Nekromanti [Rotsystem] - Fråga om exempelrollperson/er (hbtq)

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Recca said:
Nä precis, det är ju inget som i annat än individuella fall bör påverka personen i fråga, det faktum att 'en gång så mådde "hon" dåligt av medfödda skäl men nu mår hon bättre'.

Blir det inte bara meningslöst om bakgrundsgrejen liksom inte påverkar? Eller tänker du att den påverkar hur spelaren tolkar rollen? Och på vilket sätt gör den det? Blir det inte väldigt svårt för en spelare att förstå hur den ska spela en sådan roll på ett bra sätt om det är tänkt att bakgrundsgrejen ska påverka rollen på något vis i nutid?
Ja, det är där svårigheten ligger:
- Å ena sidan, vill ha representation av normalt sett ickerepresenterade grupper.
- Å andra sidan inte göra en alltför stor grej av det.
- Å tredje sidan, vill inte skriva saker som inte påverkar, pga vill fokusera på att göra rollpersonerna först och främst spelbara, med kort läsetid.

Recca said:
Jag skulle gärna sätt att du skrev ut något förslag på hur rollpersonen fungerar som människa, hur hen tänker eller mer kring personens mål och syften och sånt. Och då blir det förstås genast väldigt mycket svårare att inte göra en roll som sätter en standard för transpersoner.
Jag förstår inte riktigt hur du menar här; du får gärna förtydliga/exemplifiera...
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,824
För mig kändes karaktären mer som en person med en specialförmåga och inte direkt någon som förknippar sig med flera kön.

Det är likspm hela grejen att personen totalt byter utseende och sen använder det taktiskt som blir lite underligt.

Känns mer som Mystique i X-men än en transperson
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag spelade en gång en changeling/doppelganger som bytte utseende/kön/ras som andra byter kläder. Det var en av de roligaste rollpersoner jag haft så jag ser inga som helst problem med konceptet.

För att vara ett första utkast ser jag inga stora fel med texten, upprepningar och sånt kommer att ha försvunnit i den slutgiltiga texten.

Jag hade nog valt ett lite mer könsneutralt namn - eftersom det är ett sätt att visa att rollpersonen är könsneutral.

Att beskriva en transperson i rollspel är väl inte mer komplicerat än att beskriva dubelhänta eller personer med fotografiskt minne. De är ovanliga i samhället - men rollpersoner brukar vara ovanliga individer.
Däremot gör införandet av transpersoner att man förväntar sig en viss ålder på läsaren (jag kan t.ex. inte komma på några barnböcker med transpersoner i persongalleriet).

Jag ser inget fel med att använda hen. Jag är inte jätteförtjust i det nya pronomet (jag använder hellre den), men det är här för att stanna så då är det lika bra att använda det på rätt sätt - och det gör du.

Att berätta för mycket om bakgrunden känns ungefär som att säga "när hen var sju opererade hen blindtarmen" - vem bryr sig? Nu tycker jag att det är lagom: det är cybernetik som gör att hen kan byta kön.
Hade det varit en riktig rollperson kan man tänka sig en längre bakgrundshistoria - men det här är bara en exempelperson.

Om Rotsystem är en framtidsvärld där könstillhörigheten börjar suddas ut tycker jag att det ska framgå tydligt på andra ställen i reglerna - då blir den här exempelpersonen inget problem.

Att folk stör sig på transpersoner är nog oundvikligt, hade du haft med ett homosexuellt par och beskrivit deras förhållande hade folk också blivit upprörda.
Du är spelskaparen, du har med vad du vill, du kan inte tillfredställa alla.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag håller med. Det känns mer som en gimmick/spion-grej än som ett uttryck av personens flytande könsidentitet.

