Nekromanti [Rotsystem] - namn på undersökande färdigheter

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Rotsystem har ett system med binära undersökande färdigheter som kallas expertområden.

Såhär funkar de regelmässigt (aningen förenklat): Letar du på rätt ställe hittar du ledtråden. Har du dessutom rätt expertisområde kan du analysera den också, få fram användbar information.

Nå; jag har lite funderingar kring deras antal och användningsområden.

Som jag ser det finns det tre saker de här områdena behöver klara av:

- När spelaren skapar sin rollperson, ska det vara tydligt vad det är rollpersonen blir duktig på.
- När spelaren stöter på en brottsplats och undersöker den, ska det vara uppenbart vilken eller vilka områden som kan komma ifråga.
- När SL planerar sitt äventyr ska det vara uppenbart vilken sorts ledtrådar man kan skapa som passar in på områdena.

Det sista är en insikt jag fick ganska nyligen. Jag har för mig att det är Krille som sagt ett par gånger att diagrammet med superkrafter i Mutant City Blues inte bara är ett coolt sätt att skapa sin rollperson eller leta ledtrådar; det är också ett sätt för SL att få inspiration till sitt äventyr. Blunda, välj två superkrafter - vips har du grunden till ett fall som rollpersonerna kan lösa.

Jag tänker att listan med undersökande färdigheter fungerar likadant. Även om t.ex. färdigheten som berör arkitektur eller entomologi inte kommer i spel varje äventyr så kan SL planera sin scen: "aha, visstja, man kan ha insekter som ledtråd också, det vore coolt att ha i det här äventyret". Plocka tre undersökande färdigheter och du har en färdig brottsplats. Kombinera med de två superkrafterna och det är i princip klart att spelas.

Så; vilka krav ställs då på de här expertisområdena? Jag tänker ungefär:
- Tillräckligt många för att differentiera rollpersonerna från varandra någorlunda.
- Tillräckligt detaljerade för att kunna vara väldigt konkreta och direkt inspirera till ledtrådar.
- Tillräckligt få för att det ska gå att ha översikt över dem, och för att spelarna inte ska känna att de slänger sina poäng i sjön för att deras färdigheter inte kommer i spel. (Alt. att det bara är samma två färdigheter som kommer hela tiden, i en uppsättning på 30, just de områden rollpersonerna råkar vara kompetenta på). Man kan också likna det vid rollspel som har olika färdigheter för olika sorters båtar: "nej, du får inte köra eka, du har bara Kanot".

Som synes behöver de alltså vara både få och många.

Just i skrivande stund är det de här jag har:

Ballistik
Botanik
Byråkrati
Cybernetik
DNA-profilering
Dokumentanalys
Efterforskning
Explosionsrester
Historia
Materialanalys
Rättsmedicin
Religion
Säkerhetssystem

Tidigare hade jag entomologi, men jag överväger att byta ut den mot zoologi. Eller komplettera, kanske? Insekter kontra större djur?

Jag har fått förslag på att slå ihop religion och historia till humaniora.
Jag har också tänkt mig någon form av konst/kulturfärdighet. Eller kanske ha flera: Arkitektur, Bildkonst...

Hur tycker och tänker ni om det här? Vilka tankar har ni om förslagen, har ni egna? Finns det något jag missar?


(Om det finns något viktigt i Rotsystem jag glömt att ta med ovan så ber jag om ursäkt för det. Jag försökte hålla texten kort. Det gick, öh, sådär.)
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
krank said:
Rotsystem har ett system med binära undersökande färdigheter som kallas expertområden.

Såhär funkar de regelmässigt (aningen förenklat): Letar du på rätt ställe hittar du ledtråden. Har du dessutom rätt expertisområde kan du analysera den också, få fram användbar information.

Nå; jag har lite funderingar kring deras antal och användningsområden.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">
Som jag ser det finns det tre saker de här områdena behöver klara av:

- När spelaren skapar sin rollperson, ska det vara tydligt vad det är rollpersonen blir duktig på.
- När spelaren stöter på en brottsplats och undersöker den, ska det vara uppenbart vilken eller vilka områden som kan komma ifråga.
- När SL planerar sitt äventyr ska det vara uppenbart vilken sorts ledtrådar man kan skapa som passar in på områdena.

