Nekromanti [Rotsystem] - Exempel på rollpersonsskapande

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag skriver och skriver, ibland känns det som ett evighetsgöra...

Kapitlet "Rollpersonen" är just nu på omkring 15 sidor, varav sammanlagt omkring fem upptas av löpande exempel på rollpersonsskapande. Två fiktiva spelare skapar, steg för steg, två av mina exempelrollpersoner.

Nu har jag börjat fundera: Är det här något som behövs eller uppskattas, om vi förutsätter att regelsystemet är ganska enkelt (enklare än DoD och Gumshoe iaf)? Det finns ju ändå fem färdiga rollpersoner som kommer att vara med, med rollformulär och bild.

Alternativ jag ser just nu:
- Ha kvar exemplen löpande i texten; alltså att det efter texten om "egenskaper" beskrivs hur de två spelarna resonerar kring och köper egenskapsvärden till sina rollpersoner.
- Samla exemplen i en egen underrubrik längst bak i rollpersonskapitlet, så att själva reglerna blir "rena" och mer lättlästa.
- Samla exemplen i en egen underrubrik i appendix.
- Samla exemplen i en egen PDF som erbjuds via hemsidan.

Hur tänker ni?

Om nån är intresserad av hur jag menar i praktiken: LÄNK TILL KAPITLET
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
Ha exempel på bitarna som är svåra att förklara tydligt. Om det står "Fördela tio poäng på dessa tre egenskaper" så behöver du ju liksom inte ha ett exempel som visar hur det går till, kan jag tycka.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Jag tror att du kan ha ett appendix med exempelkaraktärer (karaktärsblad, porträtt, osv), där du också går in på hur de skapades och vilka tankar som finns bakom karaktären.

Alternativt så kan du ha "Exempel på karaktärsskapande" i slutet av kapitlet.
Det skulle ju också funka om du har exempelrutor för att bryta upp löptexten, så i slutändan beror det på layout.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Cybot said:
Det skulle ju också funka om du har exempelrutor för att bryta upp löptexten, så i slutändan beror det på layout.
Jag funderade på det; nackdelen är ju att såna lösningar innebär ganska upphackad text. Framför allt om exemplen är nästan lika långa som regeltexterna...
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Alla dessa exempel är inte nödvändiga att ha i kapitlet. Behåll de viktigaste (som första svaret säger, typ "dela upp 10 poäng"). Men andra saker, som den där enorma klumpen text efter skarv, kan gärna flyttas till ett appendix eller någon sorts PDF med exempel som du föreslog.
 
Top