Det jag skulle vilja se är en rad eller två om rollens självbild, för att hjälpa spelaren förstå vad som händer. Just nu känner jag att det väger över mot tuff cybernetik snarare än tuff roll att spela.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,710
Location
Värnhem, Malmö
Jag tänker att en lösning kan vara att ha en annan bakgrund där det omnämns att den inträffade under tiden personen genomgick sin transition. På det viset blir inte själva könskorrigeringen det som står i fokus, men den omnämns ändå.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Svarte faraonen said:
Jag tänker att en lösning kan vara att ha en annan bakgrund där det omnämns att den inträffade under tiden personen genomgick sin transition. På det viset blir inte själva könskorrigeringen det som står i fokus, men den omnämns ändå.
Det kanske kan funka, absolut.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
krank said:
Recca said:
Jag skulle gärna sätt att du skrev ut något förslag på hur rollpersonen fungerar som människa, hur hen tänker eller mer kring personens mål och syften och sånt. Och då blir det förstås genast väldigt mycket svårare att inte göra en roll som sätter en standard för transpersoner.
Jag förstår inte riktigt hur du menar här; du får gärna förtydliga/exemplifiera...
Vad jag menar är att om du skriver ut ett ganska beskrivande sätt kring hur karaktären bör rollspelas, hur den tänker och resonerar och så vidare och baserar detta tänk på fler faktorer än att hon är könsöverskridande så kan hon per automatik inte utgöra en stereotyp av sin könsöverskridande egenskap. Men om hon på alla sätt och vis ÄR sin könsöverskridning så BLIR hon en stereotyp, dvs en standardisering av det här könsöverskridande uttrycket som hon exemplifierar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Recca said:
Vad jag menar är att om du skriver ut ett ganska beskrivande sätt kring hur karaktären bör rollspelas, hur den tänker och resonerar och så vidare och baserar detta tänk på fler faktorer än att hon är könsöverskridande så kan hon per automatik inte utgöra en stereotyp av sin könsöverskridande egenskap. Men om hon på alla sätt och vis ÄR sin könsöverskridning så BLIR hon en stereotyp, dvs en standardisering av det här könsöverskridande uttrycket som hon exemplifierar.
Dvs i princip öka antalet meningar som inte berör rollpersonens könsöverskridande identitet, för att på så vis minska den vikt den egenskapen ges relativt övriga egenskaper, typ?

Betyder antagligen att jag får skriva mer även om övriga exempelrollpersoner, men det är ju inte nödvändigtvis något dåligt. Eller ja, det finns väl en viss risk att spelaren upplever att hen blir lite låst vid de tankar/känslor/etc som beskrivs och inte ges tillräckligt utrymme för att forma rollpersonen till sin, men det kanske man kan acceptera.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
krank said:
Recca said:
Vad jag menar är att om du skriver ut ett ganska beskrivande sätt kring hur karaktären bör rollspelas, hur den tänker och resonerar och så vidare och baserar detta tänk på fler faktorer än att hon är könsöverskridande så kan hon per automatik inte utgöra en stereotyp av sin könsöverskridande egenskap. Men om hon på alla sätt och vis ÄR sin könsöverskridning så BLIR hon en stereotyp, dvs en standardisering av det här könsöverskridande uttrycket som hon exemplifierar.
Dvs i princip öka antalet meningar som inte berör rollpersonens könsöverskridande identitet, för att på så vis minska den vikt den egenskapen ges relativt övriga egenskaper, typ?

Betyder antagligen att jag får skriva mer även om övriga exempelrollpersoner, men det är ju inte nödvändigtvis något dåligt. Eller ja, det finns väl en viss risk att spelaren upplever att hen blir lite låst vid de tankar/känslor/etc som beskrivs och inte ges tillräckligt utrymme för att forma rollpersonen till sin, men det kanske man kan acceptera.
Alternativet är väl att du minskar ner på de beskrivande meningarna så att de nästan helt saknas. Är Konstantins könsöverskridanden så sensationella att de behöver så stort fokus i karaktärsbeskrivningen?

Är tanken att spelaren ska rollspela en transperson eller en karaktär som råkar ha en transbakgrund?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Recca said:
Alternativet är väl att du minskar ner på de beskrivande meningarna så att de nästan helt saknas. Är Konstantins könsöverskridanden så sensationella att de behöver så stort fokus i karaktärsbeskrivningen?
Jag vet inte om jag tänkte på att just könet fick så stort fokus. I exemplen under utseende ändrar hon ju även hudfärg och ansiktsform. Men det är möjligt att det blir tjatigt. Kanske kunde alla de han bytt mellan på sistone vara män?

Och så kan själva könsändrandet skrivas in som dels kort att han i perioder föredrar kvinnliga eller okönade former, och dels (längre ner) som en i listan över saker cybernetiken låter honom ändra? Dvs det nämns två gånger totalt sett. Kan det vara något?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
krank said:
Recca said:
Alternativet är väl att du minskar ner på de beskrivande meningarna så att de nästan helt saknas. Är Konstantins könsöverskridanden så sensationella att de behöver så stort fokus i karaktärsbeskrivningen?
Jag vet inte om jag tänkte på att just könet fick så stort fokus. I exemplen under utseende ändrar hon ju även hudfärg och ansiktsform. Men det är möjligt att det blir tjatigt. Kanske kunde alla de han bytt mellan på sistone vara män?

