Nekromanti [Rotsystem] - Funderingar inför crowdfunding

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
  • 10:- Ditt namn hamnar i spelet.
  • 35:- Signerad PDF (Jag signerar ett papper, scannar in, skapar en unik PDF åt just dig. Personlig hälsning!)
  • 70:- Ex av Rotsystem (tryckkostnad, begränsat antal)
  • 135:- Ex av Rotsystem (Inte långt ifrån vad jag tror butikspriset blir)
  • 175:- Signerat ex av Rotsystem
  • 250:- Signerat, numrerat ex av Rotsystem
  • 1000:-
  • ?:- Krank kommer och spelleder Rotsystem med dig och din grupp. (Reskostnad? Boende?)
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,357
Location
Helsingborg
Om någon av dina illustratörer är bra på porträttmålningar så skulle du ju lätt kunna kasta ut att en (eller flera) av bilderna är baserad på deras liknelse.

Sen kan ju karaktären vara allt ifrån en problemlösare, korrupt CEO, GAIA kultist, trött checkpoint vakt, hacker som har gjort så väl ifrån sig att han/hon faktiskt börjar lägga på sig ett fettlager.

Du själv skulle t.ex. lätt kunna passa som en något självgod hacker, korrupt forskningsledare eller eccentrisk företagschef.

P.S: Kanske även framsidan i Posterformat på någon nivå.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Jag gillade poster-förslaget som kom i vrålet.

Hmm... Inga mjukisdjur va? Ingen som vill göra gröna svampar eller nåt att ha med på någon nivå? :gremwink:

För Äventyrssommar funderade jag på deluxbox-nivå som pledge level (gillar inte folk rollspelslådor?) och upptryckning av Äventyrsnatt som stretchgoals, men eh...

(Ärligt talat har jag nog lite förståelse för färre stretch goals med rollspel - vad kan man lägga på dem? Bättre tryckkvalitét? App-tillbehör?)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Max Raven said:
Jag gillade poster-förslaget som kom i vrålet.
Skulle vara om man hittar något billigt tryckeri för posters.

Men man ska ju komma ihåg att allt sånt äter tid och pengar. Tryck av posters, runtskickande av posters... Vi får se.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Max Raven said:
(Ärligt talat har jag nog lite förståelse för färre stretch goals med rollspel - vad kan man lägga på dem? Bättre tryckkvalitét? App-tillbehör?)
Hårdpärm, fler färgsidor, fler illustrationer?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,979
Location
Ludvika
Stoppa dem i en låda, inkludera tärningar, billiga plastpennor med coolt customtryck, en liten tärningspåse, nån trycksak (när jag köpte Crusader: No Remorese som är ett gammalt dataspel så fick man med typ en nyhetstidning från spelet. Helt utan värde för spelet, men jäkligt tufft och stämningsfullt), ett äventyr, en liten plastchuthulu, ett nakenfoto på författaren insmord i jordgubbssylt, en läsplatta med spelet inlagt på i PDF.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Jag är på många sätt en crowdfunding-fundamentalist, så jag tycker bara det finns ett hederligt sätt att sköta en "vanlig" crowdfunding-kampanj. Det är:

1. Ett fast OCH realistiskt OCH ärligt mål.
För ett halvproffsigt spel skulle jag säga omkring 20k. Varför? Jo för att tidigare crowdfunders visat att det är ett rimligt mål (det går att nå), det är substantiellt (det är pengar det skulle ta en vanlig människa en längre tid att spara ihop), och det bör vara hälften eller mer av vad det kostar med illustrationer och tryck, alltså känns det ärligt.

2. Att stretch-goals får inte innebära att någon som stödjer dig får en SÄMRE produkt (till exempel genom att behöva vänta längre än hon annars skulle behövt).
Detta innebär att rimliga stretch-goals består av
* bättre kvalitet
* content som någon annan gör (och kan förväntas vara klara med inom tidsramen)
* content som du gör, men som levereras separat
* allt annat content OM det är tydligt förklarat vad det innebär - typ "kommer vi upp till 25k kommer boken bli femton sidor till och alla kommer behöva vänta ett halvår extra" - så att man kan välja att dra sig ur om man inte tycker att fördelarna väger upp nackdelarna

3. Belöningar får inte medföra att någon som inte köper dem får en SÄMRE produkt än hon annars skulle få. I korthet innebär det som ovan, fast content eller prylar som är exklusivt för belöningar. Det är till exempel inte ok om den vanliga stödjaren måste vänta extra länge, eftersom du först ska trycka specialutgåvor för de som betalat mer eller skriva ett äventyr som ska skickas ut samtidigt.

