Rollspelsverksamhet I Karlstad/Värmland?

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Började skriva på ett m0-scenario som utspelade sig i Värmezonen, men lyckade aldrig realisera det hela :/
Gör omtag! Karlstad är tokebra. Byggt på ett delta (tänk 100årsflöden, markhöjning, smältning av polarisar, vad hände med regleringen av Vänern? landskapet blir spännande), arkipelag i innanhav med stora båtar och isolerade öar (Hammarö... Brr...) , (kvarlevorna av) världens största Picassostaty (Kristinehamn), arken på kasernhöjden och sen Karolinen, det som kallades för Sveriges Pentagon (det blev strategiskt viktigt igen och... Boom. Vad finns kvar där i underjordiska valv och gångar? )

Båta in mot Karlstad från Kristinehamn och notera det märkliga svarta tornet som kastar sin skugga på alla som ser det(i inre hamn, inte Löfbergs) Det som redan idag ser ruinartadt ut på håll och som blir större och större ju närmre man kommer. Bor nån där? Och har de sett er när ni dag efter dag kommer närmre i era kajaker...

Sen kan man ju fortsätta uppför den numer inte så klara älven om man tar sig förbi de som bor i deltat och odlar vass för rötterna och fibrerna skull mha de slavar de tar. Från de som vill ta sig genom deltat.

@Angrontyr Starta en tråd och skriv. Jag kommer def inte att läsa - jag vill spela!
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
@Oscar Silferstjerna Kutulu, Väsen, whathaveyou borde passa. Sådant där (viktigt!) civilisationens väv kan bli tunn och genomskinlig, som i Värmland.

Norrland(sinland) och Värmland är väldigt lika, men det är inte lika långt mellan folk i Värmland och Karlstad ligger ~3h med bil från Stockholm, Göteborg och Oslo, civilisationen är nära. Kiruna ligger inte 3h från nåt. Kring Vänern finns stugor med folk från Södertälje som under kvällen får besök av en pratglad inföding, mycket lokalfärg, folköl och en svansstump som inte når över byxlinningen. När fjollträskarna kommer hem upptäcks dock att något är konstigt med larven. Åren som följer är utredningar och livspussel med en bortbyting.

I norrändan hittar du Lappland Chainsaw Massacre och fladdrande i tyllgardinen i det eternitklädda ensamma huset med brutet tak uti ingenstans där ingen bor (har sett det själv, fyfaan). Där finns också troll a lá filmen Trollhunter. Vrede och raseri som emanerar från karlhyggen och gruvdrift och vräker sig ur tystnaden och krossar urskiljningslöst och i nästa sekund har tystnaden ätit upp allt, som om det aldrig skett. För Norrland (detta märkliga ord, för att inte tala om norrländska) och Värmland är avståndet till civilisation och mängden solljus dimensionerande. I övrigt är det skog, stillhet och sjöar (fast hemma heter det träsk, bara en sån sak). I Värmland finns John Bauer -figurer, gamla bergatroll (humm, humm) och prinsessan med lengult om hjässan (tulu, för en sötsnut) och "Våckert vädör idå". I norrändan har du Stalon, (Stor)Poen, Landan och tjilargobbn (fyfaan vad jag var rädd för han, jag var 4 år och hade kniv åt han) och folk som säger 'jå', åsså är det bra med den saken. Gå inte över kåtabotten, Uksakka vara dig icke nådig. Och passa när du går på mårkan. Och sen ska man hålla sig helvetet bort från trollkäringen med blyröret, som jag inte nämner namnet på.

Nå, jag digresserar. Du, @Oscar Silferstjerna till Gillberga, borde skriva lite mer om Värmland, starta en ny tråd. Jag, Kexet, borde vara bättre beredd på Värmland (finns där Kakmonster? Brr... )
Ja, vi skulle kunna starta en ny tråd. Men vad ska den handla om? En zon till Mutant År Noll är förstås en möjlighet, men eftersom jag redan har skrivit ganska mycket av materialet till det spelet, så känner jag faktiskt är färdig med det. Vill hellre brainstorma i andra genrer. Call of Cthulhu kanske skulle funka? Är lockad av tanken på ett Call of Cthulhu Värmland som en sorts alternativ setting. Tänker mig alltså att resten av Sverige faktiskt inte behövs för att få till rätt stämning.
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
... /Tänker mig alltså att resten av Sverige faktiskt inte behövs för att få till rätt stämning.
Word. För att understryka det uppenbara: Kapitalisera på det unika. Personligen är jag nöjaktigt intresserad av någon mashup, men att få "upptäcka" Värmland per rollspel - wow! Jag menar nu inte att målet det ska vara en korrekt exposé över historia, geografi och folktro med docerande anslag (boring!), men personligen skulle jag få ståpäls av, exempelvis, ett nedslag i Sliperiet och veta vad som _egentligen_ försiggått där. (Den som läst Stallo av Stefan Spjut vet vad jag menar, på det hela taget stilistiskt hjärtevärmande - men nedslaget i Värmland var alldeles för kort)

Med det sagt, jag är helt renons på sakkunskap, sen har jag inte lirat eller ens läst Cuthulu (spel eller böcker) så jag är till ingen nytta. Men jag kommer def att läsa tråden och det finns väl Värmländska forumiter att åderlåta?

