Nekromanti RPG Atmosphere Music

rowman

Veteran
Joined
1 Jun 2010
Messages
8
Hej alla gamers därute! Då jag är musiker/filmmusiknörd i grunden och alltid varit närmast besatt av stämningsmusik under rollspel, föll det sig naturligt att det var jag som styrde upp skräckmusiken back in the days (och även nowadays). Mycket till mina medspelares både lycka och förtvivlan ska jag väl tillägga. Många gånger har soundtracket till Bram Stokers ”Dracula” dundrat i bakgrunden. Ibland hjälpt, ibland stjälpt. Så småningom förfinade jag soundtracken genom att blanda olika scores, låta dem spela över varandra, skapa ett jämnare flöde.
Numera specialskriver jag atmosfärljud till specifika situationer. Jag finner att det gör en enorm skillnad i stämning, och det är dessutom en väldigt lustfylld process att sätta samman dem.
Ett vanligt soundtrack som får rulla från början till slut, spotifylista etc, har en förmåga att ta över för mycket eftersom ett score givetvis innehåller toppar och dalar i intensitet, medan en matta av stämningsljud/naturljud istället tillför känslan av att man faktiskt är där. När jag exempelvis behövde accentuera ångesten av att klampa omkring i ett grottsystem fyllt av ilskna, osunt stora getingar (inför ett egengjort CoC-scenario) gjorde jag helt enkelt ett sådant soundtrack och fann att klaustrofobin nästan var outhärdlig efter någon timme med ”Caves & Insects” i bakgrunden.
För 100 kr sätter jag ihop en unik stämningsförhöjare till just den miljö ni för tillfället riskerar livet i. I vilken längd man önskar. Släng iväg ett mail till romanandren@gmail.com så hörs vi vidare!

Nedan en länk till ett litet potpurri av exempelbakgrunder: Crickets/Desert hunting/Caves & Insects/Mafia Boss Car ride/Rain Outdoors/Rain Indoors/Jungle (Africa)/Voodoo drums

https://soundcloud.com/roman-andren/sets/rpg-atmosphere-music-samples

Kalla, våta omfamningar,
/Roman
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Vill Gilla det här. Utsätts allt som oftast för Rs stämningsmusik, och det är grymt bra! Senast i träsk med syrsor som spelade :gremsmile:

Edit: tänker att det kan vara av vikt att säga att R försörjer sig som musiker och har gett ut 7-8 skivor, samt producerat andras, så det är riktigt bra kvalitet på skiten!
 
Top