Rollspelsverksamhet I Karlstad/Värmland?

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
En ev flytt ligger på horisonten. Surfade litet och finner en förening Karlstad Spelkultur med lite svajig representation på nätet. Rollspel verkar vara en mycket liten del av deras verksamhet och i övrigt verkar det inte finnas mycket formellt organiserad rollspelsverksamhet i Karlstad/Värmland. Det innebär ju förstås inte att jag hittat de föreningar el dyl som finns. Sen finns det förstås en massa rollspelande som sker utanför föreningslivets ramar.

Så, jag gör litet sonderande för att få kläm på vad som kan finnas. Finns där möjligheter för en utsocknes att finna lekkamrater?
 
Joined
6 Jul 2022
Messages
15
Jag vet inte om det fortfarande är aktuellt, men jag söker spelare - jag är oftast spelledare, eller var kanske jag skall säga -, och om du är intresserad, och skall flytta till Värmland, kanske det går att styra upp något?! Det finns en del avsomnade rollspelsföreningar i Värmland, hobbyn var större förr. Jag hopas att du hittar någon att spela med. Själv spelar jag, och skriver, solo äventyr för spelen tunnels and trolls samt od&d, och tycker att det är livet på en pinne. Fast det skulle vara kul att ha spelare! Jag har inte lyckats övertala min sambo att spela med mig ännu.
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
@The Librarian Liche Jag flyttar någonstans i slaget november-januari. När datum börjar stelna så väcker jag tråden till liv igen så ser vi vad som sker.

@ceruleanfive Studiefrämjandet, förstås :) Borde jag tänkt på. Jag har ju lyssnat på fumlandet, det var ju länge sen, men Studiefrämjandet nämndes titt som tätt (och/eller om det stod i avsnittsinfon)
 

Angrontyr

Veteran
Joined
20 Feb 2015
Messages
56
Location
Arvika
Föreningen Spel i Arvika har träffar varje onsdag och kör öppna spelcafé varannan söndag i vår egen lokal. Rollspel har ju en tendens att gå upp och ner beroende på engagemang, som mest har vi haft 5-6 grupper som samsas om utrymmet. För tillfället har vi 2 grupper som spelar lite mer sporadiskt DnD och ett hemkokat Mutant/Cyberpunk, med lite chronopia på horisonten :)

Annars pysslar vi ganska mycket med LAN och Warhammer om det kan locka :)

 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
@ceruleanfive Studiefrämjandet, förstås :) Borde jag tänkt på. Jag har ju lyssnat på fumlandet, det var ju länge sen, men Studiefrämjandet nämndes titt som tätt (och/eller om det stod i avsnittsinfon)
Vill bara passa på att påpeka att inte alla kommuner har Studiefrämjandet som det mest framträdande studieförbundet inom spelkultur, så glöm inte bort att kolla de andra med :) (ABF, Sensus, SV, Folkuniversitetet, NBV med flera)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Vill bara passa på att påpeka att inte alla kommuner har Studiefrämjandet som det mest framträdande studieförbundet inom spelkultur, så glöm inte bort att kolla de andra med :) (ABF, Sensus, SV, Folkuniversitetet, NBV med flera)


Skämt åsido, bra tips. Det är mest att Studiefrämjandet egentligen ska ha hand om just spelkulturen (precis som att Studiefrämjandet inte ska ha hand om fackföreningar, religiösa studier, nykterhetsverksamheter, med mera) – det är bara när det brister av någon anledning som andra studieförbund “får” gå in på det området. Och just i Karlstad/Värmland vet jag att Studiefrämjandet har haft stark närvaro och stort engagemang i spelkultur.

(Jag jobbar för övrigt för Studiefrämjandet.)
 
Joined
6 Jul 2022
Messages
15
@The Librarian Liche Jag flyttar någonstans i slaget november-januari. När datum börjar stelna så väcker jag tråden till liv igen så ser vi vad som sker.

@ceruleanfive Studiefrämjandet, förstås :) Borde jag tänkt på. Jag har ju lyssnat på fumlandet, det var ju länge sen, men Studiefrämjandet nämndes titt som tätt (och/eller om det stod i avsnittsinfon)
Gör så, och Välkommen till Värmland när flytten blir av!
 
