Nekromanti [Rotsystem] [spoilers] Ambassadören som försvann

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,656
Location
Rissne
För ett tag sedan startade jag en tråd om den första (fortfarande namnlösa) kampanjbok jag tänkt skriva ihop till Rotsystem. Sedan dess har jag mest jobbat på i tysthet, men jag inspirerades av klagolåten i en annan tråd att åtminstone presentera lite av det jag skissar på.

Mitt första steg efter den där tråden var i princip att skapa ett googledokument för varje äventyr, och klistra in den korta sammanfattningen högst upp. Just nu är jag i full färd med att i respektive dokument skapa en översiktlig bild av varje äventyrs struktur och "flöde". Tanken är att detta ska göra det lättare att t.ex. bygga om ett tidigare äventyr om ett senare äventyr kräver lite plantering eller buildup jag inte tänkt mig, eller så.

Jag har kommit till det tredje äventyret, "Ambassadören som försvann".

Bakgrund:

I det första äventyret (som saknar namn) anlitades rollpersonerna av en mystisk uppdragsgivare att mörda företagsledaren Caesar Millenkamp, och sedan "utreda brottet" och lägga skulden på hans omedelbare efterträdare. Därefter ska de lönnmörda vem det nu blir som efterträder honom. Det visar sig i slutänden att Caesar själv anlitat dem för att utföra det första mordet, att han i själva verket laddat upp sig och har placerat sig i den robotkropp som är hans efterträdare - och att en tidigare, "misslyckad" fork av Caesar var den som anlitade dem att utföra det andra mordet, som hämnd på ursprungs-caesar. Klassisk cyberpunk/transhumanism alltså.

I det andra äventyret anlitades rollpersonerna för att hitta källan till teknologin som lät Caesar Millenkamp ladda upp sig. Uploading ligger nämligen en bra bit bortom alla megakorporationers förmågor just nu; tekniken kom från en robotskalle som hämtades hem av en expedition. Rollpersonerna följde den expeditionens spår, och upptäckte att det finns en fungerande arkologi kring Luleå. De får med sig en ambassadör för denna nya arkologi hem. Ambassadören är iförd en hermetiskt tillsluten dräkt, är mycket cybrad och åtföljs hela tiden av en stor araknoid robot som han är kopplad till via tjocka kablar.


I det tredje äventyret anlitas rollpersonerna för att undersöka ett mycket känsligt ärende: ambassadören är död och hans araknoid är försvunnen. Eftersom de redan är delvis inblandade, såsom varandes de som förde in ambassadören i arkologin, låg de nära till hands. Myndigheterna har panik - hur ska de förklara det här för den andra arkologin? Eller för den delen - var det här ens en riktig ambassadör? Var araknoiden i själva verket en agent för grönskan? Vilken teknologi ligger nu i okända händer?

Det som verkar ha hänt är att ett gäng tungt beväpnade typer sprängt sig in genom golvet på byggnaden där ambassadören bodde, tagit sig fram till hans rum, kastat in en granat som exploderade och spred snabbstelnande betong, och sedan använt laserskärare för att få loss araknoiden. Kablarna till ambassadören kapades.

Närmare undersökningar visar att "liket" är 100% robot - inga mjukdelar, ingen hjärna. Ett animatroniskt ansikte, inget annat. Och definitivt inga processorer kraftfulla nog för att innehålla en uppladdad människa. (Ambassadören är alltså egentligen araknoiden; humanoiden är bara en docka).

På hotellet hittas också förutom döda vakter också en död städare med koppling till Gaiakulten, två döda Theseusbröder och en död gängmedlem som verkar ha varit en del av kidnappningspartyt.

Det snabbstelnande kletet kan spåras till ett företag som gått i konkurs sedan flera år, och vars lager nu styrs av en gaiakult som säljer varorna till högstbjudande. Samma kult som städaren tillhörde. De hävdar dock att de inte hade med saken att göra, om RP kan hitta dem och få dem att prata. De visste visserligen om att ambassadören var på plats och planerade ett attentat, men hann inte - gänget hann före.

Gänget hänger i Fristaden, dit man också kunnat spåra flyktfordonet - de hävdar att de inte vet något (en sanning med modifikation; det var en ledarpretendent som utförde det hela bakom gängledarens rygg, som del av en power play). De kan ge upp gaiakulten om de pressas.