Och så kan själva könsändrandet skrivas in som dels kort att han i perioder föredrar kvinnliga eller okönade former, och dels (längre ner) som en i listan över saker cybernetiken låter honom ändra? Dvs det nämns två gånger totalt sett. Kan det vara något?
Det är absolut en lösning, men jag gillar det episka i en i grunden könsospecificerad figur, så jag vet inte om jag egentligen gillar lösningen (fast den funkar). :gremtongue:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Om jag skulle göra karaktären så skulle jag nog fokusera på att göra karaktären komplett, som sagt. Skriva en ganska utförlig roll som också till viss del karaktäriseras av den könsöverskridande egenskapen, utan att vara den. Tjallarföräldrar kan utvecklas och vävas in i berättelsen, liksom ångesten kring det felupplevda könet, utan att endera utgör karaktärens hela jag. Och förmågan att själv från stund till stund kunna välja inte bara kön utan helt karaktärens persona, utstrålning, fysiska närvaro osv, innebär ju inte bara att det blir en social kameleont utan att karaktären på många sätt är något mycket mer än vanlig.

Kanske kan du ha två-tre alternativa sätt som karaktären kan hanteras på av spelare, utskrivna i någon slags underrubrik som föreslår sätt att spela karaktären på.

Då skulle jag föreslå att karaktären dels kunde spelas som en person som på många sätt och vis är osäker i sig själv och flamsar in och ut i personas (inte könsbundna alltså utan fysisk närvaro i situationer). Eller dels som någonting inhumant, överskridande inte bara kön utan mänsklig existens, nån slags androgyn, främmande, änglalik varelse.

Ett tredje alternativ är ju galningen; kanske någon som inte minns vem hen är från början, har bytt "skinn" för många gånger, spelat för många personligheter. En person som kanske byter skinn av sig självt när vissa kriterier uppfyllts, som t.ex. sexuell samvaro (det vore coolt), fara eller våld.

Går att göra mycket med konceptet...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Recca said:
Går att göra mycket med konceptet...
Japp; mycket beroende på hur mycket text man vill ha i anslutning till rollpersonen... Ju mer man skriver, desto mer måste spelare som vill spela den läsa in sig innan de faktiskt kan spela den. Lite av tanken med exempelrollpersonerna är ju att de ska kunna bidra till förkortad förberedelsetid för spelarna; man bara väljer en rollperson som verkar ball och kör.

Sen känner jag att det eventuellt kan ge ett felaktigt intryck av att utspelande av rollpersonen är tänkt att vara viktigare än lösande av äventyret, så att säga. Rotsystem är ju inte riktigt tänkt att spelas med speciellt mycket rollpersonsfokus på det viset. Även om man absolut kan spela det så.

Recca said:
liksom ångesten kring det felupplevda könet
Riskerar det inte bara att bli för mycket "stackars" om man har med den biten? Eller kommer det att upplevas som skönmålning om man inte har med det?
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
slanf*n said:
.... Det känns mer som en gimmick/spion-grej än som ett uttryck av personens flytande könsidentitet.
Precis så jag tänkte när jag läste.
slanf*n said:
Det jag skulle vilja se är en rad eller två om rollens självbild, för att hjälpa spelaren förstå vad som händer. Just nu känner jag att det väger över mot tuff cybernetik snarare än tuff roll att spela.
+1
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
krank said:
Recca said:
Går att göra mycket med konceptet...
Japp; mycket beroende på hur mycket text man vill ha i anslutning till rollpersonen... Ju mer man skriver, desto mer måste spelare som vill spela den läsa in sig innan de faktiskt kan spela den. Lite av tanken med exempelrollpersonerna är ju att de ska kunna bidra till förkortad förberedelsetid för spelarna; man bara väljer en rollperson som verkar ball och kör.

Sen känner jag att det eventuellt kan ge ett felaktigt intryck av att utspelande av rollpersonen är tänkt att vara viktigare än lösande av äventyret, så att säga. Rotsystem är ju inte riktigt tänkt att spelas med speciellt mycket rollpersonsfokus på det viset. Även om man absolut kan spela det så.

