Nekromanti [Rotsystem] Religion?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Som ateist märker jag ofta att jag har svårt att ta religiösas världsbild på allvar. Jag respekterar väl för all del deras rätt att tro vad de vill, men religion är inte ett ämne som berör mig. Jag brukade vara betydligt mer aggressivt antireligiös men har väl monjat lite med åren. Jag har alltid varit intresserad av mytologi, men det är ju inte riktigt samma sak - jag kan läsa nordiska eller grekiska eller abrahamitiska myter som ett slags fantasy, men har svårt att se hur de överlever i en modern, förment civiliserad värld.

I Rotsystem lät jag det här skina igenom en del. Jag brukar inte vara så bra på att vara subtil, så det antar jag har varit uppenbart för alla som t.ex. läst avsnittet om Enhetskyrkan.

Nu har jag börjat fundera på om det finns fler intressanta saker att göra med religion inom ramarna för Rotsystems spelvärld. Jag vill ju inte gå miste om intressanta berättelseelement bara för att jag själv inte är vare sig religiös eller "andlig" så att säga.

Kort intro till Rotsystems spelvärld finns på två A4 i minimodulen TL;DR på hemsidan, men här följer en ännu kortare sammanfattning för den som inte ids:

Världen har tagits över av det radiotelepatiska växtnätverket Grönskan, som är läskigt och äckligt och muterar djur och hackar nätverk och grejer. Människorna har flytt in i stora arkologier, städer-i-byggnader, där megaföretag styr. Eftersom Grönskan kommunicerar via radio och kan hacka alla signaler så finns varken wifi, mobiltelefoner, GPS eller bluetooth. Därför är allting ganska mycket 80-talscyberpunk, med tjocka kablar istället för trådlösa nätverk. Det finns VR ("virr") och augmented reality ("agg"), det finns cybernetik och biomodifikation och artificiella intelligenser och humanoida robotar - men AI's behöver gigantiska servrar och man kan inte ladda upp sig i datorer. Elektricitet, i formen "E-krediter", är valutan i den nordiska arkologin Stad Ett, där spelet huvudsakligen utspelar sig. E-kreds används också bland annat som ammo, så spelare och SL behöver inte bokföra så många olika saker.

Enhetskyrkan är en amalgam av ett gäng övervintrade abrahamitiska, monoteistiska religioner - olika varianter av kristendom, judendom och islam till exempel. Inom kyrkan finns många olika grupperingar som tror lite olika saker och ber på olika sätt, men de har en någorlunda gemensam gudsbild och är överens om att Grönskan är ett straff. Exakt för vad är man inte helt överens om. I grundboken ger jag uttryck för åsikten att religionen mestadels behövs så länge det finns oro och otrygghet, och att religionsiteten i spelvärlden minskade skarpt i en utopisk mellanperiod då alla hade det bra (efter det nuvarande samhället, innan Grönskan). Enhetskyrkan beskriva också som "opium för folket"... Som sagt, jag har nog inte varit så subtil av mig.

Eftersom jag är transhumanist har jag såklart redan hittat på en religiös orden inom Enhetskyrkan - Theseusorden - som menar att Guds skapande av människan inte är färdigt och att vi nu måste agera som Guds instrument och förbättra oss, med det slutgiltiga målet att uppnå uploading, alltså att man laddar upp sig i en dator och går bortom köttets begränsningar.

Sedan har jag också lite löst beskrivit Gaiakulten, som i enlighet med namnet betraktar Grönskan som en "moder jord"-liknande varelse som vi borde välkomna. De betraktas, med viss rätta, som samhällsfarliga terrorister. Ofta agerar de via mellanhänder, till exempel i form av mer lättsamma naturdyrkande hippierörelser.


Men vad kan man mer göra för spännande? Enhetskyrkan kan man såklart göra många roliga saker med; televangelister och framgångsteologer och liknande känns ju rätt klockrent i den här spelvärlden. Men jag känner att jag har dålig koll på hur jag skulle kunna få in andra religioner; buddhister och hinduer till exempel. Hur kan de passa in i en cyberpunkvärld och bli spännande?

Om jag vill nyansera bilden av Enhetskyrkan och de troende, vilka ordnar eller underorganisationer kan jag hitta på och använda mig av?