Theseusorden nekar såklart till inblandning. De kan på sin höjd erkänna att de hade representanter på plats som skulle försöka knyta kontakt med ambassadören. Rollpersonerna kan luska ut att Theseusorden visste om att arkologin ambassadören kommer ifrån har uploadingteknologi.



Så långt ungefär har jag kommit just nu. Jag har bestämt vilka som låg bakom det hela - ett par Theseusbröder som anlitade delar av det kriminella gänget - men jag har ännu inte kommit på ett lagom klurigt sätt för rollpersonerna att komma från de tre spåren - gaiakulten, theseusbröderna, gänget - till ett enda spår. Det vore lite intressant att ha tre olika sådana elimineringsprocesser och att låta SL bestämma vilken av de tre som skulle gälla - "choose your own ending", typ. Men vi får se; jag ska hitta en lösning först.


Hursomhelst, nästa äventyr kommer sedan att handla om stärkta förbindelser mellan arkologierna, äventyret efter det kommer att avslöja att invånarna i den andra arkologin är uppladdade allihopa och bara laddar ner sig i robotkroppar när de går utomhus, och jag tror att det sista äventyret i boken kommer att handla om en gemensam operation för att fånga ett Rothjärta. Det är jag dock inte helt säker på.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,656
Location
Rissne
Jag har också en lös idé om att låta delar av araknoiden dyka upp på den svarta marknaden. Alltså att de som kidnappade ambassadören monterat loss delar och sålt. Men jag har inte riktigt kommit på hur jag ska arbeta in det på ett snyggt sätt.

Jag funderar också på hur rollpersonerna kan luska ut att Theseustyperna visste om att araknoiden var ambassadören. Jag tänker mig att anledningen till att de visste troligen helt enkelt handlar om att de är såpass duktiga cybernetiker att de kunde liksom se det på humanoidens rörelsemönster eller så.

Hm. Kanske finns det någon form av loggar i humanoiden som kan ge någon form av ledtrådar?

Jag tänker mig att de döda theseusbröderna (eller systrarna, as the case may be) skjutits av de vakter som satts att vakta ambassadören. Vakterna själva är döda, så det går inte att kolla omständigheterna.

Kanske har byggnadens säkerhetssystem hackats - isåfall funderar jag på om kanske man kan tänka sig att bara ett fåtal hackare skulle vara kapabla till det, samtidigt som bara ett fåtal hackare kan tänka sig att göra jobb åt det kriminella gäng som är inblandat - och att det då bara blir kanske tre hackare kvar om man kollar venn-diagrammet över båda grupperna. Hackare är ju roliga att bygga in i historien, trots allt. Isåfall kan jag ju låta hackaren ifråga ställa krav för att avslöja saker - krediter eller någon form av mer eller mindre märklig tjänst kanske. Vad skulle hackaren kunna avslöja? Det har jag inte bestämt än, men det är en början.

Kanske kan hackaren helt enkelt ge tillgång till säkerhetskameror och hela den biten. Visa att Theseusbröderna var del av anfallsstyrkan.

Vad är det här för byggnad förresten? Jag har nog hela tiden tänkt mig det som ett exklusivt hotell. Isåfall kan ju Theseusbröderna ha varit hotellgäster, och då kan de ha hotellrum som kan genomsökas. Där kan man ju hitta skisser och ritningar över araknoiden, scanningar och sådant.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
krank;n199869 said:
Kanske har byggnadens säkerhetssystem hackats - isåfall funderar jag på om kanske man kan tänka sig att bara ett fåtal hackare skulle vara kapabla till det, samtidigt som bara ett fåtal hackare kan tänka sig att göra jobb åt det kriminella gäng som är inblandat - och att det då bara blir kanske tre hackare kvar om man kollar venn-diagrammet över båda grupperna. Hackare är ju roliga att bygga in i historien, trots allt. Isåfall kan jag ju låta hackaren ifråga ställa krav för att avslöja saker - krediter eller någon form av mer eller mindre märklig tjänst kanske. Vad skulle hackaren kunna avslöja? Det har jag inte bestämt än, men det är en början.
Hackingen har väl kanske lämnat spår, som RP kan få någon annan hacker att, mot pekuinär ersättning, analysera?

