Nekromanti [Rotsystem] - Företagslogotyper

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Jag har börjat fippla med logotyper till megaföretagen i Rotsystem. Det blir nog inget superspeciellt, men förhoppningsvis duger de.

Mina mål:
- De ska kännas, någorlunda, som företagslogotyper.
- De ska vara ganska enkla och igenkännbara former, så att de lätt kan sprayas på väggar och ritas på tändsticksplån och whatever.
- De ska vara distinkta, dvs man ska kunna skilja dem från varandra.

De som ska ha logotyper är först och främst Omni, Sigmatech, Panopticon, Ifrit och Lucid.

Först ut från skisstadiet är Omni:



Den igenkännbara delen är väl framför allt den avhuggna fyrkanten; den kan vem som helst spraymåla på en husvägg liksom. Jag tänkte först sno OCP-loggan och göra något åttkantigt, men alla försök kändes taffliga, plus att jag redan snott OCP-loggan till More than Human (Core har en sån typ). Folk får helt enkelt fatta referensen utan oktagonal logga tänker jag.


Tankar:
Sigmatech: Använder nog en variant av loggan företaget har i Evolutionens Barn.
Panopticon: Osäkert. Svårt att göra ett sånt där torn utan att det ser ut som en fyr.
Ifrit: Snedställt, brinnande "draköga". Givetvis stiliserat.
Lucid: Något extremt minimalistiskt; just nu funderar jag enkla geometriska former för bokstäverna, kanske göra något extra med L:et.
 

Attachments

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Skulle inte det här (se bifogad fil. Jag vet inte hur man länkar bifogat till bild direkt) funka som en Omnilogo (fast en snyggare variant)?

Linjerna formar liksom O M N I ovanpå varandra.
 

Attachments

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Först och främst tänkte jag att Omni nog är den sorts företag som har flera varianter av sin logga; där vissa är mer stiliserade än andra. Så jag slängde ihop en 3d-variant på typ tio minuter:



Sedan gjorde jag också någon form av grundplåt till Lucid:



Jag tänkte först göra något lite mer komplicerat med L:et, men det blev för plottrigt.
 

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Jag gillar framför allt omniloggan då den verkligen går bort från OCP och därför gör att kopplingen inte är lika självklar. Det ger en bra känsla tycker jag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
krank said:
Sedan gjorde jag också någon form av grundplåt till Lucid:

Jag funderar på om Lucid behöver någon form av symbol, och vad det isåfall skulle vara för något. Företaget premierar minimalism, resurseffektivitet och mental hygien. De har omfattande program för psykokirurgi och annan omprogrammering av sina anställda, tillverkar saker som är vad de heter (pistolen "Pistol", lite som ett minimalistiskt IKEA).

Jag tänker vitt, glas, stål...

Kanske ett prisma av något slag? Eller en kristallpelare?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Rymdhamster said:
Jag gillar framför allt omniloggan då den verkligen går bort från OCP och därför gör att kopplingen inte är lika självklar.
Ja, det är ju alltid bra om ens lustiga blinkningar åt populärkulturen inte är alltför uppenbara =)

(Det får räcka med att Omni enligt backstory haft hand om privatiserad poliskår i bland annat Detroit och har en hel del cyber...)
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Kanske något liknande det här?
Det är både ett stiliserat prisma, men också ett stiliserat L och D.
 

Attachments

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Lucid-loggan är ju stel och kantig. Den ser ut som ett hårt industriföretag och inte alls som ett IKEA eller Apple. Gör den i tunna streck med rundade hörn istället! Här är en snabb skiss i Paint. Gör så, fast snyggare.

Tycker jag, då.

 

Attachments

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Genesis said:
Lucid-loggan är ju stel och kantig. Den ser ut som ett hårt industriföretag och inte alls som ett IKEA eller Apple.
De är å andra sidan onda psykokirurgi-nazister också... =)

Genesis said:
Gör den i tunna streck med rundade hörn istället! Här är en snabb skiss i Paint. Gör så, fast snyggare.
Jag tycker tunna streck blir oläsliga (=inte minimalistisk-effektiva) så jag gjorde ett förslag med lite rundade hörn istället. Jag är inte säker på om det blev så bra heller, faktiskt.



