Nekromanti [Rotsystem] - Samhälle och civilisation

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Betrakta inte det här som fastspikat i sten, det är saker jag tänkt på och behöver få ur mig och gärna få lite respons på.

Bakgrund:
Rotsystem är grön postapokalyps plus retrocyberpunk; alla bor i stora megastäder/arkologier eftersom naturen fått ett stort gudalikt medvetande som inte verkar bry sig speciellt mycket om att människan håller på att utrotas. Det är skitfarligt att gå ut. Gaia består av växter som kommunicerar via radiotelepati så trådlösa nätverk är osäkra.

Jag tänker mig först och främst att reaktionerna på att naturen blivit farliga är lite olika, men att man överhuvudtaget är jävla noga med hygien, med sterilisering, desinficering och sånt. Åtminstone i vissa områden. Jag tänker mig att arkologin är uppdelad i ett ganska stort antal mindre områden där varje område styrs av ett megaföretag, en lokal regering, en kult eller något annat. En del områden är helt avstängda och förvildade efter att infektion upptäckts.

Jag tänker mig att det inte finns ett internet, utan flera. Av säkerhetsskäl. Om någon skulle koppla in en trådlös uppkoppling till ett nät så ska bara det som finns på det nätet infekteras. Viktig data sparas inte på näten, utan måste hanteras av människor eller åtminstone av maskiner. Näten kommer man åt via klassiska "cyberjack"; man pluggar in en fet och väldigt skärmad kabel i ett uttag i nackroten. För de mer paranoida finns också olika lösningar typ VR-hjälmar eller klassiska skärmar (med 3D).

Jag tänker mig att man haft kraftverk utanför arkologin, som nu fallerat. Därför kan man inte driva 3D-skrivare och annat lika bra längre, så man är hänvisad till enkla prylar. Maten blir oftare näringsriktig gegga, framför allt för de som inte har råd. Tidigare kunde alla "skriva ut" god och näringsriktig och välsmakande mat i valfri form och textur.

Jag tänker att det finns en koalitionsregering bestående av de större aktörerna i arkologin, samt ett par halvhemliga artificiella intelligenser. Begränsad representation av mindre grupper och områden. Regeringen har en hyfsat jobbig säkerhetsstyrka, som framför allt används för att bekämpa Gaia och för att, i lägre grad, tvinga de mer motvilliga områdena att betala skatt och bidra med resurser till kriget och andra gemensamma åtaganden.



Det blir alltså en blandning av hightech och retrotech, av företagsstyre och mindre "kungadömen". Tänker jag mig.

Det här kommer att göra att det finns anledning för folk att göra saker själva och resa runt och upptäcka och utforska ställen, konfronteras med andra kulturer, tvingas hantera intriger och grejer - utan att allt bara löses med ett slag mot Datorer.

Och utan att behöva röra sig utanför arkologins väggar. Dit rör man sig bara på forskningsuppdrag eller militära uppdrag av olika slag.

Jag tänker mig arkologin som verkligen skitstor. En gigantisk kub, som lätt har plats för alla som bor i t.ex. Sverige. Eller i New York. Det ska vara ett projekt att ta sig från ena änden tioll den andra, det ska vara trovärdigt att ha stora områden som är mer eller mindre självförsörjande och isolerade, och styrda av någon viss organisation...


Så... Möjlighet till utforskning, diplomati, intriger, konflikter på höga och låga nivåer, livsfarliga uppdrag, strid, olika teknologinivåer, möten med olika religioner... Vad behövs mer, egentligen?

Jag tänker mig att jag skapar ett antal företag och kulter som exempel, men inte gör någon komplett karta över arkologin. Jag funderar på var arkologin ska ligga. I Sverige, kanske? "Stad 5" kan den heta. Kanske är den Sveriges enda arkologi?
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Det låter häftigt det där! Jag gillar framför allt blandningen av det eftermoderna samhället och mer historiska strukturer, såsom den "moderna" varianten av småkungadömen. Dessutom, som du säger, ser jag genast hur det kan engagera spelet. Excellente!

Jag gillar tanken med att placera arkologin i Sverige; det gör att de flesta av oss har mer förståelse för klimat, natur, och landskapshistoria. Tja, det som inte ändras i spelet det vill säga, men även om naturen turned a more sinister (and aware) leaf så har vi mer grund att stå på om miljön är placerad här.

Big fat tumme upp!

Varför just Stad 5, dock? Metaplot-relaterat eller för att det låter coolt?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Nabu said:
Varför just Stad 5, dock? Metaplot-relaterat eller för att det låter coolt?
Tja, jag brukar använda 5 om jag inte kommer på nån anledning att ha en annan siffra. Ett vill jag inte ha för jag vill att redan namnet ska antyda att det finns andra även om man inte har någon kontakt med dem. Eller att det funnits andra, man vet ju inte om de finns kvar. Och jag ville ha ett ganska lågt tal, för att antyda att det inte finns/fanns jättemånga. Så fem kändes lagom.

