Nekromanti Rome (Ny serie på HBO)

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Rome's officiella hemsida.

Nu har jag sett första avsnittet och såg en mycket lovande start på en serie som kan bli oerhört gripande och fängslande. Den innehöll moment av sex, nakenhet, våld, strid, politik, intriger, senaten, folket, arméliv och makten som Rom besatt.

Någon mer än jag som sett avsnittet? Om inte så se till att se det och serien i helhet, då den verkar oerhört lovande.

Det är intressant att det finns två kanaler där borta som gör kvalitativa serier: FOX (24) och HBO (L Word, Six Feet Under [rip], Sopranos [rip], Rome).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Heh, härligt...äntligen en epok jag kan. Det ska bli en njutning att se hur historiskt korrekt den här är. :gremsmirk:
(Vad den utmärkta 'Deadwood' beträffar har jag tyvärr varit alldeles för dåligt insatt i Westernepoken för att göra en kvalificerad bedömning).

Jag brukar ju inte ge ett ruttet lingon för TV-utbudet, men Deadwood har imponerat på mig med djärva stilgrepp och helt karaktärsfokuserad handling...är 'Rome' något liknande kommer jag lugnt bli till mig i trosorna (eh...okej, kalsongerna då...whatever).

- Ymir, lite anal, men hoppfull
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Som du nog redan vet är det samma bolag som även gjort Deadwood. Jag kan inte så mycket om Romarriket, men serien verkade mycket bra.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jo, därav jämförelsen :)

Såhär på rak arm ser det hela väldigt snyggt ut, helt klart. Jag är dock lite osäker på om det ljusare spektrat av hårfärger förekom hos riktiga romare - jag kan inte erinra mig nån samtida fresk och målning som folk inte är mörkhåriga på. Å andra sidan kryllar det av blondiner i renässanskonsten tusen år senare - jag kan tänka mig en gradvis uppblandning med mer ljushylta folk norrifrån. Får återkomma när jag forskat lite i saken - någon av forumets andra historienördar kanske vet?

- Ymir, ursäktar utsvävningen
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,764
Location
Nett-ruh-bi
Åtminstone en av det forntida Egyptens faraoner var rödhårig, så nog fanns ljushyllta människor vid Medelhavet.

Dewil
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
"Såhär på rak arm ser det hela väldigt snyggt ut, helt klart. Jag är dock lite osäker på om det ljusare spektrat av hårfärger förekom hos riktiga romare..."
Men snälla..... :gremlaugh:

/Han som tycker det finns någon gräns för hur petig man får vara
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Mjae. Det där behöver inte nödvändigtvis stämma - det är inte alls otänkbart att en farao kan ha varit rödhårig, eftersom det fanns rödhåriga i Syrien och Irak under bronsåldern, men om du baserar ditt uttalande på hårfärgen hos sagda faraons mumie, så är det också så att sand och annat i omgivningen tenderar att missfärga mumiers hår genom årtusendena och få det att se rödaktigt ut. Således är det oproportionerligt många mumier som uppvisar sådana hårfärger - redan den äldsta man hittat i Egypten döptes till 'Ginger', tex.

Vad Rom beträffar, har jag ofta stött på uppgiften att prostituerade en tid tvangs färga håret blont enligt lag - om det är sant borde det ju logiskt sett innebära att naturligt blont hår vid samma tid var praktiskt taget icke-existerande hos respektabla romare. Men men, jag kanske yrar.

- Ymir, hungrig nu
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Har inte sett Rome men planerar att göra det snart (ska se dte med en polare imorron :gremsmile: )

För övrigt så är Sopranos inte avslutad, sista säsongen kommer under 2006. Dessutom så görs L Word av Showtime.

Tillägg: HBO har ju gjort många andra bra serier också förutom dem du nämner, typ Carnivále [RIP], och Deadwood (som redan nämnts) opch så Band of Brothers [RIP] såklart.

Fast jag tycker att till exempel ABC gör bra serier också (Lost, Desperate Houswives), och CBS (CSI mfl )... Äh, jag följer en 20 serier från USA så jag gillar nog serier från alla de största bolagen.

/Balderk, har nu läst tråden
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag har ett svagt minne av att jag läst nånstans att romarna var ljusare än dagens italienare av nån anledning, men jag måste kolla upp det... Men det är ju inte omöjligt... har ju vart en hel del olika folk som knallat igenom halvön de senaste 2000 åren...
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Jag tror att du har rätt. Det var ett stort inflöde av folk från Mellanöstern från Augustus tid. Det kom många araber till Syditalien under tidig medeltid (Sicilien styrdes av arabiska furstar under 800- och 900-talen. En riktig glansperiod på ön. Sedan kom normanderna och rev sönder det.)
 
G

Guest

Guest
Den kan aldrig klå "I, Claudius". Men det ska ändå bli trevligt. HBO skulle inte kunna göra dålig tv även om de försökte.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Vad Rom beträffar, har jag ofta stött på uppgiften att prostituerade en tid tvangs färga håret blont enligt lag - om det är sant borde det ju logiskt sett innebära att naturligt blont hår vid samma tid var praktiskt taget icke-existerande hos respektabla romare."

...om jag inte är helt ute och seglar på Mare Nostrum så blev det så smånigom även mode bland överklassdamerna i Rom att blondera håret. Dessutom så var det väl inte alls så ovanligt att ha nordligt blod i ådrorna även om man var mäktig i Rom, romarna var såvitt jag har hört inga direkta rasister även om de föraktade icke-romare och vissa religiösa minoriteter (kristna och judar).

Och prostitution var väl inte så jäkla farligt hos romarna innan de blev kristna? (De var ju trots allt inte kristna innan de blev det...)

- Danne, (insert random shitty mumbo-jumbo here)
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Nu har jag sett den!

Jävlar vad grym den verkar bli. Är hur peppad som helst på nästa avsnitt. Så jävla snyggt, helt sjukt alltså. Kan bli en av HBOs bättre serier faktiskt. Det säger ju inte lite.

Fast varför snackar de brittisk engelska i den?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Jag störde mig lite på att alla pratade så högtravande. Liksom, jag är övertygad om att romarna inte talade på teatralisk tillgjord latin, än mindre på teatralisk tillgjord engelska. Det hade varit sjysst om dialogen varit mer avslappnad och talspråklig.

Skönt att dom låtit bli att projicera en massa nutida moraliska värderingar på sina karaktärer. Som när Octavian, utan att tveka, slår till sin slav och senare bultar ihjäl typen som tillfångatagit honom. Eller när hans systers reaktion på att ha blivit nobbad av Pompeius är "I want to see him dead".
 
Top