Recca said:
liksom ångesten kring det felupplevda könet
Riskerar det inte bara att bli för mycket "stackars" om man har med den biten? Eller kommer det att upplevas som skönmålning om man inte har med det?
Personligen hör jag till den spelarskara som gillar att spela karaktärer som har skavanker på något vis. Jag tycker det skiljer en djup karaktär från en platt karaktär.

Så om det hör till karaktären som en liten del som utgör en mångfacetterad roll eller som ett exempel för något man kan ha med i sitt sätt att spela karaktären men att det som sagt inte utgör hela karaktären eller ens den större delen av karaktären, så tycker jag att man kan göra det på ett bra sätt. Egentligen borde jag skriva rollen på det sätt jag menar för att förklara vad jag menar men det orkar jag inte, nån annan gång kanske. :gremtongue:
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag vet inte om du beskrivit övriga rollpersoner såhär men det känns mest som att byta kön är en gimmick, personlighet kommer i andra hand och identitet helt lämnas ut.
Om du inte vill göra en ingående beskrivning av identitet och personlighet skulle jag nog säga att det är bättre att lämna karaktären utanför.

/Luna Lovegood som inte är en Cis-man
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Luna Lovegood said:
Jag vet inte om du beskrivit övriga rollpersoner såhär men det känns mest som att byta kön är en gimmick, personlighet kommer i andra hand och identitet helt lämnas ut.
Om du inte vill göra en ingående beskrivning av identitet och personlighet skulle jag nog säga att det är bättre att lämna karaktären utanför.
Ja, det är absolut en möjlighet. Det betyder ju att det helt enkelt inte går att representera personer som inte är cis utan att gå in på djupet dock; vilket innebär att i alla framställningar där man inte går på djupet kommer icke-cis inte att vara representerade. Vilket i mina ögon vore tråkigt.

Jag tänker göra ett par försök att rädda rollpersonen. Känner jag inte att jag lyckas så får det väl bli en helt vanlig jävla cisperson som har motsvarande kompetens men utan cyber.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Okej, nuvarande tankar:

Alla exempelrollpersoner:
- Lägga till "Kön" eller "Kön/genus" som värde/ruta på formuläret. Anges för alla. I boken ges kort förklaring till vissa varianter såsom "ciskvinna/man", "intersex" och så vidare. Misstänker att de flesta spelare bara skriver "man" eller "kvinna", men på det här sättet gör jag det till ett tydligt ickebinärt val.

Konstantine:
- Ta bort kroppsförändraren, bara ha kvar ansiktet. Kvar är hud och hår som kan förändras; huden anses vara en variant av kameleonthud och håret betraktas som tillägg till ansiktet.
- Samtliga exempelutseenden görs till kvinnor.
- I någon bakgrund nämns en kontakt som känner Konstantine under ett manligt kodat namn. Det skrivs inte ut att det är ett manligt kodat namn; det får läsaren koda själv.

Att ansiktet låter Konstantine även se ut som en kvinna får därmed vara underförstått. Cybernetiken får vara en spiongimmick; Konstantines könsidentitet separeras.

Den transsexuella:
- Nämna könskorrigeringen som något som gjorts med E-kredsen hon tjänade från ett jobb. Jobbet blir huvudbakgrunden; könskorrigeringen en "fotnot": "...och för kredsen hon fick..."


Min förhoppning blir därmed att icke-cis-könsidentiteterna får en tillräckligt icke-exotifierad plats att de funkar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Har genomfört ovanstående förändringar, iaf de som gäller Konstantine.

Konstantine

Har inte lagt till kön/genus på övriga ännu, men det kommer.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
krank said:
- Lägga till "Kön" eller "Kön/genus" som värde/ruta på formuläret. Anges för alla. I boken ges kort förklaring till vissa varianter såsom "ciskvinna/man", "intersex" och så vidare. Misstänker att de flesta spelare bara skriver "man" eller "kvinna", men på det här sättet gör jag det till ett tydligt ickebinärt val.
Jag gillar det för att det är en synliggörande sak. Men, helt seriöst, vore det inte ganska kul med förklaringar av termerna Man och Kvinna med? Jag har själv ingen aning alls om vad jag skulle skriva. Förutom om könsdelarnas funktioner...
 
Top