Nekromanti Rollspelswikis

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag såg precis att neotech fått en egen wiki. Rävsvans har hållit på ett tag och är väl ganska framgångsrika? Trevligt att INKA blev något fungerande tillslut.

Men är wiki-formatet optimalt för rollspel. Så länge man skriver helt vanliga artiklar funkar det bra. Men jag funderar på lite specialfunktioner för att göra det lättare och bättre. Jag tänker exempelvis på:

* koordinater för artiklar så att de kan placeras på en karta. Kan enkelt placeras genom att bara klicka i kartan också.
* nyckelord för artiklar så att man kan söka mer smart (Detta är ett Regelförslag). Så slipper man underhålla jobbiga index.
* Speciella mallar för olika sorters artiklar. Skriver man om en SLP så får man en färdig mall att bara fylla i.
* Relationer mellan artiklar istälelt för bara länkar. Detta är en artikel om en plats A och denna person bor på denna platsen. A ligger i landet B. Och vips har man en lista på personer i B.

Skulle det vara ball med produkten RPGWiki? Även om det strängt taget inte blir en wiki längre.

För övrigt har jag inte sett en wiki som varit bra på kommentarer.
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Själv kör jag två rollspels wikis, bägge använder samma wikimotor - PmWiki. Jag har också kört PostNuke, vilket är ett Content Managment System. Mina erfarenheter är att det är lättare att administrera texter (vilket iofs inte är så konstigt) i en wiki, å andra sidan är det bus enkelt att hantera länksamlingar och nerladdningar i en CMS. Om inte länksamlingen och/eller nerladdningarna ändras särskilt ofta så finns det dock inga tyngre skäl, enl. min mening, att använda en CMS - om det du vill göra är att publicera texter.

En del av de idéer du har finns det lösningar på vad gäller PmWiki, kolla in deras "kokbok".
 

teddy

Warrior
Joined
14 Jan 2001
Messages
218
Location
Rimbo, Stockholms Län
Om det _endast_ är artiklar man vill samla på en plats så är det optimala att används sig av någon typa av blogg-system. Förslagsvis Wordpress, som även är Open Source (dvs helt gratis).

I bloggar så både kategoriserar man artiklarna (kan placeras i flera olika kategorier) och ger dem även "keywords" som används vid en eventuell sökning.
 
Top