Däremot kommer jag att ha referenser till andra spel med, till exempel planerar jag att låna med mig Sigmatech från Evolutionens Barn (där gruppen man tillhörde var Specialstyrka 5)...

Tja, det som inte ändras i spelet det vill säga, men även om naturen turned a more sinister (and aware) leaf så har vi mer grund att stå på om miljön är placerad här.
Mjo. Även om jag lär influeras av t.ex. Axa ändå, och göra allt mer grönt och så. Men visst finns det fortfarande granskog... =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Simon said:
Grymt.

Kanske gör jag ett AW-hack baserat på det här om ett tag. :gremcool:
Coolt! Det skulle vara hur grymt som helst. Jag tänkte ju främst fokusera just på världen; reglerna blir (som man kan se i andra trådar) ganska enkla och minimalistiska, de ska inte uppta speciellt många sidor.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Spridda, något renskrivna anteckningar från dagens promenad hem:

Ett par termer:
Krom: yttre, synlig cybernetik. Det viktiga är att den syns; den kan funka men lika gärna bara vara estetisk. Man kronar sig, man är en kromare.

Skarv: inre cybernetik som ersätter funktionalitet, eventuellt lägger till. Man skarvar, man är en skarvare, man häver i sig fett med skarv.


Material: Man har en förkärlek för ickeorganiska material. Det blir mycket plast, metall, glas, olika kompositmaterial. Det är lite fult att ha trä eller liknande hemma, generellt. Även om det såklart finns subkulturer och folk med specialintresse som är undantag.

Kultur: Teater har fått ett uppsving, och förstärks via Augmented Reality-inslag. Annars är det mycket film, spel, filmspel och spelfilm. Filmer är ofta interaktiva, har multipla klippningar och så. Det finns en stark remixkultur, och det är svårt att tala om "originalversion" av filmer eller spel. Saker kan anpassas efter mottagarens preferenser; vilket ger för- och nackdelar.

Sjukvård och nativitet: Sjukvård har varit allmänt tillgänglig men nu börjar resurserna tryta. Det blir mer klasskillnader, och det märks inom sjukvården. Tidigare var det fritt fram för alla att utföra gentester på sina barn, reparera arvsmassa och se till så att barn föddes utan medfödda sjukdomar eller funktionsnedsättningar. De flesta som är lite äldre kommer att leva tills de är 150, ser ut som atleter när de är i 60-årsåldern. De bästa gener vetenskapen kan erbjuda. Numera: Mer ojämlikt.

Innan Grönskan (namnet på katastrofen) var födslotalen på väg ner; allt mer arbete sköttes av maskiner, trygghet och så vidare gjorde att färre skaffade barn och familjerna blev inte så stora. Med större press etc har barnafödandet nu börjat öka. En del enklaver (namn på mindre områden inom arkologin) har börjat kontrollera barnafödandet på olika sätt...

Könsrollerna: är extremt svaga på de flesta håll, men det kan skilja sig mycket mellan enklaver. Omnisexualitet och polyamori är mer accepterat, juridiska kontrakt finns för olika konstellationer. Religiösa grupper har ceremonier för de som önskar. En del religiösa vägrar viga vissa konstellationer.

Religioner: Religiositeten var tidigare på tillbakagång, blir nu vanligare och mer polariserat. Vetenskapligt sinnade ateister blandas med kristna som tonar ner naturligheten och lustgården och fokuserar på renheten, betvingandet av naturen. Mot dem står underliga underjordiska kulter som tillber Gaia. Det finns också konservativa religiösa som ser Grönskan som straff, som en syndaflod som ska återställa jorden till en lustgård.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
1. Grönhattar, Gaia-affilierade hackare/skarvare.
En förolämpning inom vissa kretsar

2. Finns det någontyp av greenhacking? Alltså försök att tappa sig in på växternas telepati och kanske även använda den på något sätt (kommunikation? växtkontroll? Ekoterrorism?)?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Cybot said:
1. Grönhattar, Gaia-affilierade hackare/skarvare.
En förolämpning inom vissa kretsar
Sånt gillas!

Jag har funderat på det här med biotech, men tänker mig att det inte är spritt nog för att riktigt ha något namn... Det lär ju inte direkt ses på med blida ögon.

