Nekromanti [Rotsystem] - Arkologins position?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Okej, i Rotsystem har - lite kortfattat - alla levande människor flytt in i stora arkologier (städer-i-byggnader) för att komma undan smitta och jäkelskap ute i naturen. Förenklat har naturen vänt sig emot oss.

Frågan just nu är var jag ska placera arkologin. Eller OM jag ska placera den.

Om jag placerar ut den så är geografin mer eller mindre bestämd. Positivt är att jag då kan skicka med en karta över aktuellt område, bekvämt indelad i fyrkanter a' säg en kvadratkolometer stycket, eller kanske fem. Negativt blir att SL får mindre frihet att hitta på den terräng som behövs i just det äventyr hen vill skapa.

Om jag inte placerar ut den så kan SL lägga den varsomhelst. Eller bara strunta i att bestämma var på en gammal karta den ligger och bara bry sig om det omedelbara närområdet, skit samma om det motsvarar någon del av en riktig karta.

Just nu tänker jag att jag vill placera ut den. Rotsystem utspelar sig preliminärt en bit innan 2200 e.kr, och på den tiden hinner infrastruktur ändras en del, liksom växtlighet etc. Framför allt då i och med att naturen fått ett "medvetande". Saker kan rentav förändras mellan gångerna man åker ut, åtminstone till viss del.


Frågan är då: Var lägger man en arkologi som upptar 4x4 km? Lägger man den... i centrala Stockholm? Eller längre in i landet?

Jag tänker mig att den ligger i mitten av en stor stad; kanske rentav en sammanslagning av flera halvstora städer. Så varje resa ut innebär att man behöver ta sig genom ruiner först. Här kanske det kan finnas hyfsat upprensade vägar man kan ta, men där man riskerar att synas och märkas mer. Ett antal etablerade "vägar ut", eller så hittar man egna vägar. Därutanför vill jag gärna att det ska kunna finnas viss spridning på terrängen. Skog och stenig mark och kanske lite bergigt här och var, och vatten och så vidare. Ska man kanske lägga arkologin i Norrland nånstans?

Jag är asdålig på geografi. Var tycker du arkologin ska ligga?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Bergslagen!

Som ett sätt att försöka återställa landskapet efter metallrushen 2040 så beslutade man att använda en av de kilometerstora groparna (rester efter dagbrott) som en startpunkt för Sveriges tredje arkeologi. Gropen fördjupades till 2 kilometers djup, och efter att det utgrävda materialet hade urlakats ifrån värdefulla metaller så användes det för att fylla igen flera andra liknande gropar.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Först: jag tycker inte du ska förlägga den. Istället tycker jag att du ska ge råd för hur spelledaren väljer ett lämpligt område.

Men om du bestämmer dig för att göra det ändå: kanske Helsingborg? Kullen havet, skog på de gamla åkermarkena och berg inåt landet. Jönköping? Vättern och dramatisk natur i faggorna, även en bra röjd led i form av gamla e4an...
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Placera den på någon av öarna i mälaren; Naturligt skydd. Serien Färingsö-Adelsö-Munsö-Ekerö?

Borde ge plats för växthusodlingar, och möjlighet att låsa och filtrera större sötvattenområden för filtrering och fiskodling.

Karta över området; antag att staden omfattar samtliga. Strömmarna kommer föra förorenat och osorterbart treck till stockholms ruiner och östersjön.
[img:left]http://www.ekerobostader.se/Global/DisplayMultimedia.ashx?guid=bfa9c305-78f3-4178-a01a-706ca4fbc170[/img]
 
Top