[Rotsystem] Cybernetik-worksheet?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Igår fick jag en idé till frivilligt tilläggs-papper till ens Rotsystem-formulär. Idén är alltså att om ens rollperson har en massa cybernetik så vore det najs att få lite översikt över den – vad som finns, var på kroppen det sitter och hur grejer hänger ihop. Problemet är att systemet är ganska flexibelt och svårt att göra enhetliga rollformulärs-boxar till. Framför allt om man vill att det ska bli sådär visuellt och tydligt. Annars kan man ju bara ha en tabell.

Reglerna i korthet:
  • Man har 1+ Basenheter. Basenheter har 3 expansionsplatser var och 1 nätverkskoppling utåt.
    • Två typer av basenheter: Implantatdator och neuroimplantat. Neuroimplantat gör hjärnan till en dator, och man kan bara ha ett. Implantatdator är en vanlig (miniatyriserad) dator som stoppats in nånstans.
  • En expansionsplats är ett ställe att stoppa in mjukvara i form av dataspikar. En spik kan vara t.ex. en kunskaps- eller färdighetsbank. Eller skyddsmjukvara ("is"). Eller ett styrsystem för en cybernetisk förstärkning (en "skarv").
  • All skarv måste ha ett styrsystem för att funka.
  • Skarv är grejer som cybernetiska armar, ben, inbyggda vapen och sånt där.
    • Det finns också cybernetisk ryggrad, som kräver ett styrsystem men som samtidigt i sig har fem expansionsplatser.

Jag tror det är det viktigaste. Så… Ja, som sagt, man skulle kunna ha en tabell där man för varje grej skriver in vad det är, var det är, ifall det plussar eller minusar expansionsplatser. Och så skulle man kunna ha en separat tabell för mjukvaror eller nåt, med en kolumn som säger i vilken enhet styrsystemet sitter. Väldigt SQL, liksom.

Men… Min idé är typ såhär:
1681308075248.png

Man har alltså en klassisk människo-silhuett i mitten och sedan bara ett rutnät av punkter på sidorna. Och sedan får man instruktioner i texten för hur man ritar ut saker. Såhär skulle det kunna se ut t.ex:
1681308156053.png

Så tanken är alltså:
  • Varje grej man stoppar i kroppen skrivs ut, med ett streck under sig, och ytterligare ett streck som går till var på kroppen grejen är.
  • Under grejer med expansionsplatser lägger man in några extra rader, där man skriver in vad man har i platserna.
  • Man drar streck på "utsidan" som visar vilka styrsystem som är kopplade till vilka andra grejer.
Jag tänker mig också att man ofta kan lyckas hitta plats för att ha någon liten extrarad även under t.ex. armarna för att skriva en liten anteckning om vad de gör för något.

Tankar? Är det här något ni skulle gilla att fippla med? Är det något som skulle vara kul under spel? Är upplägget rimligt? Eller borde det t.ex. istället vara ett enda stort rutnät med silhuetten på sidan?
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
512
Det ser ut som i Deus Ex. Jag tror det kunde funka. Fast jag skulle nog vilja ha att t.ex. högra halvan av siluetten är ritad så den är täckt av cybernetik, så man får mer känsla för det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Det ser ut som i Deus Ex. Jag tror det kunde funka. Fast jag skulle nog vilja ha att t.ex. högra halvan av siluetten är ritad så den är täckt av cybernetik, så man får mer känsla för det.
Jag funderade på det… Det som hindrar mig är 1) jag är kass på att rita, att kalkera är typ lagom för mig, 2) risk för kluddighet och 3) jag gillar tanken på att få rita in sin egen cybernetik.

För mig var ju sådana här silhuetter alltid ganska fantasieggande, just för att de kändes som inbjudningar att rita in sin rollperson i dem…
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,959
Location
Örebro
Bilden fick mig att tänka väldigt mycket på super metroid när man är i menyn och ser vapnen och dylikt som Samus har. Jag gillar det och tror det kan fungera väldigt bra som ett visuellt redskap (säger han som i vanlig fall inte gillar visuella redskap).
 

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Jag funderade på det… Det som hindrar mig är 1) jag är kass på att rita, att kalkera är typ lagom för mig, 2) risk för kluddighet och 3) jag gillar tanken på att få rita in sin egen cybernetik.

För mig var ju sådana här silhuetter alltid ganska fantasieggande, just för att de kändes som inbjudningar att rita in sin rollperson i dem…
Håller med om att det är kul med silhuetter, tänkte mig försöka använda nåt sånt för utrustning, men jag hade bara sett framför mig rutor. Pricknät är ju mycket smartare.

Vissa (jag) gillar ju att rita på dom där siluetterna som du säger så kanske uppmuntra till att antingen rita eller skriva ut cybernetiken? Eller gör det kanske att inte reglerna funkar då?
 
Top