Nekromanti Rovriddare och umbäranden

Den dära...

Veteran
Joined
7 Jun 2004
Messages
100
Location
Sevilla, España
Detta är egentligen en blandning av regelfråga och stämningsfråga så jag får ursäkta om den verkar lite luddig.

I supplemenet "Riddaren", kapitlet förläningen så skall man varje höst (under bokslutet) räkna ut befolkninges umbäranden det senaste året. Umbäranden förvärras beroende på vädret, hur många dagsverken de utfört samt om det vart några festligheter.

Här kommer min fråga: Om länsherren är riktigt grym (Rovriddare) borde umbäranden sänkas och folket blir otryggare. Men samtidigt, om de fruktar honom bör de inte våga käfta upp mot länsherren.
Min fråga är alltså förbättrar eller försämrar länsherrens grymhet invånarnas umbäranden?
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Är länsherren hård så ökas umbärandena givetvis.

Däremot skulle man kanske kunna tänka sig att mängden trupper och övrig säkerhetsapparat (informatörer, spioner...) som länsherren har påverkar sannolikheten att det uppstår uppror, och/eller risken att någon vågar göra uppror fast de är såpass förtryckta att de borde göra det...

Mvh / Phelan
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Gör som så att umbärenden ökar. Och blir det uppror så blir det uppror. Men länsherrens hänsynslöshet och väl utbygda spionnät eller whatever gör att denna får reda på det tidigt och istället kan rollspela en sekvens är denna sliter ut upprorsmakarna ur deras hem och hänger dem på torget som varnanade exempel redan innan revolutionen hinner komma igång.

/Johan
 
Top