4. Varken sretch-goals eller belöningar får innebära att din vinst minskar.
det här är viktigt - anledningen till att någon stödjer dig är att de vill ha något fett, och att du ska få pröjs för det. Om belöningar och stretchgoals innebär att du faktiskt får MINDRE pengar (till exempel för att du måste trycka 10 tishor och samtidigt skriva 15 sidor till och beställa två illustrationer) är det kass. Varje extra-nivå och bonusbelöning måste kunna finansiera sig självt.

Konkret innebär detta
målsumma: 20k. annars betalas pengar tillbaka
löptid: 60 dagar. då har du tid att pusha för ditt projekt om det går trögt
Stretchnivåer: Per 5000. ett illustrerat äventyr, skrivet av någon annan än du själv och levererat som .pdf till alla backare. +4 sidor med vapen/slumptabeller/handouts gjorda av någon annan än du själv. Omvandlingstabell för att låta ens rollperson lämna Rotsystemet och ge sig in i Mutant, NX, Gamma World, AW... och komma tillbaka.
Belöningar: som du föreslagit. men fundera också på att inte inkludera porto.
fundera också på att låta erbjuda en olayoutad .pdf till alla som stöjder på 10:- eller uppppåt. då får man något så fort man stödjer, det blir minimalt merarbete för dig, och förhoppningsvis lockar det till att backaren blir slagen av hur superawesome allting är och höjer sin insats.
Om du bestämmer dig för att låta spelet vara gratis, överväg att låta gratisversionen av spelet vara utan illustrationer - åtminstone första halvåret. Då får du nivån "illustrerad .pdf" - en kanonnivå eftersom den inte innebär merkostnad för dig, ger backaren något som ofta eftertraktas utan att för den skull ge avkall på principen om att information ska vara fri.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
krank said:
Hårdpärm, fler färgsidor, fler illustrationer?
Leviathan har ju det som ett stretchgoal för 45k ("Leviathan will be offset printed with hardcover.") - antar att det är där någonstans man kommer upp i det antal exemplar/mängd pengar där per-ex-kostnaden kommer ner i rimligt jämfört med mjukpärm?

[I am monitoring this thread.]
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Jag tycker att du tänker bra saker.

Olav said:
Konkret innebär detta
målsumma: 20k. annars betalas pengar tillbaka
löptid: 60 dagar. då har du tid att pusha för ditt projekt om det går trögt
Stretchnivåer: Per 5000. ett illustrerat äventyr, skrivet av någon annan än du själv och levererat som .pdf till alla backare. +4 sidor med vapen/slumptabeller/handouts gjorda av någon annan än du själv. Omvandlingstabell för att låta ens rollperson lämna Rotsystemet och ge sig in i Mutant, NX, Gamma World, AW... och komma tillbaka.
Belöningar: som du föreslagit. men fundera också på att inte inkludera porto.
fundera också på att låta erbjuda en olayoutad .pdf till alla som stöjder på 10:- eller uppppåt. då får man något så fort man stödjer, det blir minimalt merarbete för dig, och förhoppningsvis lockar det till att backaren blir slagen av hur superawesome allting är och höjer sin insats.
Om du bestämmer dig för att låta spelet vara gratis, överväg att låta gratisversionen av spelet vara utan illustrationer - åtminstone första halvåret. Då får du nivån "illustrerad .pdf" - en kanonnivå eftersom den inte innebär merkostnad för dig, ger backaren något som ofta eftertraktas utan att för den skull ge avkall på principen om att information ska vara fri.
Målsumman; 20k känns som rätt mycket, tycker jag. Jag trycker via print-on-demand så de kostnader som kommer att uppstå är typ illustrationer (c:a 16-18k), baskostnad hos Publit, plus tryck av de ex som ska till backers. 20k är definitivt inte nära hälften av kostnaderna. Leviathan hade 4k som ursprungsmål, det kändes istället som för lite. Jag tänker storleksmässigt kanske kring 10k. Lebviathan har fått över 20k, men det är ett dyrare och tjockare spel. Där kostar färdiga spelet 290:-, Rotsystem ligger närmare hälften av det i butikspris om det går som jag vill.

