Nekromanti [ROTSYSTEM] Dräktskick i ett fantasyhack

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Det finns ingen poäng med att gå emot flugor bara för Att. Det här är en tråd jag funderat slött på de senaste dagarna, med en frågeställnig i två delar:

1) Vilken tidpunkt, kultur och eventuellt platsskulle du använda/tycker du vore coolast att använda som bas för ett fantasyhack* till Rotsystem**, och varför? Jag tänker mig nu historiskt, och längre tillbaka än 1905.
2) Vilket dräktskick antyder det?

Egentligen är 2) mer intressant för mig just nu eftersom jag funderar på hur bilderna skulle se ut, men på detta följer ju förstås fråga 1), som jag också är intresserad av att diskutera.
*Fantasy som i genren, inte som i spelet från SagaGames.
**För den som mot förmodan inte läst Rotsystem och/eller inte vet vad jag pratar om finns mer info om spelet här: [länk]
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
Det kanske bara är på grund av Björn Wärmedals tråd om megastäder, men mina tankar gick rätt fort till Chronopia. Där finns det dels en del invånare som definitivt skiljer sig från den typiska människan (exempelvis drakoniterna) och lite fluff om nån slags svartmagicyber, så både krom och skarv passar in. Sen skulle ju skarv förstås kunna fluffas om till att vara förmågor som beror på andra saker än inplantat såklart. Och då står ju liksom portarna vidöppna för vad det kan vara.

Jag lutar ändå åt att det bör vara något spretigt där man kan göra sin rollperson lite hur som helst, om det nu inte ska finnas ett strikt fluff bakom vad man gör om skarv till.

CSI Chronopia? Maybe. Med några chronomager på det där så kanske man blir tvungen att utreda ett mord som begicks i framtiden eller nåt.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Det är en intressant tanke. Jag har nu inte läst Chronopia (jag har bara ägt en spelledarskärm eller nåt sånt någon gång i urtiden, den kostade 1kr på en konkursutförsäljning i typ Göteborg), så jag vet inte riktigt hur magin är tänkt att fungera där, men finns det någon slags smidig analogi till radiovågorna som Grönskan hackar? Tex att man bara kan använda artefaktmagi, men all magi som kastas spontant är korrumperande? Eller jag vet inte.

Vilken ungefära tidsålder pratar vi om för Chronopia förresten, är det tidig medeltid a la Västmark eller är det mer... Galavant-versionen av medeltid?
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Arfert;n172454 said:
Jag skulle spela i nåt slags fantasy-bysans...

(Typ Dantras i Saga.)

Jag har inte Saga framför mig (har bara gamla boken också), men vilken tidsålders Bysans är det vi tänker nu ungefär? Det är ett litet stort tidsspann, och jag är nyfiken!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
Xhakhal;n172453 said:
Det är en intressant tanke. Jag har nu inte läst Chronopia (jag har bara ägt en spelledarskärm eller nåt sånt någon gång i urtiden, den kostade 1kr på en konkursutförsäljning i typ Göteborg), så jag vet inte riktigt hur magin är tänkt att fungera där, men finns det någon slags smidig analogi till radiovågorna som Grönskan hackar? Tex att man bara kan använda artefaktmagi, men all magi som kastas spontant är korrumperande? Eller jag vet inte.

Vilken ungefära tidsålder pratar vi om för Chronopia förresten, är det tidig medeltid a la Västmark eller är det mer... Galavant-versionen av medeltid?
Whoa! Det där är ju asfett, inte hade jag tänkt någon tanke om att det skulle kunna finnas nåt som korrumperar "trådlös" magi. Coolt!

Chronopias look är... ja... axelskyddsfantasy. Det är lite 40K fast fantasy delvis. Riktigt bulkiga rustningar här och var. Sen har vi ju de strudsridande alverna som verkar ha 1600-tal fast pastell? Det spretar helt enkelt rätt duktigt, och är väl överlag inte så starkt historiskt kodat vad jag kan minnas.

Bara för att det är fränt med reveals så tycker jag såklart att fantasy-Rotsystem bör ha långa dräkter med rockar och kåpor och allt möjligt i flitigt omlopp. Då vet man liksom inte vem som har en teknomagisk krabbklo i ärmen.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
DeBracy;n172461 said:
Bara för att det är fränt med reveals så tycker jag såklart att fantasy-Rotsystem bör ha långa dräkter med rockar och kåpor och allt möjligt i flitigt omlopp. Då vet man liksom inte vem som har en teknomagisk krabbklo i ärmen.
Långa kåpor och typ houppelande är medeltidens långa skinnrockar och trenchcoats?

w176;n172462 said:
Jag tänker typ: Thailand. 1600 tal. Med giftiga jungler.
Ooh. Det låter coolt. Vet du något bra googleord för historisk dräkt från den tidsåldern, by any chance?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Xhakhal;n172456 said:
Jag har inte Saga framför mig (har bara gamla boken också), men vilken tidsålders Bysans är det vi tänker nu ungefär? Det är ett litet stort tidsspann, och jag är nyfiken!
Skulle säga rätt tidigt... från år 600 till år 800 ungefär kanske... Men det år inte bara Bysans (även om staden började där), det är en mash-up med senare italienska handelsstäder, som Venedig och Florens, typ är 1200-1400. Och andra infall. Absolut historiskt. Den skapades delvis under spelade. ;)

Fenixartikel:

Dantras
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Arfert;n172495 said:
Skulle säga rätt tidigt... från år 600 till år 800 ungefär kanske...
Cool! Vadan detta? Jag är nyfiken på hur du resonerar och vad i den tidsåldern som gör att du föredrar den.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det var en tid när Bysans inte var på dekis, utan var vitalt fortfarande. De "italienska" modernare inslagen kom till för att göra det ännu mer dynamiskt, med kontakter via handelsvägar med hela den kända världen. Inte bara en stark monarki, utan även starka handelshus mm. Gillar att blanda, med element från olika platser och tidsåldrar.
 
Top