Det sista är en insikt jag fick ganska nyligen. Jag har för mig att det är Krille som sagt ett par gånger att diagrammet med superkrafter i Mutant City Blues inte bara är ett coolt sätt att skapa sin rollperson eller leta ledtrådar; det är också ett sätt för SL att få inspiration till sitt äventyr. Blunda, välj två superkrafter - vips har du grunden till ett fall som rollpersonerna kan lösa.

Jag tänker att listan med undersökande färdigheter fungerar likadant. Även om t.ex. färdigheten som berör arkitektur eller entomologi inte kommer i spel varje äventyr så kan SL planera sin scen: "aha, visstja, man kan ha insekter som ledtråd också, det vore coolt att ha i det här äventyret". Plocka tre undersökande färdigheter och du har en färdig brottsplats. Kombinera med de två superkrafterna och det är i princip klart att spelas.

Så; vilka krav ställs då på de här expertisområdena? Jag tänker ungefär:
- Tillräckligt många för att differentiera rollpersonerna från varandra någorlunda.
- Tillräckligt detaljerade för att kunna vara väldigt konkreta och direkt inspirera till ledtrådar.
- Tillräckligt få för att det ska gå att ha översikt över dem, och för att spelarna inte ska känna att de slänger sina poäng i sjön för att deras färdigheter inte kommer i spel. (Alt. att det bara är samma två färdigheter som kommer hela tiden, i en uppsättning på 30, just de områden rollpersonerna råkar vara kompetenta på). Man kan också likna det vid rollspel som har olika färdigheter för olika sorters båtar: "nej, du får inte köra eka, du har bara Kanot".

Som synes behöver de alltså vara både få och många.
</div>

Just i skrivande stund är det de här jag har:

Ballistik
Botanik
Byråkrati
Cybernetik
DNA-profilering
Dokumentanalys
Efterforskning
Explosionsrester
Historia
Materialanalys
Rättsmedicin
Religion
Säkerhetssystem

Tidigare hade jag entomologi, men jag överväger att byta ut den mot zoologi. Eller komplettera, kanske? Insekter kontra större djur?

Jag har fått förslag på att slå ihop religion och historia till humaniora.
Jag har också tänkt mig någon form av konst/kulturfärdighet. Eller kanske ha flera: Arkitektur, Bildkonst...

Hur tycker och tänker ni om det här? Vilka tankar har ni om förslagen, har ni egna? Finns det något jag missar?


(Om det finns något viktigt i Rotsystem jag glömt att ta med ovan så ber jag om ursäkt för det. Jag försökte hålla texten kort. Det gick, öh, sådär.) </div></div>
Efterforskning låter väldigt brett.. Då kan man ju efterforska alla de andra grejerna, t.ex. explosionsrester?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Recca said:
Efterforskning låter väldigt brett.. Då kan man ju efterforska alla de andra grejerna, t.ex. explosionsrester?
"Efterforskning" är "rota i arkiv/googla"; alltså att sålla agnarna från vetet när det gäller att hitta trovärdig, relevant information av den typ som finns i äldre dokument och så. Hitta gamla ritningar, ID-handlingar, ekonomiska berättelser för föreningar brottsoffret/förövaren varit med i...

Explosionsrester är ju mer att på plats veta hur man fotograferar och analyserar det som finns. Sådant man inte med lätthet kan googla sig till.

Det är möjligt att efterforskning borde kunna bytas ut. "Arkivsökning"? "Databehandling"?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Du och jag ligger egentligen väldigt, väldigt nära varandra i vad vi vill ha ut ur undersökande spelande. Och börjar allt mer inse att jag tycker din färdighetslista är uppåt väggarna! Det är ogooglebart roligt =)

Jag tror inte din idé med att färdigheterna ska inspirera SL till att plantera ledtrådar kommer fungera. Vissa färdigheter, DNA-profilering och Explosionsrester, känns allt för smala. Som SL skulle jag ha svårt att få med dem mer än någon enstaka gång, och jag skulle känna mig misslyckad när jag inte får med dem.

