Nekromanti (Rost) - vad behöver du läsa ur Rost om hur man spelar ledarlöst.

P@n

Veteran
Joined
12 May 2009
Messages
72
Location
Stockholm, haninge, vändelsö
Så i typ alla rollspel jag någonsin läst har jag hittat en introduktion om vad rollspel är. I rollspel har man en spelledare och några spelare blablabla. Har själv aldrig läst någon av de intruduktionerna då jag känner mig redan insatt.

Jag känner att detta jag kommer skriva är så nichat att nybörjare inte kommer att söka efter det. Utan de som faktiskt kommer läsa detta spelar redan rollspel och är väl inne i alla begreppen. Därför att prata om grunderna kan skipas. Eller?

Men nu är ju detta ledarlöst och det kanske inte den erfarna har så mycket erfarenhet av, ännu.
Så vad behöver stå med här.
Vi säger att du endast hört begreppet ledarlöst förut och är sugen på att testa. Du kommer sedan över Rost. Vad behöver denna lärling?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Jag tycker att rollspel bör förklara hur just de rollspelen ska spelas. Med andra ord, förklara inte "vad rollspel är", förklara "vad Rost är". Inte "hur man spelar rollspel" utan "hur man spelar Rost".

Jag föredrar personligen enkelt formulerade, tydliga och precisa instruktioner, gärna med spelexempel. Mitt favoritknep är att skriva samma scen både ur "hur det låter kring bordet"-perspektiv och "vad som händer i fiktionen"-perspektiv.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
Jag håller med krank. Förklara vad Rost är och hur det spelas. Vad bryr väl jag mig om andra rollspel? Det är ditt spel jag spelar och jag vill veta hur man gör det. Att inte förklara medför risken att folk tar med sig vanor och antaganden från andra spelstilar som inte kommer att passa i ditt spel. Du skulle bli förvånad av hur vissa saker som du tycker är självklara inte alls är självklara för andra.

Ta en titt på min introtext från Svart av kval, vit av lust (PDF här). Det är inte nödvändigtvis den bästa introtexten som finns, med spelet är gratis i PDF-form och det är spelledarlöst, så det kan vara värt att ta en titt. Den är inte särskilt omfattande och jag misstänker att någon som aldrig spelat rollspel skulle ha svårt att få sig en tydlig bild bara från texten (men förhoppningsvis kan resten av boken fortfarande lära ut spelet). Vill du sno texten och omarbeta den för Rost så är det fritt fram; alla mina spel är fria att använda som man vill.

Jag är för att påpeka de mest uppenbara skillnaderna mot "traditionella" rollspel, för att förekomma förutfattade meningar.

EDIT: Åh, och en till sak jag borde nämnt i dina andra trådar: Sjukt kul med ännu en svensk som gillar och skriver spelledarlösa rollspel! Det är inte en stor klubb, men välkommen!
 
Top