Som antiteist är det alltid svårt att göra religion rättvisa. Men jag skulle åtminstone vilja göra den intressant. Och användbar, framför allt användbar.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
krank;n191517 said:
Kort intro till Rotsystems spelvärld finns på två A4 i minimodulen TL;DR
Jag har egentligen inget konstruktivt att tillägga om religion just nu – för det behöver jag tänka och klura lite – men jag var tvungen att säga att "TL;DR" var världens bästa modulnamn!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Jag föreslår att du tar en ordentlig titt på jesuitorden idag: vad de gör och vad de står för. En sådan organisation, vilken inte fungerar som "ett opium för folket", kan driva många uppbyggnadsprojekt i arkologierna.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Skulle det vara intressant med en motsvarighet till Mormoner eller Jehovas som knackar dörr i de olika sektorerna?
Zen-buddhismens tankar om att släppa sitt ego kan ha utvecklats till en total uppgivelse inför ödet. De fattar sina beslut med slumpens hjälp (i stil med boken Tärningsspelaren av Luke Rhinehart).

... eller Amish? :)
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
Minimoni;n191535 said:
Opium för folket är ju vad alla religioner bör eftersträva ;-) ska skapa en sådan religion som bokstavligt önskar mer opium till folket!
Alltså. Lotus Eater Machine rörelser är ju en klassiker i Cyberpunk, antingen genom VR eller genom en kombination av VR och droger.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Vad gäller spirituella rörelser har jag skissat på Blackstar, ett slags blandning mellan religiös/andlig rörelse och korporation. De sysslar med "expandering av det mänskliga medvetandet" och använder teknologi, bioteknik och droger för att på olika sätt utöka det mänskliga sinnet och testa dess gränser. Jag tänker mig att de har något slags idé om transcendens som slutmål - inte som Theseussnubbarna som mest vill ladda upp sig och överge det veka köttet, utan som ett slags spirituell motsvarighet.


Sedan känner jag ju att religiös kitch är en fin stapelvara i cyberpunken. Se på prästen i Johnny Mnemonic till exempel. Här kan man naturligtvis också hitta flagellanter och inkvisitionsordnar och liknande. Religiös doktrin uppdragen till elva.



Vad gäller jesuiterna hittar jag framför allt befrielseteologi och att de sysslar med utbildning och sådant. Finns det någonstans där jag kan läsa mer, helst lite sammanfattat?



Jag funderade på att ha någon scientologmotsvarighet, men dels är deras mytos såpass bisarr att den liksom inte ens är trovärdig och dels är det lite som att sparka på en död höst: Javisst, de är lurendrejare och bedragare och de tror på skitkonstiga grejer, men att driva med dem i fiktion känns så... "gjort".
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
När jag läser igenom ovanstående så får jag en rätt ensidig bild av det mesta, nämligen en rätt stereotyp skildring vars vidd sträcker sig från "ovetande fårskalle" till "livsfarlig fundamentalist". Jag tycker det saknar den andra, positiva sidan. Blixt är lite inne på det, och jag skulle kunna tänka mig att de skulle kunnat fungera som en oerhörd stor stöd när världen gick under och grönskan tog över.

Alla troende är inte extremister eller fundamentalister - och det är inte den enda sidan man behöver visa upp. De kan ha fyllt en funktion som vårdare och kuratorer i en värld där folk förlorar hopp, utan att försöka hjärntvätta. De kan ha slutit samman för att skapa trygghet i arkologin (som ett medborgargarde som ser till att det råder trygghet från gatugängen). Inte för att hjärntvätta nya folk, utan för att de tror på att om de gör rätt kommer de att belönas. Missionerandet kan ha slängt åt sidan av många skäl, till exempel den undergång de lever i. Nu handlar det om att överleva och göra guds arbete, inte missionera. Den tiden är över. Visst, börjar folk tro är de välkomna - men det är bisyssla.

Så rent praktiskt vad kan en orden bidra med?

- Skapa trygghet i arkologin genm beskydd
- Skapa stöd och sociala skyddsnät för människors välmående
- Som samordnare och medlare

Det är nog något åt det här hållet som jag tycker saknas. Just nu är skalan från mörkgrått till nattsvart. Lite mer nyanser skulle gärna få föras in.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Visserligen har jag med en del icke-tokfundamentalister också (till exempel har mina favoriter Theseusorden streetdocs som hjälper fattiga i utbyte mot att de lyssnar en stund på vad de har att säga) men du har absolut en poäng i att bilden behöver nyanseras. Och du har bra poänger i att fokusera på det praktiska snarare än det teologiska.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
krank;n191566 said:
Vad gäller spirituella rörelser har jag skissat på Blackstar, ett slags blandning mellan religiös/andlig rörelse och korporation. De sysslar med "expandering av det mänskliga medvetandet" och använder teknologi, bioteknik och droger för att på olika sätt utöka det mänskliga sinnet och testa dess gränser. Jag tänker mig att de har något slags idé om transcendens som slutmål - inte som Theseussnubbarna som mest vill ladda upp sig och överge det veka köttet, utan som ett slags spirituell motsvarighet.
Känns som en bra plats och starta på OCH som en bra hook till både äventyr och intressanta platser att ha äventyr på.