Jag skulle istället föreslå att du har rätt generella färdigheter (DNA-profilering viks in under Rättsmedicin, Explosionsrester kombineras med den nästan lika smala Ballistik) och istället förser spelledarkapitlet med gedigna tips på inom vilka smalare områden färdigheten är tillämpbar. Försöker äta kakan och ha den kvar.

_____

Dina naturfärdigheter tycker jag förövrigt är lite tråkiga. Uppdelningen i Botanik/Zoologi (eller för den delen Entomologi) är lite gammalmodig och fungerar inte riktigt med nuvarande forskning. Idag är uppdelningen djur/växter inte lika relevant och rimlig, istället kanske man pratar om ekologi på individ- eller samhällsnivå eller nått.

Men, ska du bry dig om hur forskningen ser ut idag? Nja.

Jag tycker att du ska fokusera på Grönskan. Det är en stor del av spelets sellingpoint och det borde representeras med ett flertal färdigheter*. Men jag skulle inte dela upp dem i djur och växter, utan kanske ha färdigheter som Radiotelepati, Biologisk krigföring och Spridningsmönster. Alltså färdigheter som låter en säga något om vad Grönskan sysslat med på en plats.

*Min åsikt är att spelets fokus bör representeras av en »sned« diversitet av färdigheter, Coriolis bör ha flera rymdskepps-färdigheter men kanske bara en för samhällsvetenskap
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Möller said:
Jag tror inte din idé med att färdigheterna ska inspirera SL till att plantera ledtrådar kommer fungera. Vissa färdigheter, DNA-profilering och Explosionsrester, känns allt för smala. Som SL skulle jag ha svårt att få med dem mer än någon enstaka gång, och jag skulle känna mig misslyckad när jag inte får med dem.
Så vad du menar är att i dagsläget kommer inte de jag valt att fungera? Det kan jag köpa. Det är som sagt en balansgång. Tillräckligt specifikt för att vara inspirerande, tillräckligt generellt för att komma med hyfsat ofta.

Möller said:
Jag skulle istället föreslå att du har rätt generella färdigheter (DNA-profilering viks in under Rättsmedicin, Explosionsrester kombineras med den nästan lika smala Ballistik) och istället förser spelledarkapitlet med gedigna tips på inom vilka smalare områden färdigheten är tillämpbar. Försöker äta kakan och ha den kvar.
I de två fallen håller jag nog med; även om jag har börjat ogilla "spelledartips". De är så... klumpiga =)

Möller said:
Dina naturfärdigheter tycker jag förövrigt är lite tråkiga. Uppdelningen i Botanik/Zoologi (eller för den delen Entomologi) är lite gammalmodig och fungerar inte riktigt med nuvarande forskning. Idag är uppdelningen djur/växter inte lika relevant och rimlig, istället kanske man pratar om ekologi på individ- eller samhällsnivå eller nått.

Men, ska du bry dig om hur forskningen ser ut idag? Nja.

Jag tycker att du ska fokusera på Grönskan. Det är en stor del av spelets sellingpoint och det borde representeras med ett flertal färdigheter*. Men jag skulle inte dela upp dem i djur och växter, utan kanske ha färdigheter som Radiotelepati, Biologisk krigföring och Spridningsmönster. Alltså färdigheter som låter en säga något om vad Grönskan sysslat med på en plats.

Jag gillar dina förslag här, men vill samtidigt påvisa att de undersökande färdigheterna inte blott och bart (eller ens egentligen i majoritet) är tänkta att användas i relation till grönskan. Grönskan kanske är en selling point här, men jag är egentligen lika sugen på att spela cyberpunk-brottsplatsundersökningar som inte har med grönskan att göra. Så länge man är inuti arkologin handlar ju grönskan mer om paranoia än om undersökningar av faktisk grönska, tänker jag mig.