Det här med ord för saker i spelvärlden, ord som dels ligger bra i svensk mun och dels fyller funktion, tror jag skarpt på. Kan man prata som en inföding i kampanjvärlden ökas inlevelsen =)

Cybot said:
2. Finns det någontyp av greenhacking? Alltså försök att tappa sig in på växternas telepati och kanske även använda den på något sätt (kommunikation? växtkontroll? Ekoterrorism?)?
Greenhacking är naturligtvis superdupersträngeligen megaförbjudet från koalitionsregeringens sida. Alldeles för farligt.

Så givetvis håller alla som har resurserna och intresset på med det, i hemlighet. I baser på utsidan, eller uppe i tornen som sticker upp på ovansidan av arkologin. Eller i karantänavspärrade delar av staden.

"Alla" inkluderar koalitionsregeringen.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Fräckt koncept.
Lite Nausicaä också (mangatösen, inte fajakiskan)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Idag gick jag och tänkte på mat och lite annat.

VALUTA
Eftersom det är brist på energi är det klart att energikrediter blir en rimlig valuta att använda. E-kreds, helt enkelt. Jag tänker mig 1 E-kred som ganska mycket, eller iaf närmare tusenlappen än tian, så att säga. På så vis får jag möjligheten till begränsad, "paketlösnings"-fokuserad inventoryporr senare.

MAT

I det efterbristsamhälle (post-scarcity på svenska?) som låg före Grönskans intåg så hade vi lärt oss göra mat utan att döda levande varelser. Det var en ganska effektiv process: man producerade grundproteiner och annat, som stoppades in i 3D-skrivare och producerade maten med rätt textur, smak, näringsämnen etc. För att man ska kunna producera sådan mat krävs å ena sidan energi att driva 3d-skrivaren med och å andra sidan en "ritning". I stort sett alla hade råd att betala för licensierade ritningar skapade av olika matlagningsföretag.

I Rotsystems nutid har systemet förvildats. Många har inte råd med vare sig ritningar eller energi. En tänkt prislista (exempel!)

0 E-kred: Äta slemmig näringsriktig sludge som gör en lös i magen om man äter det för länge och för regelbundet.
1 E-kred: 1 veckas dålig men åtminstone fast föda.
2 E-kred: 1 veckas trist kost som ändå går att känna igen som matlagning.
5 E-kred: 1 veckas mat motsvarande ungefär normal lägre medelklass anno 2010 eller så. Hyfsat sofistikerat, men inte jätte.
10 E-kred: ...ja, ni fattar.

Framför allt är det alltså precision och smak som kostar när det gäller energin.

Utöver det måste man ha ritningar. Dels kan man ha en licens, som då kostar ungefär lika mycket som energin per månad. Dels kan man köra med open source-ritningar, men de är ibland opålitliga, kan ha buggar, har ingen garanti/support att tala om, och finns generellt inte för de högre matklasserna.

Eller så kan man köra med crackade ritningar, men då kan folk ah lagt in "roliga skämt" i samband med att de crackat DRM:en. Till exempel att en burgare skrivs ut, men i mitten finns en äcklig mask.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
krank said:
Eller så kan man köra med crackade ritningar, men då kan folk ah lagt in "roliga skämt" i samband med att de crackat DRM:en. Till exempel att en burgare skrivs ut, men i mitten finns en äcklig mask.
Eller att maten ser ut som en .... :gremsick:
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Hela Rotsystem grejen får mig att tänka på nåt gammalt seriealbum (Linda & Valentin?) jag läste som liten där det var nåt skyhögt hus där flera våningar var avspärrade på grund av ekosystem som ballat ur.

Bilderna jag får i huvudet när du skriver om arkologin påminner också om städerna i serien Druuna i Tung Metall.

Om du ska ta förhandsbokningar på Rotsystem också så signar jag upp redan nu!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
BMOC said:
Hela Rotsystem grejen får mig att tänka på nåt gammalt seriealbum (Linda & Valentin?) jag läste som liten där det var nåt skyhögt hus där flera våningar var avspärrade på grund av ekosystem som ballat ur.
Det där värmer. Massor. Jag älskar Linda och Valentin! Jag har inte läst några album på evigheter dock, skulle gärna ta en titt på det du pratar om... Man kanske borde börja se sig om och försöka köpa några album...

BMOC said:
Bilderna jag får i huvudet när du skriver om arkologin påminner också om städerna i serien Druuna i Tung Metall.
Inte bekant med Druuna ska jag säga (minns iaf inte namnet), men Tung Metall är definitivt en inspirationskälla, sådär i stort liksom. Liksom gamla Magnum under sent 80, tidigt 90.

BMOC said:
Om du ska ta förhandsbokningar på Rotsystem också så signar jag upp redan nu!
Haha, vi får se... Ska få något spelbart först =) Om det går bra på lördag kanske jag skriver ihop ett litet "speltestpaket" och försöker övertala folk här att köra en liten oneshot...
 
Top