Nekromanti [Rotsystem] – Bra ord för uppladdat medvetande?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,638
Location
Rissne
Jag sitter och skriver en text om uploading till Rotsystem.

Och jag funderar på ifall det finns några bra synonymer till "uppladdat medvetande". Längre eller kortare spelar mindre roll; jag vill mest kunna variera mig lite i mitt skrivande. Det blir ju lätt lite tjatigt. Gärna både formella ord och tänkbar slang – jag har ju redan etablerat "virr" (VR), "agg" (AR), "skarv" (cybernetik som ger utökad funktionalitet) och "krom" (cybernetik som mest är för syns skull).

Vilka uttryck har ni sett i andra sammanhang?
Vilka kan forumet hitta på?
Vad kallar man någon som laddat upp sig, om man vill vara nedlåtande eller aggressiv?
Om man vill vara medicinskt korrekt?
Om man vill vara avundsjuk?

Även relaterade uttryck välkomna, till exempel för själva processen, vad det kan kallas när en uppladdning misslyckas, vad man kallar en kopia (fork), ifall man kallar ihopslagning av två kopior (merging) för något?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,638
Location
Rissne
På engelska används ibland "fork" och "mind". Men "förgrening" vet jag inte om det funkar så bra. Mind… Intellekt? Personlighet? Psyke?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Just 'fork' är ju ett ganska vedertaget svengelskt uttryck, trots allt. "Ta och fork:a den branchen och kör". Datorspråk är ju fyllt av sånt lingo.

Men annars, "avtryck" kanske? (Imprint)

Sinne
Medvetande
Mall
Modell
Essens
Ande
Moln

Kan ju trots allt vara något av en fraktionsfråga också. Om du har religiösa undertoner, exempelvis grupper som laddar upp sig för att komma närmre sin gud, så är ju själ, sinne, ande, etc., vad det rör sig om.

Den som laddat upp sig är väl ett "skal", kanske. Eller "tom" helt enkelt. Hjärndöd. Död. Maskin. Hårdvara. Anspelning på att köttet finns kvar, men inte sinnet.

Medicinskt korrekt så borde ju det uppladdade snarare vara en kopia. Vad som faktiskt ger dig medvetandet är ju rätt intressant—får det uppladdade ett eget medvetande, eller överförs ditt medvetande och kopian tar över din kropp? Kognitiv transferering kanske?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,373
Location
Helsingborg
Avatar är ju en term som används ganska ofta.

För nerlåtande rotsystemsspråk känner jag att något som "pröj" (för Projektion) skulle funka. "Såg Jontes pröj i virren. Som om han någonsin skulle ha råd med så mycket krom"
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,014
Location
Ludvika
Kopia kan funka som både medicinskt korrekt och lagom nedlåtande (du är inte den riktaga XXX, du är bara en kopia). Utvecklingar på det kan ju vara xerox eller nån variant på photostat (eller är det för ålderdomligt, kanske?).

Avbild kanske?

Kan vara kul om "insatta" refererar till folk som inte vill koppla upp sig alls kallas alfor, folk som kör VR och dylikt kallas betor (en lite bättre mer utvecklad version), och ett faktiskt uppladdat medvetande skulle du kunna kallas vad det nu är man kallar den "färdiga" versionen för.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Nedlåtande för någon som laddat upp sig (och nu då temporärt bebor en fysisk form igen): Fleshbot, Skinjob, Docka, Bunraku
Medicinskt korrekt?: Simulakrum, mnemonaut (du navigerar i minnen)
Annan term: Wetware (var en bok av Rudy Rucker), Våtvara, Simm, Persona

/Ulfgeir
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,320
Location
Göteborg
Själ känns det mest uppenbara, istället för kropp och själ så har man bara själ. Essens använde vi i Androids-universatlajven.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,373
Location
Helsingborg
Björn den gode;n330633 said:
Själ känns det mest uppenbara, istället för kropp och själ så har man bara själ. Essens använde vi i Androids-universatlajven.
"Äss". Vilket skulle kunna passa in i olika nivåer av uppkoppling.

Knekt/Knackare: Du sitter vid ett tangentbord eller motsvarande.
Kung: Kabel in i hjärnan eller motsvarande. "Sätta på sig kronan"= Koppla upp sig.
Äss: Uppladdat separat medvetande.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Spöke med en nickning till Ghost in the Shell var min första tanke. Kan ju vara lite kul: "Nej fan, håll dig borta därifrån. Fullt av spöken där."

Så det kanske är en nedlåtande term? Folk som inte har pengarna för att skaffa nya kroppar och bara ligger och ruttnar på nån disk.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,638
Location
Rissne
DeBracy;n330635 said:
Spöke med en nickning till Ghost in the Shell var min första tanke. Kan ju vara lite kul: "Nej fan, håll dig borta därifrån. Fullt av spöken där."
Vilken tur att jag laddade om sidan innan jag skrev något, för jag kom precis på samma grej själv. Great minds och allt det där =)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,931
Location
The Culture
Jag kom på att det skulle vara kul om en nedsättande term för ett uppladdat medvetande skulle bli "lodis" / "loadis".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,638
Location
Rissne
Hm.
  • App – Applikation, mjukvara. "Vi hade jagat honom genom halva stan, men sen visade det sig att han bara var en jävla app"
  • Kå-See – Kort för Ctrl-C.
  • Jipeg – jpeg, såklart. En sämre kopia med mycket data försvunnen i överföringen. Ytterligare förkortat: "jeppe"?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,547
Location
Slätta
Image eller dump känns väl passande kanske. Selfie om man vill vara lite rolig.

Spökblid har en lite fin klang, direktöversättning av ghost image.
 

Nico

Veteran
Joined
2 Aug 2015
Messages
9
Spegel? Likt "mirror image" av hårddisk. Spegelneuron finns också som begrepp. Naturlig fortsättning blir begrepp som "sprucken" och "skärvor". Möjlighet att trippa på minnesskärvor likt fjädrar i "Vurt"?

Utifrån limbiska systemet kan uppladdat tillstånd "mellan kroppar" benämnas "limbo".
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Ja, jag tänkte också föreslå "Em" efter Age of Em, där det som sagt är kort för emulation -- elller blir det emulering på svenska?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,638
Location
Rissne
Pilzeman;n330659 said:
Ja, jag tänkte också föreslå "Em" efter Age of Em, där det som sagt är kort för emulation -- elller blir det emulering på svenska?
Jag har använt emulering genomgående i Rotsystem, så det är vad jag tror =)

Däremot används det redan till annat i sammanhanget – i Rotsystems uploading-teknologi läser man först av hjärnan, och sedan ifall medvetandet som kopierats ska "köras" så måste det ske i en hjärn-emulator, som emulerar biologin alla inputs och outputs som en normal hjärna har. Sinnen och sådant. Lite som att köra en emulator av en gammal spelkonsoll, typ.

En kort stund funderade jag på ordet "rom", uttalat med kort o, eftersom det är det ord som ju används för t.ex. nintendospel man emulerar, men jag inser det olämpliga i att kalla människor för det i text – det finns ju viss risk för sammanblandning med folkgruppen som stavas likadant…
 
Top