Löptid; 60 dagar, säker? Tycker annars 30 brukar vara lämpligare, de som håller i 60 brukar mer typ dö efter max 30, och den händer typ inget mer. Det blir mer en skitlång väntan. När jag backar saker blir jag tokig på projekt som har >30 dagar.

Jag ska överväga det där med pdf med/utan illustrationer. Jag är ju mer en "allt till alla hela tiden"- kille, dvs jag vill släppa typ tung och lätt PDF plus källpaket med InDesignfiler, typsnitt och illustrationer redan dag 1... och ja, både fritt och gratis också. Det blir en fråga om att göra avkall på ideologi, så att säga.


Jag funderar på att stoppa med exemplar av More than Human... Har ju ett gäng upptryckta som inte rör sig nånstans just nu.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,357
Location
Helsingborg
krank said:
Jag funderar på att stoppa med exemplar av More than Human... Har ju ett gäng upptryckta som inte rör sig nånstans just nu.
Jag vet inte om det går att lägga till en booster option på belöningar (eller på vilka sajter det går), men om det går så döp den till "Krank it". Pretty please? :gremsmile:

Och jag rekommenderar klart Indiegogo. Om crowdfundingen inte lyckas helt så är det ju inte precis som om du kommer att backa ut, eller?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Cybot said:
Och jag rekommenderar klart Indiegogo. Om crowdfundingen inte lyckas helt så är det ju inte precis som om du kommer att backa ut, eller?
Spelet blir av oavsett. Det crowdfundern förhoppningsvis hjälper mig med är att slippa försöka jonglera pengar under 3-4 månader så att alla illustratörer får pengar i tid och så. "Nejnej, det passar nog inte om du blir klar med den där illustrationen just nu, för jag kan inte betala förrän i månadsslutet"...

Dvs, jag kommer att ha pengarna till illustrationerna, men jag har dem inte sparade på hög. Det är mer "jag kommer att kunna lägga minst si och så mycket per månad på rollspelsillustrationer".
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
att jag tänkte 60 dagar beror på att jämförbara produkter från Myling har "behövt" mer än en månad, vilket om jag minns rätt åtminstone för skuggornas mästare innebar att tiden utökades (vilket såklart funkar lika bra, men kan ge en anstrykning av desperation vilket jag tror är dåligt eftersom crowdfunding verkar leva lite på att den amerikanska drömmen om fantastiska framgångssagor). På 60 dagar hinner Fenix komma ut, folk hinner garanterat få lön, du kan publicera en massa teasers utan att folk känner att du alltid pratar om samma sak och därför borde hålla käften.

Alltså: det är såklart bättre med trettio dagar MEN jag tror att det kan vara orealistiskt eftersom de kanske 100-150 svenska rollspelare som är redo att ställa upp kanske redan gjort av med månadens rollspelsbudget om du har otur.

Sen tror jag det är viktigt att också ha belöningar som uppmuntrar folk att köpa tidigt (men det hade du redan tänkt ut) och ha en låg nivå som man egentligen inte får något för, vilket gör att dina vänner som skiter i rollspel men ändå gärna stödjer dig kan bidra också (men det hade du också redan tänkt på).

--

Ang. fritt och gratis så är det väl mest en avvägning mellan att dra in pengar (vilket crowdfunden lite går ut på) och andra värden. Om det viktigaste är att spelet ska vara fritt/gratis, tycker jag att du ska överväga ett renodlat mecenat-upplägg.

Målsumma: 7,5k
Belöningsnivåer: 10 kronor eller mer. betalar man 50+ får man en ickemateriell belöning (typ att man får namnge en grej i spelet.
Oavsett vad man betalar får man en tillgodokod, som gör att man kan köpa spelet till självkostnadspris som POD.
Betalar man 100+ eller mer funkar koden hur många gånger som helst, men man får inte sälja vidare.
Betalar man 1000+ går man in som butikskund, och får köpa hur många som helst och sälja bäst man vill till vilket pris man vill.