"Oh, det här luktar rysk icebreaker-ware! Hmm, se här hur de loopat säkerhetsprogrammet mot samma router hela tiden istället för att pinga hela nätverket? Mycket effektivt, men klumpigt. Om hotellet haft state-of-the-art säkerhet hade det ju aldrig funkat. Jupp, kolla här. Den här kod-snutten stinker också ryss-hack som fan. Och vilka känner vi som köper billiga ryska säkerhetshack? Jo, det ska jag säga..."
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
"Ambasadören som försvann" låter väldigt likt "Emmissrien som försvann" det länge fördröjda fortsättningsäventyret till Coriolis?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,656
Location
Rissne
Lightshy;n199907 said:
"Ambasadören som försvann" låter väldigt likt "Emmissrien som försvann" det länge fördröjda fortsättningsäventyret till Coriolis?

Det är möjligt, men det är inte därifrån jag snott namnet. Möjligt att vi snodde från samma serialbum dock =)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,327
Location
Kullavik
Annars är det namnet på ett Mutantäventyr i Sinkadus 10... :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,656
Location
Rissne
Sapient;n199879 said:
Hackingen har väl kanske lämnat spår, som RP kan få någon annan hacker att, mot pekuinär ersättning, analysera?

"Oh, det här luktar rysk icebreaker-ware! Hmm, se här hur de loopat säkerhetsprogrammet mot samma router hela tiden istället för att pinga hela nätverket? Mycket effektivt, men klumpigt. Om hotellet haft state-of-the-art säkerhet hade det ju aldrig funkat. Jupp, kolla här. Den här kod-snutten stinker också ryss-hack som fan. Och vilka känner vi som köper billiga ryska säkerhetshack? Jo, det ska jag säga..."
Det är alltid bra med flera alternativa vägar till samma mål. OK, så från [hotellet har blivit hackat] så kan man antingen gå via [annan hacker] till [skyldig hacker], eller så kan man kombinera den allmänna skill-nivån som krävs för att utföra ett sånt hack med andra faktorer, t.ex. hackare som brukar ta jobb från kriminella gäng (eller kanske det här specifika gänget). Sen kan kanske rollpersoner som själva har tre pluppar i hacking eller så själva göra det [annan hacker] kan. Det är ju lite av poängen med pluppsystemet, att man kan säga att "för att snäva ner det hela till 2-3 misstänkta krävs Hacking 3 eller Hacking 1 + någon ytterligare information" typ. Bra, bra.


Jag börjar fundera på om inte den här hackern (som utförde det hela) är en av de centrala pusselbitarna. Hen lär ju ha rätt bra koll på händelseförloppet och kunna peka i rätt riktning - t.ex. genom att ange theseustyperna som inblandade, bidra med inspelningar från säkerhetskameror och så vidare. Kanske kan hen också avslöja åtminstone första stället araknoiden togs till - en "chop-shop" som drivs av Theseus, där man kan se araknoidben och andra lösa delar hänga på väggarna...

Och därifrån kan man kanske tänka sig olika approacher - en hård där man hotar och får bråka med Theseus som börjar försöka flytta araknoiden från labbet de har den i, en mjuk där man kanske pratar med / skuggar ägaren till chop-shoppen...

Det börjar liksom ta form, det här. Trevligt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,656
Location
Rissne
Det börjar bli tillräckligt rörigt för att jag ska behöva något slags flödesschema. Sådana är i mina ögon ovärderliga verktyg för att få en känsla för äventyrs topologi; jag vill kunna se hur looparna ser ut, hur långa vägarna är mellan startpunkt och slutpunkt.

Bifogad PDF är min nuvarande skiss. Jag upptäckte att "hotellrummet->hackare->chop shop->labb" var alldeles för kort och inte knöt an till resten av äventyret, så jag lade in ett condition - hackaren som utförde jobbet fick helt enkelt så pass bra betalt, eller har så pass mycket lojalitet till sina kunder, att hen inte kan tänka sig att avslöja ett smack om inte... jag har lagt in att hen vill ha bevis på Gaiakultens inblandning just nu, men jag kan också tänka mig att byta ut det. Rollpersonerna kommer alltså antagligen att behöva fabricera bevis på kultens inblandning, vilket ju alltid är kul.

Men - det är tråkigt med bara One Solution To Rule Them All, så jag funderar på om det kan finnas grader i hur mycket info hackaren kan tänka sig att ge. Kanske informerar han bara om just chop shoppen om han får bevis på Gaiakultens inblandning, men kan tänka sig att sälja säkerhetskamera-footage lite willy-nilly?

