[Rotsystem] – Ledtrådstermer

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag skriver just nu på ett av mina vanliga mysterielösaräventyr, och en struktur jag sett i andra äventyr – mest nyligen exempeläventyret i The Yellow King RPG: Paris – är att man för varje plats eller nod i äventyrsstrukturen beskriver dels vilka ledtrådar som leder TILL noden och dels vilka ledtrådar som leder FRÅN den och vart de leder (med sidhänvisning). Det här gillar jag för att jag tycker att det underlättar överblick och navigering i äventyrets text.

Så typ en liten rubrik i stil med "LEDER HIT" och en med "LEDER HÄRIFRÅN".

Men "leder hit" och "leder härifrån" är så… torra. Finns det bättre, roligare ord? Jag funderade ett tag på "input" och "output" men jag är inte säker på att jag som programmerare tycker att det passar helt klockrent.

Vad tycker ni?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Jag skulle använda symboler, typ "--->". Och sätta det före respektive efter Ledtråden.

Leder hit: "--->LEDTRÅD"
Leder härifrån: "LEDTRÅD--->"
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Big Marco;n346241 said:
Jag skulle använda symboler, typ "--->". Och sätta det före respektive efter Ledtråden.

Leder hit: "--->LEDTRÅD"
Leder härifrån: "LEDTRÅD--->"
Blir det tydligt nog att se när man skumläser?

I och för sig kanske det blir det om man, som jag, dessutom separerat de ingående från de utgående, så att det precis under rubriken (just nu) står "Input: Ledtråd, ledtråd och ledtråd" och sedan precis i slutet finns en rubrik som heter "Output" och har typ:

• Ledtråd 1 ? Plats/person (s. XX)
• Ledtråd 2 ? Plats/person (s. XX)

Men jag skulle såklart helt enkelt kunna skippa rubrikerna input/output och bara ha typ:

? Ledtråd 3
? Ledtråd 4

i början, precis under platsen/personens rubrik…

EDIT: Men för i helv… Här gör jag snygga unicode-pilar och forumet bara äter upp dem… Frågetecknen ska alltså vara sådana här.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag skulle väl säga att "Ledtråd/ar" i praktiken är "Leder hit", och potentielt att "Spår" är "Leder från"?

Tänker mest att språken fungerar lite olika.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Mitt favoritsätt att lösa kreativa problem är att först upptäcka problemet, sedan göra mitt bästa för att grotta ner mig i det och utforska olika lösningar, få andras input, inte bli nöjd, köra på den minst dåliga idén – och sedan lägga frågan åt sidan. För att sedan plötsligt, en eller flera månader senare, plötsligt komma på lösningen.

Igår när jag stod i duschen så kom jag plötsligt på att man ju kan kalla "Input" för "Källa".

Källa och Output. Jag funderade på Source och Output, men jag tror att "källa" är mer etablerat i datorsammanhang (källkod etc) än vad någon svensk variant av "output" är ("utdata?" Skulle iofs kunna funka också).


Hur som helst, källa och output funkar bra med cyberpunk-temat och åminner om hur Linux-program funkar med "piping", där outputen från en process/ett program kan pipas in i nästa program. "Källa" är tillräckligt dubbeltydigt här för att funka, där "input" kändes lite malplacerat.

Så… Tack för att ni hjälpte mig tänka i en kritisk fas i min problemlösningsprocess! =)
 
Top