Nekromanti (Rost) - bilder? ja detta har säkert frågats

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Ska spelet publiseras måste du tänka på copyright. Kontakta illustratören och se om du kan köpa rättigheter att använda bilderna, köpa andra stock-bilder, se om du kan hitta royality free bilder eller kontakta en illustratör som kan göra nya original till dig.

Jag är i färd med det sista alternativet, det är det dyraste men det är också det säkraste för du kommer få det du vill ha. På deviantart kan ta kontakt med konstnärer och illustratörer och de tar ifrån 40 till 200 $ per bild. Att fylla en bok som du då kan förstå kommer kosta en hel del om man inte kan skapa en helhets lösning med illustratören.

Men om ditt spel bara är för privatbruk så spelar copyright ingen roll. Det är bara du och dina vänner som kommer se det och då kommer du inte få problem.
 

P@n

Veteran
Joined
12 May 2009
Messages
72
Location
Stockholm, haninge, vändelsö
Det ska publiseras men gratis. Jag och polarna ska ju använda det privat. Men sen är tanken att vem som helst kan få tanka hem det utan kostnad. Vet inte vad lagen säger här.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
Även om det är gratis måste du äga rättigheterna till alla bilder du använder. Jag har hittills kommit undan med att göra mina egna bilder eller strunta i bilder (rollspel är ett verbalt medium i vilket fall som helst, och behöver inte bilder, i mitt tycke). Det finns gratisbilder som du får använda, men den överväldigande majoriteten är oanvändbara, så det är ett sjuhelsikes jobb att leta reda på något som funkar. Speciellt om du vill ha en hyfsat konsekvent stil.
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
P@n;n139165 said:
Det ska publiseras men gratis. Jag och polarna ska ju använda det privat. Men sen är tanken att vem som helst kan få tanka hem det utan kostnad. Vet inte vad lagen säger här.
Den lagen är bara en stor salig röra men tyvärr får du inte lova att publisera ditt spel med dessa bilderna om du inte har rättigheterna för bilderna. Jag är ingen jurist, kanske finns någon sådan här på forummet som kan det bättre. Men man ska vara försiktig och se till att man har rättigheterna till att så kallat återskapa materialet innan man gör det, det gäller oavsett om det man återskapar är kostnadsfritt eller ej. Särskilt om materialet i fråga används för att tjäna pengar, då går du in som kostnadsfri källa till materialet och förstör deras verksamhet.

Så ta det försiktigt. Försök istället att ta kontakt med illustratören, vem vet, de kanske bara vill att verket ska nå ut till fler och kan tänka sig ge dig rättigheter kostnadsfritt. Helt enkelt ta det säkra före det osäkra. :)
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag ritar det mesta själv:
http://gunslinger-studio.deviantart....-illustrations

Ofta tar jag ett foto (på mig själv eller närstående) och ritar av det i ett ljusbord, samt lägger på egna kläder och utrustning.
Eller så gör jag en bild i 3D (som den med bärstolen), printar den och lägger den i ljusbordet, för att få mer tecknad känsla.

Såhär:


Sen har jag köpt ett antal bilder också. Finns många sajter för att hyra frilansande artister. Alla kostar inte skjortan.
 

P@n

Veteran
Joined
12 May 2009
Messages
72
Location
Stockholm, haninge, vändelsö
Wikimedia Commons visade sig göra jobbet. Jag tror jag har alla bilder jag kommer behöva. Samt jag tror jag kommer kunna ha ett samma tema med dem. Men nu undrar jag.

När ni har era bilder. På vilket sätt föser ni ihop bilderna och texten. Jag sitter och tittar på "Svar av kval, vit av lust". Hur gjorde du där Genesis?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
P@n;n139198 said:
När ni har era bilder. På vilket sätt föser ni ihop bilderna och texten. Jag sitter och tittar på "Svar av kval, vit av lust". Hur gjorde du där Genesis?
Layoutprogrammet indesign är den rådande standarden (och riktigt bra). Om du är student kan du skaffa dig en studentlicens på drygt 100 kronor per månad. Senaste versionen.
Det går med andra program också, men varför kompromissa när det är så billigt ändå?
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Eftersom jag till och från arbetat som illustratör så skulle jag vilja understryka det här med copyright. Arazand har helt rätt, och för att förtydliga:

Bilden är illustratörens egendom - även om den inte är signerad eller märkt på annat vis. För att få använda den måste du ha skriflig eller muntlig tillåtelse, oavsett om produkten är tänkt att bringa in pengar eller inte - annars kan upphovrättsinnehavaren (eller annan ägare av brukanderätten) komma i efterhand och kräva dig på pengar. Och om det visar sig att ett större bolag äger rättigheterna till bilden så kan det snabbt bli obehagligt.

Jag ska tillägga att som illustratör är det inte kul att upptäcka att folk använder ens grejor i ett publikt sammanhang utan att fråga om lov. Jag tycker det hör till vanlig hyfs och hederlighet att fråga först.

Arazand;n139170 said:
Så ta det försiktigt. Försök istället att ta kontakt med illustratören, vem vet, de kanske bara vill att verket ska nå ut till fler och kan tänka sig ge dig rättigheter kostnadsfritt. Helt enkelt ta det säkra före det osäkra. :)
Precis. Det är goda råd. Med lite tur kanske illustratören kan tänka sig att bidra till din produkt i utbyte mot ett omnämnande i texten. Jag har själv givit nyttjanderätt till några av mina bilder i utbyte mot ett exemplar av den färdiga produkten, och jag har vid ett annat tillfälle själv fått tillåtelse av en musiker att gratis använda hens musik i en av mina showreels. Så det är värt att prova.

Jag såg att ditt dilemma löste sig via Wikimedia Commons, men jag tänkte att jag skriver några rader ändå, för det kanske är till nytta för någon annan. :)
 
Top