Jag har ett litet problem.
Hacking i Rotsystem är aldrig ett tärningsslag eller ett minigame som enbart involverar hackaren, eftersom båda dessa är så enormt tråkiga (tycker jag).
Istället är "hacking" som en heist - gruppen behöver hjälpas åt för att ge hackaren tillgång till rätt nätverk och rätt identitetshandlingar.
Men är det verkligen alltid möjligt att hantera all hacking i spelet så?
Det är ju trots allt väldigt coolt att kunna hacka någons cybernetik medan de är inkopplad mot nätet, till exempel.
Det är också sjukt coolt med delvis levande "is" som kan skada hackers som försöker bryta sig igenom den.
Så jag funderar på om jag ska ha en "Hacking"-färdighet ändå, som enbart används just mot personer och AI:er, som man tävlar mot. Problem:
- Om det finns en hacking-färdighet kommer många spelledare och spelare få för sig att den alltid används när saker ska hackas.
- Det riskerar att bli ett minispel enbart för hackaren.
Ett annat sätt att lösa det kunde vara att säga att det inte krävs några tärningsslag. För att byta igenom is på nivå 3 behöver du brytarmjukvara med nivå 3 eller högre, och om du försöker utan att ha tillräcklig så har isen någon form av moteffekt. För att hacka dig in i någons cybernetik behöver du bara befinna dig på samma nätverk och ha rätt ID_handlingar (ofta en cyberdoktor eller personen själv).
Vad tycker ni?
Hacking i Rotsystem är aldrig ett tärningsslag eller ett minigame som enbart involverar hackaren, eftersom båda dessa är så enormt tråkiga (tycker jag).
Istället är "hacking" som en heist - gruppen behöver hjälpas åt för att ge hackaren tillgång till rätt nätverk och rätt identitetshandlingar.
Men är det verkligen alltid möjligt att hantera all hacking i spelet så?
Det är ju trots allt väldigt coolt att kunna hacka någons cybernetik medan de är inkopplad mot nätet, till exempel.
Det är också sjukt coolt med delvis levande "is" som kan skada hackers som försöker bryta sig igenom den.
Så jag funderar på om jag ska ha en "Hacking"-färdighet ändå, som enbart används just mot personer och AI:er, som man tävlar mot. Problem:
- Om det finns en hacking-färdighet kommer många spelledare och spelare få för sig att den alltid används när saker ska hackas.
- Det riskerar att bli ett minispel enbart för hackaren.
Ett annat sätt att lösa det kunde vara att säga att det inte krävs några tärningsslag. För att byta igenom is på nivå 3 behöver du brytarmjukvara med nivå 3 eller högre, och om du försöker utan att ha tillräcklig så har isen någon form av moteffekt. För att hacka dig in i någons cybernetik behöver du bara befinna dig på samma nätverk och ha rätt ID_handlingar (ofta en cyberdoktor eller personen själv).
Vad tycker ni?