Nekromanti Roten??

Furin

Veteran
Joined
31 Oct 2004
Messages
38
Location
Vadstena
Vet ni vad roten till spelen (alla spel) är. Jo det är att US army ville ha ett spel som man kunde ta reda på hur soldaterna skulle lösa vissa situationer. Men efter ett tag började Soldaterna spela på fritiden. Och sen växte det och växte. Först kallades det Konflikt spel. Skriv vad ni tycker.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
fel forum och dessutom kul att den Amerikanska armén fanns innan landet Amerika då exempelvis konfliktspelet schack fanns långt tidigare än de förenta staterna. För det måste ju betyda att »roten« är äldre. Right right?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,909
Location
Barcelona
fel forum och dessutom kul att den Amerikanska armén fanns innan landet Amerika då exempelvis konfliktspelet schack fanns långt tidigare än de förenta staterna.

Jag tror vår trådstartare syftar på rollspelen och deras ursprung bland de militära konfliktspelen.

Att vår hobby skulle ha sitt ursprung i den amerikanska armén är jag däremot tveksam till. Den variant jag hört gick snarare ut på att krigsstrategispelen skapades i den tyska/preussiska armén ngn gång på 1800-talet.

Förresten, vad hände med Alovesupreme?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Du har rätt i att rollspelen står med rötterna i konfliktspelen, men precis som Dnalor skriver så är konfliktspelen sprungna ur det preussiska officerarnas Kriegspiel, då det anses vara det första strategispelet som ämnade emulera verkliga förhållanden på ett slagfält. Även om spelet brukar erkännas som en viktig faktor för att förklara de preussiska officerarnas skicklighet, så har jag hört det som att det ändå spelades som ett sällskapsspel och inte att det togs fram på beställning som ett undervisningsverktyg.

Detsamma kan sägas om de första populära amerikanska konfliktspelen; H.G Wells "Little Wars" och (framförallt) Avalon Hill-Charles Roberts första spel. De var menade som sällskapsspel.

Steget därifrån till rollspelen går mig veterligen som en rätt rak linje genom fantasykrigsspel, Tolkien, individfigurspel, Gygax-rollspel (som inte påminner om modernt rollspel alls - Gygax ville ju att spelarna enbart skulle kommunicera med SL via en "caller" och att utagerande rollgestaltningar skulle stävjas.) och slutligen riktigt rollspelande.

Att militären kan ha använt rollspelsmetoder i sin utbildning, det har jag lätt för att tro, precis som jag vet att de har använt Doom-liknande FPS-spel, men så som jag har förstått rollspelsindustrins framväxt så har inte militära intressen varit närvarande i själva ursprunget. Lika litet som det är US army som sett till att vi fått Castle Wolfenstein 3D och Quake.

Men jag kanske har hört fel? Var fick du den här informationen?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Troberg länkar

Att militären kan ha använt rollspelsmetoder i sin utbildning, det har jag lätt för att tro, precis som jag vet att de har använt Doom-liknande FPS-spel
Som tex VBS1, som är baserat på Operation Flashpoint som iofs har väldigt lite med Doom att göra.
 
Top