Saker som behöver införskaffas, saker som kan gå fel, ett barn som har gått med i rörelsens mest extrema sekter vars föräldrar vill att man hämtar tillbaka sonen/dottern från avgrunden, eller till och med bortom medvetandets händelsehorisont (ett stadium av virrhypnos där hjärnan uppvisar en febril aktivitet, men där han eller hon aldrig kommer att vakna igen eller samtala med människor utanför deras medvetandekollektiv).
Eller är detta en verkligen extrem del av rörelsen? Bara namnet blackstar känns som om det refererar till ett just sådant stadium? Hyperkompakt, massivt och för evigt bortom det övriga universum.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Cybot;n191582 said:
Eller är detta en verkligen extrem del av rörelsen? Bara namnet blackstar känns som om det refererar till ett just sådant stadium? Hyperkompakt, massivt och för evigt bortom det övriga universum.
Man kan absolut tolka det så - min egentliga förklaring är lite mer grundad i hyfsad nutid och min önskan att hylla en artist jag uppskattade och som gjorde mycket i mina ögon för att just "expandera sinnen", men i spelvärlden är det nog en rimlig tolkning.

Min tanke är att Blackstar inte ska vara ogenomträngliga, dock. Eller ja, det finns en kärna av mystiker som håller lite ordning, men överlag består de av många olika smågrupper som håller på med väldigt olika saker - en del relativt harmlösa, en del livsfarliga, en del bara... jättekonstiga. Nån grupp kanske bygger på sina hjärnor med biomassa för att utöka antalet neuroner, andra kanske kopplar ihop sig och bildar stora "hive"-kollektiv, ytterligare andra kanske mest fokuserar på meditation under influens av mycket specifika droger och lågfrekventa ljud.

I övrigt: Känns som att du fattade ganska precis vilken sorts frön jag ville så! Jag gjorde liknande med Theseusorden, och tyckte att det funkade rätt OK där.
 

Twitchy

Veteran
Joined
7 Nov 2015
Messages
72
Du kan kolla upp neokonfucianism.
"Li ??, pinyin l??is a concept found in Neo-Confucian Chinese philosophy. It refers to the underlying reason and order of nature as reflected in its organic forms."

Den kan vara svår att förklara och beroende på vad för sorts religion du söker kanske den inte passar.
I rollspel skulle den nog användas mest för att ge en aura av vishet till en karaktär a.la Yoda, men är säkert svårt att rollspela utan att vara väl förbered och jäklig på att improvisera.

Religionen iallafall. Den är rationell och använder sig inte utav någon mysticism som t.ex "Kom bröder ni måste slänga er in i det sprakande gapet av evighetskabeln så ni kan rida strömmen till paradiset"
Den försöker förklara varför människan finns, varför universum är som det är och vår relation till den genom att observera naturen *hint*

Neokonfucianism säger att det finns ett underliggande mönster i allting, de kallar detta mönster för "
Li". Vi känner igen det i saker som fiber i muskler, gryn i ved och elektroner runt en atomkärna.
Genom att observera och förstå världen runt oss får vi en bättre förståelse för Li och med det följer bättre och gladare liv.

Någonting som relativitetsteorin är ett genombrott inom neokonfucianism. Det är i stort sett Science The Religion.

Om det låter passande finns wikipedia,
https://en.wikipedia.org/wiki/Li_(Neo-Confucianism)
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]har en fin förklaring som också hade säkert kunna platsa som något sorts tal från en vis gammal hen.[/FONT]
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
krank;n191566 said:
Vad gäller jesuiterna hittar jag framför allt befrielseteologi och att de sysslar med utbildning och sådant. Finns det någonstans där jag kan läsa mer, helst lite sammanfattat?

Engelska wikipedia har en lång artikel. Sedan kan du titta på jesuiterna.se

Hursomhelst, tänk dig en andlig organisation där medlemmarna gör en massa bra saker för medmänniskorna: undervisar de unga, vårdar de sjuka, tröstar de sörjande, begraver de döda, med mera.

