra typer av vampyrer trots att flera av standardtyperna av vampyrer är därifrån.

Eller Hunter the Reckoning: Holy War där vi får reda på att det är så mycket krig i mellanöstern för att en väldigt tokig gammal vampyr är begravd under där.
WoD:s Ryssland (eller hela gamla Sovjet området kanske det var) hade väll också att folk där hade annorlunda själar än i resten av världen?

Mins en artikel i en svensk speltidning (mins ej vilken) som tror jag hette En kolsvart lotus som är en alternativhistorisk värld där en svårare digerdöden får europeiska och mellanöstern folk att fly österut och de kunskaper och skrifter de tar med sig leder till en allmän vetenskaplig/teknologis revolution sker i Asien och vi får ångpunk teknologi där, medan Europa aldrig återhämtar sig. Det var ett bra tag sedan jag läste den så jag kan minnas fel men jag tror de nämnde urverks drivna robotar och luftskepp, och att man i praktiken skurit av all kontakt med Europa för att man fruktar att pesten ännu härjar.

WoD:s Ryssland (eller hela gamla Sovjet området kanske det var) hade väll också att folk där hade annorlunda själar än i resten av världen?

Ja, det var också sjukt dumt 😂 Så Ryssland är magiskt isolerat från resten av världen under en stor del av histrorien pga Baba Yaga (inga frågor om det, vi har inte tid) så alla deras själar är extra mörka och apatiska. De har sitt eget efterliv, sina egna unika typer av spöken och lite annat. Men sedan besegras Baba Yaga och ”Skuggridån” sjunker. Så moderna Ryssar har normala själar igen. Men det mest viktiga med att barriären gick ner är att Silver Fangs stammen av varulvar är enad igen.

Alla wuxiaspel, några nämnda ovan, utspelar ju sig i utomeuropeisk miljö. Min personliga käpphäst är ju att de borde alla utspela sig i historiska Kina (som Qin) och inte fjanta till sig med fantasyvarianter.

Även Glorantha är ju ett mishmash av kulturer och myter från andra delar av världen, även om det europeiska arvet är signifikant.

Tekumel är definitivt den värld som känns minst europeisk som jag spelat i, och det har varit väldigt fascinerande och annorlunda.

Alla wuxiaspel, några nämnda ovan, utspelar ju sig i utomeuropeisk miljö. Min personliga käpphäst är ju att de borde alla utspela sig i historiska Kina (som Qin) och inte fjanta till sig med fantasyvarianter.
Varför då?

Också Righteous Blood, Ruthless Blades har ingen magi eller monster o utspelar sig i historiska Kina, dock är många av kampsportsteknikerna orealistiska (likt de i filmerna o böckerna som inspirerared spelet).

Är det wuxia så är det ju närmast per definition någon form av fantasy, så varför skall de klämmas in i ett historiskt Kina där de ändå inte hör hemma? Speciellt då de flesta wuxia-berättelser väl förhåller sig ungefär lika strikt till kinesisk historia som Kung Arthur-berättelserna förhåller sig till europeisk historia.

Det kanske är utanför trådens egentliga ämne då det aldrig gavs ut men för en mängd år sedan så skrev jag en setting som det var meningen skulle publiceras i en settingantologi till SagaGames universalspel Parallell Worlds. Det handlade om den persiske Shahens svenska gendarmeri som sattes upp åren innan vk1 i det som idag är Iran. Det var en setting som var menad att vara någorlunda historiskt korrekt men med i alla fall ena dojjan i Pulp-genren. Det var menat skulle vara blandning av dödsföraktande kamper mot bandithövdingar ute i öknen och intrigerande med ryska officerare på ambassadbaler.

Fasen, jag borde kanske putsa upp det materialet en gång till?

Nedan finns en forntida tråd från när jag tog upp ämnet för första gången på det här forumet om någon vill läsa mer.

Balikbayan:Returning home

• The Premise: Players take on the role of elementals who are on the run from a powerful, oppressive corp.
  • Returning Home: Characters return to a broken, neon-lit city to revive "machine-magic" and restore the balance of magic before their corporate masters recapture them.
  • Inspiration: Deeply rooted in Filipino myths, legends, and cultural identity, though players do not need to be Filipino to play or appreciate the themes.

Räknas Malandros:
177740.webp

"Malandros is a tabletop role-playing game of swindlers and street fighters, of love, hate and community in the last days of imperial Brazil.

About the Game
Rio de Janeiro at the end of the 19th century is a city of slums and palaces, street gangs and tycoons, magic charms and outlawed martial arts. Cunning, bohemian and streetwise, the malandro walks its streets without fear - because there's always a way out.

Based on the award-winning DramaSystem designed by Robin D. Laws, Malandros is a game where you play characters in a tight-knit community caught up in tumultuous times: gang leaders, captains of industry, fishermen, martial artists, swindlers and more. You all know each other – you're family, friends, rivals or enemies, all living in the same part of Rio. And you all want something from each other. Maybe it's respect, maybe it's love. Maybe it's something else.

But will you get what you want? That's what we play to find out."

Det är påfallande många spel från Filippinerna. Nu är det ju ett oerhört folkrikt land (och kanske ett av de länder jag upplever att svenskar har sämst koll på relativt dess folkmängd), men det är ändå påfallande att det tycks göras så mycket spel där.

Back