Förövrigt noterar Kexet att vi nu får köpa Cuthulu Sverige (Yesss! Köpa!) så att vi kan hänga med i svängarna i en ev. tråd.

Sammantaget - kör i vind!
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,831
Location
Off grid
Jag skrev ett konventsäventyr för ÄlvCon 2016 till Mutant (-84) kallat krigsherren.
Förhoppningsvis kommer det upp på Alexandria så småningom.

Det handlade om en kort resa upp från Dalsland till Karlstad (fast ej uttalat såklart) där man skulle konfrontera en Krigsherre som huserade på Kasernhöjden. I de tre kasernerna bodde krigsherrens trupper - bokstavligen Varg-, Djärv och Örnbataljonen.
Förutom möjligheten att besöka ett rock-a-billy café i grumstrakten fanns möjligheten att avsluta äventyret med att dra av en kärnladdning på f.d. I2.

Tror dock ingen spelare gjorde kopplingen till varken georgrafin eller andra Värmlandsreferenser.

//EvilSpook
 

Nikkie

Nybörjare
Joined
16 Aug 2022
Messages
1
Jag bor i Karlstad och skulle gärna testa på att rollspela någon gång! Har väldigt liten erfarenhet av table-top rollspel, har kanske rollspelat det 2-3 gånger men är familjär med konceptet. Är dock van med rollspel i allmänhet, brukade rollspela i MMO-spel :).
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Word. För att understryka det uppenbara: Kapitalisera på det unika. Personligen är jag nöjaktigt intresserad av någon mashup, men att få "upptäcka" Värmland per rollspel - wow! Jag menar nu inte att målet det ska vara en korrekt exposé över historia, geografi och folktro med docerande anslag (boring!), men personligen skulle jag få ståpäls av, exempelvis, ett nedslag i Sliperiet och veta vad som _egentligen_ försiggått där. (Den som läst Stallo av Stefan Spjut vet vad jag menar, på det hela taget stilistiskt hjärtevärmande - men nedslaget i Värmland var alldeles för kort)

Med det sagt, jag är helt renons på sakkunskap, sen har jag inte lirat eller ens läst Cuthulu (spel eller böcker) så jag är till ingen nytta. Men jag kommer def att läsa tråden och det finns väl Värmländska forumiter att åderlåta?

Förövrigt noterar Kexet att vi nu får köpa Cuthulu Sverige (Yesss! Köpa!) så att vi kan hänga med i svängarna i en ev. tråd.

Sammantaget - kör i vind!
Oj, det här hade jag missat. Sorry! Men jag håller med dig. Ska klura lite mer på hur ett Lovecraftsk Värmland kan se ut. Kultister i Säffle känns intuitivt rätt...
 

Cuba

Veteran
Joined
26 Sep 2022
Messages
2
Tjo.
söker spelare till Mutant (anno 1984) Kampanj.
Nya som veteraner. (typ 80-90 talister)
Plats: Karlstad, centralt. på rätt sida om älven.

Men söker även grupp att joina......
 
Last edited:

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Tjo.
söker spelare till Mutant (anno 1984) Kampanj.
Nya som veteraner. (typ 80-90 talister)
Plats: Karlstad, centralt. på rätt sida om älven.

Men söker även grupp att joina......
Rätt sida älven :giggle:

Mutant 1984 ‐ damn! Jag skulle anmält intresse direkt om det inte vore för det faktum att jag kommer till stan först nästa år :confused:
 

Eremiz91

Veteran
Joined
28 Aug 2018
Messages
3
SPEL I KARLSTAD
Spelledare söker spelare till ett IRL-rollspel. Du bör helst bo i närheten av, eller i Karlstad.
System: Whitehack 3e, med husregler. Inga förkunskaper krävs. Veteraner såväl som nybörjare välkomna.
Vad spelar vi: Klassiskt one-shot grottkräl enligt OSR-principer.
När: Början av 2023.
Längd: 2 timmar + fikapaus.
Spelet startar när vi har minst 3 deltagare, max 6.

Varje spelare kommer att bli intervjuad innan spelet för att se så alla är med på noterna gällande spelstilen.

Rollpersoner skapas enskilt, jag fixar sedan rollformulären. Tärningar finns, men du får gärna ta med egna.
 

Cuba

Veteran
Joined
26 Sep 2022
Messages
2
SPEL i KARLSTAD

på rätt sida om älven.

Mutant (anno 1984) Kampanj.

söker spelare / grupp

Troligtvis kommer papperslapp upp på spel o fantasi (anslagstavlan) / gjuteriet (precis innanför dörren.)
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Hej igen!
Efter många om och men så ligger nu en längre 'stationering' i Karlstad inom räckhåll. Det vore jättekul att få lära känna ett nytt gäng att spela med, nya eller gamla spel är av underordnad betydelse. Geografiskt och tidsmässigt hyggligt flexibel, allt man når med buss med en rimlig tidskonstant funkar som geografisk avgränsning. Är bara på plats några månader så inga episka kampanjer (tyvärr :/

Har spelat: BRP och ÅR0-motorn i olika iterationer.
Vill spela: i princip allt, jag är nyfiken på det mesta.

Hur ser det ut, har någon där ute behov av medelålders born-again-rollspelare? Kan börja om ett par veckor.

// Bror Kaka
 
Top