PROMOTION Ronja Melin ställer ut bilder från "The Troubleshooters"

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Du, kanske?
Vad? Ronja Melins bilder till The Troubleshooters ställs ut.
Var? Café La Vache, Luleå.
När? Från och med i dag. Vernissage 8 november, 17.00.

För många som intresserar sig för svenska rollspel behöver nog inte Ronja Melin någon närmare presentation. Hon är en enastående och produktiv illustratör, med dussinstals böcker och stilar bakom sig: Järn & Hjältarnas tid, Hunter: the Reckoning, Blood Feud och Ödesväktarna, för att nämna några stycken.

Och naturligtvis också The Troubleshooters, vars bilder Ronja nu ställer ut. Den som har läst spelet vet vilka fantastiska illustrationer som finns däri. Med utgångspunkt i den fransk-belgiska serietraditionen skildrar hon spelets färggranna 60-tal i djärva och lekfulla bilder. Till denna lilla utställning har hon valt tio av sina favoritillustrationer från spelet, låtit trycka upp dessa i storformat och rama in dem jättefint.

Bilderna hänger från och med i dag, så kom gärna förbi och titta. La Vache har Lules bästa sopplunch, bullar* och våfflor, så det är en väldigt njutbar plats för att sitta och titta på konst. Den som sedan vill ta med sig en tavla hem har här sin chans att få en Ronja på väggen.

Onsdag 8 november blir det vernissage, med lite presentation, umgänge och möjlighet att testa rollspel. Mer info kommer!

* I Norrbottens-Kurirens undersökning inför kanelbullens dag i höstas vann La Vache stort, med både störst bulle och mest bulle/kr; smaken bedömdes ej.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Vad? Ronja Melins bilder till The Troubleshooters ställs ut.
Var? Café La Vache, Luleå.
När? Från och med i dag. Vernissage 8 november, 17.00.

* I Norrbottens-Kurirens undersökning inför kanelbullens dag i höstas vann La Vache stort, med både störst bulle och mest bulle/kr; smaken bedömdes ej.
Jag önskar man bodde närmare Luleå, så att jag kunde besöka det här.
Men också så att jag då kunde protestera utanför Norrbottens-Kurirens redaktion för deras felaktiga sett att bedöma bullar.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Vad sa du, sa du? Inte för att jag är förvånad egentligen, men grattis till den internationella uppmärksamheten då.
Ja, Ronja gjorde ett trettital bilder till den femte utgåvan av Hunter som kom förra året, framför allt av antagonister och fraktioner. De blev mycket bra, som alltid; hon har lagt upp ett urval på sin Patreon. Hon gjorde också lite bilder till den senaste utgåvan av Werewolf: the Apocalypse, som kom i höstas. Där jobbade hon fint med att göra grunden i vattenfärg, innan digital bearbetning.

(White Wolf är ju förresten svenskt nu för tiden.)
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
En kort uppdatering: det är vernissage på onsdag, 17.30-19.30 (alltså inte 17.00 som det står i första inlägget). Ronja kommer att berätta om arbetet med bilderna och hur hon har förhållit sig till traditionen, visa upp skisser och prata om processen, och lite annat. Så kommer det finnas utrymme för frågor, samt möjlighet att köpa konsttryck & -magasin, m.m. Vi bjuder på tilltugg och det finns möjlighet att köpa mat och dryck.

Den som har möjlighet att komma förbi Luleå är mycket välkommen. Till er övriga ska jag försöka ordna med något foto.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,525
Location
Göteborg
Kul! Jag tycker fortfarande att utställningen ska ut på en liten turné genom Sverige. Teckningsmuseet kanske, som ställde ut Alvaro Tapia nyligen? Eller finns det några bibliotek som är mer fokuserade på rollspel, fantastik och/eller illustrationer?
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Kul! Jag tycker fortfarande att utställningen ska ut på en liten turné genom Sverige. Teckningsmuseet kanske, som ställde ut Alvaro Tapia nyligen? Eller finns det några bibliotek som är mer fokuserade på rollspel, fantastik och/eller illustrationer?
Ja, det är en spännande tanke, men också ett projekt som skulle innebära en hel del arbete. Vi ska väl se hur den här utställningen känns, vilken respons den får och sedan ta ställning till tanken på en turné.
 
Top