Biologisk krigföring och spridningsmönster, absolut. Jag kan för lite om ekologi etc för att kunna göra vettiga uppdelningar själv, så allt som 1) går att använda i spel och 2) inspirerar SL att skapa ledtrådar tas tacksamt emot.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
krank said:
Jag gillar dina förslag här, men vill samtidigt påvisa att de undersökande färdigheterna inte blott och bart (eller ens egentligen i majoritet) är tänkta att användas i relation till grönskan. Grönskan kanske är en selling point här, men jag är egentligen lika sugen på att spela cyberpunk-brottsplatsundersökningar som inte har med grönskan att göra. Så länge man är inuti arkologin handlar ju grönskan mer om paranoia än om undersökningar av faktisk grönska, tänker jag mig.

Biologisk krigföring och spridningsmönster, absolut. Jag kan för lite om ekologi etc för att kunna göra vettiga uppdelningar själv, så allt som 1) går att använda i spel och 2) inspirerar SL att skapa ledtrådar tas tacksamt emot.
Hm. Jag har nog inte helt fattat vad Rotsystem går ut på, men då du redan har 2-3 färdigheter som tydligt handlar om Grönskan borde det ju inte vara något problem om de görs om till 2-3 andra färdigheter om Grönskan.

(Möller sitter och tänker i en halvtimme här)

Jag har lite svårt att se vart undersökningar av Grönskan kommer in, inser jag. Den liksom mest bara ... är.

Det jag kan tänka mig är att man kan ställa sig frågor som
-är det Grönskan som dödat x?
-har Grönskan tagit över x?
-vad är y för uttryck* av Grönskan, hur farligt är det och hur ska det bekämpas?

Jag får fundera mer och du får gärna komma med exempel på hur Grönskan kan komma in i en undersökning


*Grönskan är ju så udda att normal artbestämning och taxonomi känns lite meningslöst. Jag skulle då tycka det var coolt om allt liv där ute liksom flutit ihop och blandats. Ett »uttryck« av Grönskan är alltså en organism, en art, men det går inte till fullo säga om det är en insekt eller en parasiterande växt - och det är inte viktig heller, det viktiga är dess syfte och hur man dödar den.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Möller said:
Hm. Jag har nog inte helt fattat vad Rotsystem går ut på, men då du redan har 2-3 färdigheter som tydligt handlar om Grönskan borde det ju inte vara något problem om de görs om till 2-3 andra färdigheter om Grönskan.
Absolut.


Möller said:
Jag har lite svårt att se vart undersökningar av Grönskan kommer in, inser jag. Den liksom mest bara ... är.

Det jag kan tänka mig är att man kan ställa sig frågor som
-är det Grönskan som dödat x?
-har Grönskan tagit över x?
-vad är y för uttryck* av Grönskan, hur farligt är det och hur ska det bekämpas?

Jag får fundera mer och du får gärna komma med exempel på hur Grönskan kan komma in i en undersökning
Såhär nånting: I rotsystem är det framför allt tre sorters utmaningar man ställs inför, tre sorters problem:

"Heist/inbrott": Mestadels klassiska cyberpunkinbrott. Ta sig förbi säkerhetssystem, lura vakter, och så vidare. Oftast har grönskan ingen större roll här, men det är klart man kan utföra en heist mot ett grönskefäste eller mot en kult där ledarna styrs av grönskan.

"Brottplatsundersökning": Sherlock Holmes/CSI-stuff. Inte heller här är grönskan primär; de exempel du nämner är klockrena men det kan lika gärna inte ha sådär jättemycket med grönskan att göra. "Är det grönskan som dödat x", "har grönskan tagit över x", "har den här forskningen något med grönskan att göra", "vad är det här sporliknande pulvret mördaren lämnat efter sig", "vad är den här döda insekten vi hittade i offrets öra"...

Och så slutligen "Utforskning", vilket framför allt är de gånger man åker utanför arkologin. Här handlar det väldigt mycket om grönskan och om naturen och om geografin - hur man tar sig fram, vad man ska undvika, hur man håller grönskans infektioner borta, hushållning med resurser, etc.