Hm...

Alltså, jag vet inte om "hård industriföretag" är så fel egentligen. Känslolöshet och effektivitet, tankekontroll och utplånandet av både jaget och känslorna ligger ganska nära det jag tänker kring Lucid. Inte något mjukt låtsashumanistiskt eller så.

Jag undrar om jag borde struntat i att alls nämna Ikea, då det egentligen bara återspeglas i företagets namngivning av produkter. Och inte ens där speciellt klockrent eftersom Ikeas grejer alltid har skitdåliga obeskrivande namn...

Ett avhumaniserat, humor-och fantasilöst Ikea med stort kontrollbehov och tendens till social ingenjörskonst?
 

Attachments

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Jag hittade en tutorial för kristaller här och ska testa lite när jag hittar tiden. Just nu tänker jag någon form av kristallpelare med lite lagom regnbågiga facettreflektioner.

Sedan har jag just gjort om den 3d-renderade kuben till vektorgrafik; inte för att det ger nån större visuell skillnad...

 

Attachments

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Loggor är kul. Till mitt egna Kamelpunk 2078 så gjorde jag också lite logotyper till företag, jag valde att göra några med endast text och nån med text+symbol för att få variation. Länk till gdoc

Annars rekommenderar jag en titt på logopond.com, en del fantastiska logotyper där.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
krank said:
Jag hittade en tutorial för kristaller här och ska testa lite när jag hittar tiden. Just nu tänker jag någon form av kristallpelare med lite lagom regnbågiga facettreflektioner.
Idag hittade jag lite tid för modellering och sådant. Jag använde den här tutorialen för att fixa typ caustics och raytracing och såna där grejer.



Jag blev nog faktiskt rätt nöjd. Ska se om jag kan bygga en stiliserad version av kristallen också, så att Lucid får något att ha på brevhuvuden och stämplar...

EDIT: Kanske nåt sånt här:

 

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Jag gillar det! Namnet och loggan får mig osökt att koppla tull crystal meth. Är det avsiktligt?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Rymdhamster said:
Jag gillar det! Namnet och loggan får mig osökt att koppla tull crystal meth. Är det avsiktligt?
Inte medvetet men jag tänker inte kämpa bort associationen heller.

Min tanke var ju att bygga vidare på de lätt flummiga associationerna som hör till "lucid dreaming", drömtydning, kristaller, etc. Samtidigt som jag tänkte "glas och stål" samt "rent och klart". Kanske.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Det här är en första skiss på Ifrits logga:



Jag blev inte speciellt nöjd.
Först försökte jag göra eldflammor kring ögat, sen kom jag fram till att jag tydigen var för dålig på att rita eld. Så det fick bli lite stiliserat istället.

Sen såg man inte att det var ett öga, så jag fick lägga till pupillen. Nu vet jag inte alls vad det ser ut som.

Och så tycker jag att det ser ut att vara något fel med typsnittet, men det kan bara vara jag som blivit på dåligt humör av hela processen.

Just nu är planen att låta just denna logga vila ett tag, för att se om några nya idéer dyker upp. En väldigt stiliserad eldsflamma bara, kanske? Jag ska ju ändå antagligen göra en till ögon-logga (Panopticon, fängelseföretaget).

Andra idéer:
- Lejon med man av eld
- Människohuvud med hår av eld
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Webläsaren säger att ifrits png inehåller fel och därmed inte kan visas :gremfrown:.

/Luna Lovegood
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Luna Lovegood said:
Webläsaren säger att ifrits png inehåller fel och därmed inte kan visas :gremfrown:.

/Luna Lovegood
Jag har nu gjort om PNG'n fem gånger och dessutom testat JPG. På min dator visas inga fel. Ska ladda upp till Snaggy istället..
 
Top