Miljö har ju väldigt stor påverkan på hur bra saker klarar sig.
Det finns ju flera kanaler på youtube som fokuserar på gamla MRE:s och konserver, där 50 år gamla konserver fortfarande kan vara fullt ätbara (typ), när 5 år gamla konserver är helt oätbara, beroende på hur de förvarats under hela den tiden (med avseende på saker som temperatur, fukt, uv-strålning, etc.).
Jag tänker även att det är stor skillnad på om något avsiktligt "satts på lagring" eller om något bara råkade bli liggandes. Jämför exempelvis ett järn- eller stålverktyg som rengjorts ordentligt och omsorgsfullt fettats in, eller ett använt verktyg som bara lades på hyllan och glömdes bort.
När det kommer till just mutant gillar jag tanken att statisfält förvisso var experimentell, men också ganska spridd tekonologi, och att det poppade upp staisfält lite överallt både på experiment men också i ren desperation.
Så alltifrån hela bostandskvarter, till små personliga fält som kanske bara inneslöt några kubikmeter son bars av personer som något slags personlig skyddsrum, till typ enstaka statisförpackade föremål. Så när man hittar något i mer eller mindre fungerande skick så är det för att det antagligen var inneslutet i ett statisfält fram till rätt nyligen tills kraftkällan sinade.
Annars går jag mycket på rule of cool när det kommer till sånt här, plus att naturen är ofta väldig oförutsägbar och producerar alla möjliga 1-in-a-billion-incidenter.
Här är föresten en rätt kul youtubekanal på en killa som restaurerar (försöker i alla fall) gamla vapen, antingen för skojs skull, för museum, eller för polisens forensikavelning;
Backyard Ballistics