Rotsystem är ju cyberpunk + grön postapokalyps, och är egentligen lika mycket ett barn av min önskan att spela retrocyberpunk med tjocka kablar och min idé om Grönskan som hotande decentraliserad varelse som står emot civilisationen, eller vad man ska säga.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
krank said:
Ballistik
Botanik
Byråkrati
Cybernetik
DNA-profilering
Dokumentanalys
Efterforskning
Explosionsrester
Historia
Materialanalys
Rättsmedicin
Religion
Säkerhetssystem
Det enda i den här listan som säger något om spelet är Cybernetik. Allt annat är för genre-genreriskt. Och därutöver håller jag med Möller om att färdigheterna i många fall är för specifika.

Jag tycker du kan skippa Historia, Religion och Byråkrati och slänga in typ Samhällsanalys eller något ditåt. Din indelning känns dels väldigt ocyberpunkig och dels är jag väldigt tveksam till att det rent spelmässigt finns anledning att hålla de här separerade. Därtill kanske man borde ha med Design som både täcker in material- och prylanalyser och kunskap om konst. Bör du ha Subkulturer som undersökande färdighet?
Jag skulle vilja ha med Dataanalys vilket jag tycker ersätter Dokumentanalys och gör det på ett mer genremässigt korrekt sätt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Jag har en reviderad lista. Just nu är den grupperad efter område (lite löst, jag ville se var fokus låg), men det är den kanske inte i slutänden:

Zoologi
Botanik
Spridningsmönster
Biologisk krigföring

Samhällsanalys [historia, byråkrati]
Subkulturer
Design [Kultur, konst, arkitektur]

Dataanalys
Materialanalys
Rättsmedicin
Ballistik

Säkerhetssystem
Cybernetik
Hårdvara [datorer, komponenter]
Signalanalys [radiosignaler, sensordata]

Hur känns den här?
Jag funderar på om man skulle ha något om popkultur i den andra gruppen, men det kanske inte riktigt kan skiljas från "Subkulturer" och "Design" på ett meningsfullt sätt. Jag funderar också på om man skulle ha en för "ickemänskligt liv", t.ex. AI:s och sådant, eller kanske en "robotik". Men jag vet inte.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Jag undrar om "Memetik" skulle kunna vara något. Att tyda idéflöden och hur idéer sprids. Baka in "popkultur", kanske. Hm.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Cybot said:
Lägg till Retorisk analys så har du 4 grupper med 4 specialiteter i varje.
Och varför är ska man ta symmetri framför ogenomtänkta färdigheter?

Att färdighetskategorierna i Full Light, Full Steam nödvändigtvis skulle vara lika stora är en av de sämsta grejerna med det spelet.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
krank said:
Zoologi
Botanik
Spridningsmönster
Biologisk krigföring
Nja, alltså ...

Nu dubblerar du mest bara upp. Jag tänkte mig Spridningsmönster som »Hm, här har vi spår av Grönskan. Var kan den ha läckt in och vart riskerar det att sprida sig?«. Detta är alltså någon form av applicerad biologi, där du måste veta vad Grönskan normalt använder för att sprida sig. Vingar, små små frön, det kvittar.

Biologisk krigföring var mindre genomtänkt, men jag hade någon idé om att man skulle kunna ta reda på vad Grönskan försöker anfalla arkeologin med (alltså, inte som man skulle kunna tro hur man ska slåss biologiskt mot Grönskan).

Hursomhelst skulle dessa, och kanske någon/några till, ersätta de rätt generellt hållna (oinspirerande och dessutom aningen ovetenskapliga) Zoologi och Botanik.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,741
Location
Göteborg
Parasitologi: hur Grönskan påverkar människor, hur den infiltrerar och sprider sig inuti arkologin.
Biomorfologi: Grönskans uttryck i självständig form, växt, djur eller båda på en gång.

Dena ena är bra till undersökningar inom arkologin, den andra är bra vid utforskning utanför. Två räcker gott, tycker jag.

EDIT: Kanske även en radiokunskap, användbar men farlig!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Möller said:
Hursomhelst skulle dessa, och kanske någon/några till, ersätta de rätt generellt hållna (oinspirerande och dessutom aningen ovetenskapliga) Zoologi och Botanik.
Visst.