Du kan även titta på det arbete som utförs av sociala protestantiska organisationer som Frälsningsarmén och Sociala Missionen i Stockholm.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Mekanurg;n191604 said:
Engelska wikipedia har en lång artikel. Sedan kan du titta på jesuiterna.se
Jag kollade en del där, men såg nog mest artiklar om att de är kritiska till homoäktenskap och abort; det var någon artikel om att amerikanska demokraterna var "extrema"... Men jag kollade kanske inte tillräckligt noga. Wikipedia var mer intressant, det var där jag såg grejerna om befrielseteologi etc.

Mekanurg;n191604 said:
Hursomhelst, tänk dig en andlig organisation där medlemmarna gör en massa bra saker för medmänniskorna: undervisar de unga, vårdar de sjuka, tröstar de sörjande, begraver de döda, med mera.
Absolut. Sedan kan de ju - som jesuiterna - också ha en shitload av problematiska aspekter också...

Mekanurg;n191604 said:
Du kan även titta på det arbete som utförs av sociala protestantiska organisationer som Frälsningsarmén och Sociala Missionen i Stockholm.
Absolut.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Moder Theresa och hennes organisation skulle också kunna vara en intressant inspirationskälla. Respekterad och hyllad av den stora massan, vare sig de delar hennes tro eller inte, med en massa snaskiga skandaler under ytan och en organisation som hyllar lidande och samlar folk i salar för att låta dem dö. Hon kan riskera sitt eget liv för att hjälpa offer för grönskan, men samtidigt vägra använda modern sjukvård som skulle kunna bota dem. Läs Hitchens "The Missionary Position" för massor av göttigt material.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
krank;n191566 said:
Blackstar, rörelse och korporation, medvetandet, bioteknik, droger gränser, inkvisitionsordnar
Jag får jättemycket lust att bolla det här men finner tråd eller message för drygt. Det drar mer kraft än jag har över och dödar kreativiteten, mest pga de inbyggda pauserna.
Men i fall du hamnar i stan, hör av dig om du har lust. Om jag råkar ha tid tar jag det gärna över en öl/kaffe/glass/whatever.
 

Chuchulain

Veteran
Joined
24 Feb 2016
Messages
93
Har inte läst igenom alla kommentarer, men du skulle ju kunna titta vidare på andra rörelser inom Wicca / Neopaganismen. Gaiatro kan man väl säga ligger inom dels Wicca, men dels också (för mig) inom en mer vetenskaplig sfär (planeten lever, det finns system som har skapats för att jorden ska fungera för dom varelser som finns på den).

Men finns ju wiccagrenar som riktar sig mer åt gamla egyptiska gudomar, Dianadyrkan (https://en.wikipedia.org/wiki/Diana_(mythology)), föreställningar om psykisk vampyrism. Letar man bland gamla gudomar finns säkert en hel del uppslag där man kan plocka specifika attribut och forma något kring. https://en.wikipedia.org/wiki/Lists_of_deities <- Kolla denna länk :)

Vet inte om det är till hjälp, men hoppas det :)
 

Chuchulain

Veteran
Joined
24 Feb 2016
Messages
93
Minimoni;n191535 said:
Opium för folket är ju vad alla religioner bör eftersträva ;-) ska skapa en sådan religion som bokstavligt önskar mer opium till folket!
Eller morfin till folket. Drogen som är vad den heter (nä, skojade bara, men namnet är tacksamt till det :) ).
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Kanske någon religion eller snarare sekt som är sjukt anti-teknologi? Övergripande så tycker de att det är anledningen till allt dåligt. Någon undergrupp kanske slår till mot ställen med mycket teknologi (det kunde ju vara intressant Möjligen om de körde någon sorts ändamålet helgar medlen och är övertekologiska bara för att kunna förstöra saker).

Eller nått
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
.113;n191683 said:
Kanske någon religion eller snarare sekt som är sjukt anti-teknologi?
Grejen måste ju egentligen vara att man medvetet kopplar upp sig till Grönskans kollektiva medvetandet. Den ultimativa vägen att uppnå transcendens. Sedan kräver ju det sjukt mycket självkontroll, vart man såklart kommer genom en asketisk livstil och extrem fysisk träning, dvs a la yogi eller martial arts med meditation. Kopplar man upp sig innan man är redo är man lost. Samt en fara för andra. Därför är träningen så hårt och strikt, men många prövningar på vägen. Det är bara få utvalda som har förmågan att gå hela vägen.
 
Top