Då slipper du hela hanteringen, tar egentligen inte betalt för din produkt, och alla pengar du tjänar in går oavkortat till produkten (i motsats till om man betalar 70 kronor för en POD som kostar 70 kronor att tillverka, vilket ökar omsättningen men inte påverkar din möjlighet att betala illustratörer och sånt).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Olav said:
att jag tänkte 60 dagar beror på att jämförbara produkter från Myling har "behövt" mer än en månad, vilket om jag minns rätt åtminstone för skuggornas mästare innebar att tiden utökades (vilket såklart funkar lika bra, men kan ge en anstrykning av desperation vilket jag tror är dåligt eftersom crowdfunding verkar leva lite på att den amerikanska drömmen om fantastiska framgångssagor). På 60 dagar hinner Fenix komma ut, folk hinner garanterat få lön, du kan publicera en massa teasers utan att folk känner att du alltid pratar om samma sak och därför borde hålla käften.

Alltså: det är såklart bättre med trettio dagar MEN jag tror att det kan vara orealistiskt eftersom de kanske 100-150 svenska rollspelare som är redo att ställa upp kanske redan gjort av med månadens rollspelsbudget om du har otur.

Sen tror jag det är viktigt att också ha belöningar som uppmuntrar folk att köpa tidigt (men det hade du redan tänkt ut) och ha en låg nivå som man egentligen inte får något för, vilket gör att dina vänner som skiter i rollspel men ändå gärna stödjer dig kan bidra också (men det hade du också redan tänkt på).
Fast... 30 dagar lägger man ju rimligen så att de tar slut kring den 2-3:e. Så att man kan upptäcka crowdfundern under en hel månad, och hinna tänka "amen, jag skriver upp mig på en trehundring, det har jag säkert råd med när löningen kommer" och sen när löningen kommer är det ju redan bestämt och då kan man ju inte hålla på och ändra sig...

Fast det är iofs baserat typ 100% på hur jag personligen agerar kring framför allt Kickstarter. Hur funkar det med de här andra; dras pengarna direkt eller är det sådär fint och mysigt som på KS att pengarna bara dras om fundern lyckas?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Okej, såhär tänker jag:

1) Imorgon skriver jag ett mail till Skatteverket, där jag försöker förklara min situation (komplett med lite siffror för de senaste rollspelsprojekten). Och då en förfrågan om detta klassas som hobbyverksamhet.

2) Om jag får tumme upp från Skatteverket så tar jag kontakt med en eller ett par av mina illustratörer, framför allt Steven Austin, och ser hur mycket jobb de har i januari-februari sådär. Mer specifikt, om de skulle kunna tänka sig att gänga ihop lite fler illustrationer ifall crowdfundern går bra. Isåfall blir det åtminstone ett par stretch goals.

3) Baserat på infon jag får från skatteverket vet jag förhoppningsvis hur mycket som behöver läggas till på crowdfundern för att täcka avgifter och skatter och sånt därnt.

4) Jag lägger ut min crowdfunder, preliminärt mellan slutet av november och slutet av januari, alltså omkring 60 dagar. Slutet läggs ett par dagar efter löningsdag.


Jag har inte bestämt hur stort mitt "basbelopp" ska vara, dvs hur mycket pengar jag ska ha som grundplåt att vilja få in innan jag lägger på avgifter etc. Jag har bokat illustrationer för 16 papp ungefär hittills, så det är väl en ganska bra grund att stå på.

Jag ska också räkna med kostnaden för att trycka de böcker folk får som rewards, så att det inte bara blir plus minus noll på alltihop... Ja, vi får se hur jag räknar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Det ser ut som att Myling kommer att köra minst en indiegogo-kampanj ungefär samtidigt som min.

Jag får helt enkelt hoppas att de inte krockar för mycket med varandra. Jag har ju lite svårt att flytta min; lägger jag den senare så vet jag inte om jag hinner med det jag behöver hinna med innan Gothcon...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Nu har jag skickat ett mail till skatteverket.

Såhär formulerade jag mig, om nu någon är intresserad.

