Nekromanti (Rotvältor & Runtroll) Världsbygge

Tovur

Veteran
Joined
31 Aug 2016
Messages
37
Hejsan!

Jag håller på att bygga ett rollspel som har arbetsnamnet Rotvältor & Runtroll. Äventyren sker i ett fiktivt Sverige (1600-1800 tal) där skrock och sägner är sanning och allt är lite mer mystiskt, konstigt och farligt. Det innebär att de flesta platser, händelser och personer som var viktiga då är viktiga i rollspelet. Men de har alltid någon konstig/mystiskt tvist.

Det finns väldigt lite sanningar i spelet, helt enkelt eftersom rollpersonerna oftast inte vet så mycket om vad som händer. Ytterst få lämnar sin hemby under hela livet och vet väldigt lite om världen därute.

Tanken är att folk ska få bygga upp sin egen värld men att det ska finnas en standardvärld. För att bygga upp standardvärlden i Rotvältor & Runtroll har jag hämtat inspiration från Sveriges historia mellan 1600 och 1800 talet och landskapen/platserna Värmland, Stockholm, Lappland och Dalarna.

Viktiga personer och organisationer kommer vara Dacke och dackefejden, Carl von linne och kungliga vetenskapsakademin, Gustav Wasa och Wasa skeppet, Inkvisitationen och protestantismen vs Katolisismen samt Alfred Nobel.

Jag tänker mig att jag ska försöka presentera världen i enkla lösrykta ideer som folk lätt kan plocka in eller avfärda som de känner för. Detta är även det enda sättet som världen kommer presenteras på och det anges också alltid en % chans för hur sant det är (så att det kan användas speltekniskt bland annat). Folk kan skaffa xp genom att undersöka påståenden och höja/sänka chansen för att det är sant.

Exempelvis är några av de mer välkända myterna och sägnerna:
  1. 95% - Hela Värmland håller på att sakta men säkert ätas upp av urskogen, hela byar slukas och täcks av mossa och gran. Den tycks levande och många tror att det är Älvorna som ligger bakom. Andra säger att det beror på någonting mycket värre.
  2. 85% - Framförallt i småland har man haft stora problem med de underjordiska, Smågåbban, småruskan och småtussarna som de kallas har trots inre stridigheter lyckats komma överens om och börjat utbyta erfarenheter och (relativt) avancerad teknik med varandra vilket har lett till en explosionsartad utveckling där bland annat byn Älmhult helt enkelt rasade ner i underjorden pga av all begyggelse under jorden. Detta har i sin tur lett till att Nils Dacke, förutom fejden med själva kungen även börjat försöka mota bort jolbyggarna.
  3. 50% - Det har skett ett uppror bland pigorna och drängarna i Dalarna, stora grupper av bortbytingar har gått med i deras uppror.
  4. 50% - Det finns fruktade stråtrövare som rider på älgar i Ångermanland.
  5. 40% - På ett bröllop som nyligen skedde så kom en hel grupp Mosstroll och stal brudgummen, sen dess har det skett en upprustning bland bondebefolkningen, syftet är att en gång för alla göra slut på trollen som gör skogen osäker. Trollen i sin tur hävdar att detta är ett sätt för människorna att komma över dess värdefulla naturresurser. De har begärt att kungamakten går in och medlar innan det utmynnar i ett fullskaligt krig.
  6. 30% - Kring Selma Lagerlöf har det växt upp en konstig sekt som inget vet om de är goda eller onda. De utgår ifrån hennes skrifter och försöker tolka dessa, ingen vet om hon själv lever.
  7. 99% - Carl von Linne har bildat kungliga vetenskapliga akademin och reser land och rike runt och fångar in ”intressanta” arter av både djur och växter för att studera dessa närmare. Är du bortbyting finns det en risk att du blir jagad av dem eftersom bortbytingar är ett bra sätt att studera vad som är viktigast - det biologiska gentemot eller det sociala arvet. De är kända för att vara hänsynslösa och mycket tungt beväpnade och dessutom i maskopi med Gustav Wasa och kungamakten.
  8. Alfred Nobels följe bygger konstiga gigantiska krigsmaskiner, tillverkar svartkrutsvapen och jagar viktiga naturresurser. De säljer sina vapen till kungamakten men det finns även rykten om att de samtidigt säljer till dansken.
Vad tänker ni, går det att presentera en värld såhär och känns det kul?
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Spontant tänker jag att du kan strunta i procentchanserna. Låt spelledaren bestämma om det är sant, falskt eller en missuppfattning av något. Däremot är det fint att ha just en sådan förteckning över historiska eller legendariska händelser och företeelser som går att ha som bakgrund eller stomme i en rollspelskampanj.
Om rollfigurerna troligtvis inte lämnar sin hemby så låter det som att en typisk kampanj kanske kretsar kring att skydda sin by och rädda den från faror. Alternativt att rollfigurerna trots allt företar den långa och farofyllda resa det innebär att lämna hembyn, för att resa någonstans och göra något.
Så om vi lägger ihop härjningar från småfolket, att man inte vet vem i byn som står på vilken sida i dackefejden, och att några forskare från vetenskapsakademin kommit till byn och vill undersöka precis allt, så låter det som att vi har att göra en hel kampanj.
 

Tovur

Veteran
Joined
31 Aug 2016
Messages
37
Hmm ja du har nog rätt, jag vill ju först och främst att folk ska kunna bygga en egen värld. % chansen hör ihop med ett relativt komplext sätt att avancera på, bättre isåfall att folk bara får undersöka världen och på så sätt skaffa xp.

Tanken är att en sådan lista kommer vara det enda sättet som världen beskrivs på. Det kommer inte finnas några andra längre texter.

Tack!!!
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Kul! Jag tycker att det låter som ett bra sätt att minska på tråkiga texter fyllda med fakta. Gillar också att inget är riktigt säkert sant, det ger bra plats för en berättelse.
 

Tovur

Veteran
Joined
31 Aug 2016
Messages
37
Kul:) Ja det är lite det jag tänker, uppmana till kreativitet utan att man ska måsta plöja en massa fakta. Tänker också att det funkar bra att spelgrupper lägger in egna fakta med bas i sina egna intressen. Jag själv har intervjuat äldre släktingar om legender från byn jag kommer ifrån och tänkte lägga in en släkting från 1700 talet i min kampanj.

Finns det några intressanta händelser eller personer som ni tycker borde vara med? Exempelvis Wasaskeppet (en gigantisk fästning som försvunnit i östersjön och tagit med sig ritningarna på domedagsvapnet som sägs kunna stoppa de ryska frostjättarna.)
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Och uppmuntra spelledare att strunta i exakta årtal, så att det går att lägga t ex Wasaskeppet, kyrkoreformationen med tillhörande konflikter, och Carl von Linné i samma tid.
 

Tovur

Veteran
Joined
31 Aug 2016
Messages
37
Yes absolut, jag själv försöker hålla mig mellan 1600 och 1800 talet för att det ska kännas "realistiskt" men jag måste säga att det är lockande att slänga in händelser från tidigare och senare århundraden med!
 
Top