Kanske kan gänget som hänger i Fristaden bistå med information om var de dumpade pansarfordonet, och att detta pansarfordons loggar innehåller infon om chop shoppens plats?
 

Attachments

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,656
Location
Rissne
Uppdaterad skiss, med ovanstående funderingar inlagda. Jag tänker medan jag skriver nämligen, och ovanstående PDF skapades innan jag skrev inlägget =)

EDIT: För övrigt räknar forumet fel - det säger att filen är 1750 kb, den är 175 kb. Märklig bugg.
 

Attachments

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,377
Location
Helsingborg
Jag tycker att det behövs fler återvändsgränder. Som det är nu så verkar Theseusbröderna ganska inkompetenta. Ett bra krimäventyr har flera spår där de som utförde jobbet faktiskt har städat efter sig ordentligt.
Vapen som är ospårbara, en mellanhand som har gått upp i rök eller blivit röjd ur vägen, en hackare som inte existerar etc etc.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,656
Location
Rissne
Du har en bra poäng; det jag skapat hittills kanske kan betraktas som "kärnan"; det fungerande äventyret där jag garanterat att det kan lösas och att det finns flera vägar till lösningen.

Jag fungerar på återvändsgränder och blindspår:
  • Vapnen som användes vid anfallet mot hotellet: RP kan hitta kulhål och sådant, men inga vapen och de kör snabbt fast när de försöker spåra vapnen utifrån kulhålen och liknande.
  • Gängets tronpretendent har dödats av gängledaren, efter att ett anonymt tips berättat om att pretendenten gått bakom ledarens rygg.
  • Om Theseusorden får nys om att rollpersonerna börjar närma sig labbet så kommer de rätt snabbt att flytta sig därifrån. Nackdelen med det här är att jag ju ändå vill att det ska gå att få tillbaks ambassadören - kanske spränger eller eldar de upp labbet med araknoiden i, men att den klarar sig?
  • Jag funderade på att göra pansarbilen till ett villospår, men den är ju i dagsläget en av i princip två vägar till chop shopen, så tar jag bort den så finns återigen bara en väg att gå. Jag skulle kunna göra så att den inte går att spåra, men om rollpersonerna kör fast eller det går lite längre tid så hittas den av polisen, och ger en väg till chop-shoppen.
Det gäller ju att balansera "skurkarna är kompetenta" med "äventyret går att lösa"... =)

Jag får fundera lite mer.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,377
Location
Helsingborg
1. Spåra sprängmedlet.
-> Spårat till en känd dealer. Dealern har tystats och blivit "återvunnen" i arkeologins biotankar.
2. Hackaren använde tredje-parts hårdvara som för en oerfaren hacker pekar mot en black hat som inte alls hade med grejen att göra. Om man dock antingen är en riktigt riktigt bra hackare med bra koll på hackerkultur, ELLER gör en psykologisk profil (eller något sådant), så pekar det på den riktiga hackaren som har gjort det till sin grej att skapa falska syndabockar.
3. Säkerhetskamerorna har hackats och visar en fejkad version av attentatet som pekar på Gaia kulten. Det är dock så att en hotellanställd har installerat ett sekundärt inspelningssystem då han har inofficiella kameror i andra sviter (inte ambassadörens!) som han använder för sina sidebusinesses (olagliga "amatörsexfilmer", som spelats in utan de medverkandes godkännande, och utpressning). Den driven innehåller en ohackad inspelning, men den anställde är naturligtvis inte särskilt angelägen om att komma fram.
 

HerrBjörk

Veteran
Joined
13 Jun 2016
Messages
28
Kanske lite halv-ot, men hängde upp mig på namn på äventyren...
Första kunde heta "All Hail Ceasar" eller "Hail Ceasar"
Andra är svårare, kanske namnet på Lule-arkologin. Eller "expedition ..." (Nånting istället för "...")
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,143
Location
Ereb Altor
Lightshy;n199907 said:
"Ambasadören som försvann" låter väldigt likt "Emmissrien som försvann" det länge fördröjda fortsättningsäventyret till Coriolis?

Det låter ännu mer likt det klassiska Mutantäventyret där gigantiska spindlar tagit över en undervattenbas (och en ambassadör har försvunnit). Det heter Ambassadören som försvann.

;)

Edit: Ok, ämnet var redan uträtt. Proceed.
 
Top