Vad föreslår du för att kunna saker om djur/insekter/etc? Om vi för ett ögonblick tänker oss att inte BARA grönskan skulle vara intressant i naturen; eller att det åtminstone inte bara är relevant med grönskan som varelse i sig.

Jag tänker mig till exempel "normala" mönster hos olika djur, livscykler etc som inte har omedelbart att göra med hur grönskan anfaller.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
krank said:
Vad föreslår du för att kunna saker om djur/insekter/etc? Om vi för ett ögonblick tänker oss att inte BARA grönskan skulle vara intressant i naturen; eller att det åtminstone inte bara är relevant med grönskan som varelse i sig.

Jag tänker mig till exempel "normala" mönster hos olika djur, livscykler etc som inte har omedelbart att göra med hur grönskan anfaller.
Hm. Jag levde nog i villfarelsen att närmast allt levande var en del av grönskan.

När är det intressant med icke-Grönskan-natur? Jag får för mig att det blir i dessa »utforskande« scenarier, där man lämnar arkeologin och behöver överleva utomhus. Och då kanske det är vettigt med en rätt generell färdighet, typ Natur kanske. Eller, om djur normalt inte är en del av Grönskan så kan Zoologi fungera.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Möller said:
Hm. Jag levde nog i villfarelsen att närmast allt levande var en del av grönskan.

När är det intressant med icke-Grönskan-natur? Jag får för mig att det blir i dessa »utforskande« scenarier, där man lämnar arkeologin och behöver överleva utomhus. Och då kanske det är vettigt med en rätt generell färdighet, typ Natur kanske. Eller, om djur normalt inte är en del av Grönskan så kan Zoologi fungera.
Hmmm... Jag märker att jag inte alls tänkt färdigt här. Det är absolut möjligt att de enda gånger det är relevant för ledtrådsinsamling, så är det grönskerelaterat.

Vi ska se om jag kan hitta på lite use cases istället, där grönskan är inblandad. Så kan vi se om vi kan hitta färdigheter till dem.

- Det ligger sporer över hela brottsplatsen. Tillhör de nån speciell växt man vet var den kommer ifrån? Har den några giftiga etc egenskaper?

- Kultisterna äter någonting som ser ut som spillning (eeeew). Kanske finns det frön i. Vad är det för djur? Var kan de tänkas ha fått spillningen ifrån?

....och där kollar jag på klockan. Jag måste nog gå och nanna nu ganska så omedelbums, men jag försöker komma på fler tills i morgon.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Nu ska vi se, fler use cases...

- Man har påträffat sporer från en viss växt på flera platser. Vilka andra platser borde den kunna finnas på, givet hur den brukar sprida sig?

- Hittar en död insekt. Vad är det för något, var ska man leta för att hitta dess hive? Har den här sortens insekter ens hive? Brukar de sprida någon särskild sjukdom eller så?

- Hittar ett insektsstick. Se ovan.

- Offret har tuggats på. Av vad?

- Företaget verkar ha hållit något i bur. Baserat på burstorlek och föda, vad skulle det kunna vara för något?


(Not om Grönskan: Den finns i stort sett möäverallt, men har inte nödvändigtvis tagit absolut kontroll över allt djurliv. Den är mer som en parasit i de fallen; i vissa fall totalt kontrollerande men i många fall kan den istället låta djuret ha kvar viss autonomi... Alltså, i många fall är djuren/växterna mer som fordon/verktyg/slavar än som helt integrerade delar av Grönskan)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Dharkos said:
Annars kanske man bara kan baka ihop alltsammans till Biologi?
Det skulle man kunna. Men det tycker jag inte att man bör göra. Det här handlar inte i första hand om att ha så få färdigheter som möjligt, utan att lägga tonvikten vid det som är intressant för spelet. Ska man spela akademiker finns det anledning att skilja mellan olika akademiska discipliner, men spelar man hårdföra militärer kanske man snarare kan ha en färdighet som heter "akademiska kunskaper" och låta den täcka allt sådant - medan man istället har flera olika vapen- och stridsfärdigheter till exempel.
 
Top