Jag tänkte sedan dela med mig av svaret när de kommer.

Givetvis lär jag ha skrivit minst någon groda/stollighet, men det får jag leva med. Jag är inte 100% på alla beräkningar, har säkert glömt någon utgiftspost eller så.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Alltid bra att fråga innan, då finns det även skriftlig bevisning "i loggen".

Vettigt brev, tycker jag. En sak jag reagerade på som kanske kan bli en kommentar på (men antagligen inte) är att det tekniskt sätt är skillnad på inkomst och intäkt och att det egentligen borde ha stått intäkt i brevet. Men det är en väldigt vanlig sammanblandning bland amatörer så det borde passera.


krank said:
Nu har jag skickat ett mail till skatteverket.

Såhär formulerade jag mig, om nu någon är intresserad.

Jag tänkte sedan dela med mig av svaret när de kommer.

Givetvis lär jag ha skrivit minst någon groda/stollighet, men det får jag leva med. Jag är inte 100% på alla beräkningar, har säkert glömt någon utgiftspost eller så.
 

Innergnome

Bygger FictionBoard
Joined
13 Jun 2011
Messages
21
Location
Stockholm
Bra brev. Skal bli spennende å se hva de svarer. Har selv tenkt til å forsöke få crowdfundet ett prosjekt nästa vår/höst. Har ett vilande företag just för dom fallen då det kan tänkas få skattekonsekvenser men om du får positivt svar så kanske jag kan köra det som hobbyverksamhet

krank said:
Nu har jag skickat ett mail till skatteverket.

Såhär formulerade jag mig, om nu någon är intresserad.

Jag tänkte sedan dela med mig av svaret när de kommer.

Givetvis lär jag ha skrivit minst någon groda/stollighet, men det får jag leva med. Jag är inte 100% på alla beräkningar, har säkert glömt någon utgiftspost eller så.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Lite räkning:

Låt oss säga att boken kostar 60:- per ex att trycka hos Publit. Det är högt räknat, på A5, 200 sidor, varav 20 i färg. Plus frakt 20:- per ex.

Låt oss säga att det finns 35 pers som kan tänka sig att lägga "butikspris"-nivån. Det är för övrigt ungefär lika många som förhandsbokade More than Human.

Vi säger att den butikspris-nivån är på 150:-.

Jag får in sammanlagt 150*35 = 5250:-.
80*35 = 2800:- av dessa går till tryck och frakt.

2450:- kvar till mig att köpa illustrationer för.

Jag har fått ett erbjudande om att min hemliga samarbetspartner skulle sköta ekonomin med crowdfundern, men då skulle 50% av pengarna försvinna i skatt och arbetsgivaravgift innan jag fick pengarna; dvs jag skulle få 1225:-. Så just nu tänker jag att det kanske inte är rätt val, även om det såklart är ett generöst erbjudande.

I beräkningarna har jag försökt att vara lite konservativ - jag har räknat med att bara ni nära och kära på wrnu kan tänka er att funda. Jag har räknat med vad som troligen blir ett lite dyrare tryck. Jag har också räknat med att betala frakt för varje bok, istället för att t.ex. kunna ge i handen eller ta med mig till Gothcon.


Det här får mig att tänka att jag borde göra som Leviathan och sätta ett ganska lågt grundmål. Den crowdfundern började med 4000:- som mål, och växte till mäktiga 35000:-. På 73 generösa backers.

Om jag skulle sätta en basnivå på 5000:- så skulle det vara betydligt lägre än den nivå Olav föreslår, men ärligt talat vågar jag inte sätta 20k som nivå. Kanske är jag mesig, men jag spelar gärna säkert här.

Det betyder att egentligen bara en bråkdel av mina hittills beställda illustrationer betalas, men det är ganska okej - när crowdfundern är slut så har jag ju redan lagt ut det mesta av pengarna. Det crowdfundern däremot kan bidra med är ju t.ex. fler Steven Austinbilder; där tänker jag definitivt räkna med att varje "nivå" finansierar sig själv.

Det här blir alltså isåfall inte så mycket "Betala för illustrationerna som redan är beställda" som "förhandsbokning + möjlighet att lägga till fler illustrationer utöver de nuvarande".
 
Top