Joined
6 Jul 2022
Messages
15


Skämt åsido, bra tips. Det är mest att Studiefrämjandet egentligen ska ha hand om just spelkulturen (precis som att Studiefrämjandet inte ska ha hand om fackföreningar, religiösa studier, nykterhetsverksamheter, med mera) – det är bara när det brister av någon anledning som andra studieförbund “får” gå in på det området. Och just i Karlstad/Värmland vet jag att Studiefrämjandet har haft stark närvaro och stort engagemang i spelkultur.

(Jag jobbar för övrigt för Studiefrämjandet.)
Vet du om det finns några studiecirklar för rollspelare i Nordvärmland?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,305
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Är bosatt i Karlstad. Så om det finns någon i Värmland som önskar testa att spela i den grupp jag är SL för, så hör av er! Vi är för tillfället en rätt liten men sammansvetsad grupp som spelar 12h varannan lördag. Vi gillar långa kampanjer och kör så mycket simulation som möjligt. Men vi anser oss inte finare än någon annan och att träffa fler rollspelare i Karlstad med omnejd vore kul!
 
Joined
6 Jul 2022
Messages
15
Är bosatt i Karlstad. Så om det finns någon i Värmland som önskar testa att spela i den grupp jag är SL för, så hör av er! Vi är för tillfället en rätt liten men sammansvetsad grupp som spelar 12h varannan lördag. Vi gillar långa kampanjer och kör så mycket simulation som möjligt. Men vi anser oss inte finare än någon annan och att träffa fler rollspelare i Karlstad med omnejd vore kul!
Av ren nyfikenhet: vilka spel använder ni? Och ja, det vore kul att träffa andra rollspelare; de flesta i min ålder som jag spelade med som tonåring har spritts för vinden, och nu får jag nöja mig med att spela, och konstruera soloäventyr - vilket är kul det med, men inget slår att få spela i, och med, grupp!
 
Joined
6 Jul 2022
Messages
15
Är bosatt i Karlstad. Så om det finns någon i Värmland som önskar testa att spela i den grupp jag är SL för, så hör av er! Vi är för tillfället en rätt liten men sammansvetsad grupp som spelar 12h varannan lördag. Vi gillar långa kampanjer och kör så mycket simulation som möjligt. Men vi anser oss inte finare än någon annan och att träffa fler rollspelare i Karlstad med omnejd vore kul!
Jag har, på grund av mi livssituation. svårt att sätta av 12 timmar varannan vecka, men det skulle vara kul att träffa andra spelare för antigen separata äventyr, eller kampanjer med spelträffar med längre mellanrum mellan speltillfällena. Kanske går det även att anordna konvent , för att samla spelare från hela Värmland?!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,305
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Av ren nyfikenhet: vilka spel använder ni? Och ja, det vore kul att träffa andra rollspelare; de flesta i min ålder som jag spelade med som tonåring har spritts för vinden, och nu får jag nöja mig med att spela, och konstruera soloäventyr - vilket är kul det med, men inget slår att få spela i, och med, grupp!
Vi spelar eller har tillgång till hur mycket olika spel som helst. Sen så kör vi mest med aningen modifierade EON3-regler beroende på setting etc. Nu har vi tre levande kampanjer som vi varierar mellan under året. Vi har min blandning av Mass Effect/The Expanse som jag talat en del om tidigare på forumet, den kampanjen är nog den som är allra mest uppskattad och omtyckt av mina spelare. Men då den är/blivit så stor så tar det mycket prepp att vara SL i den kampanjen så jag som SL klarar kanske av några månader av året till den kampanjen och sen behöver jag ett avbrott då hjärnan är gammal och behöver ombyte. Vi spelar en kampanj i Trudvang som också är modifierat så att det finns länder med mer ”Mellanöstern” inspiration samt något som har inslag från Indien etc. Dessa landområden är inte eniga politiska enheter utan är som resten av Trudvang väldigt splittrade och ligger långt över haven från Trudvang som kontinenten i fokus.

Den sista levande kampanjen är i Western där spelarna blivit Iblandade i boskapskrig och konflikter mellan olika mäktiga grupperingar och där de måste balansera vem eller vilka de skall vara vänner med och vilka de vill ha som fiender.

Vi har spelar mycket annat och kommer säkert också att göra senare, Westeros är ju tex en av mina stora kärlekar när det gäller världar. Så fler kampanjer som utspelar sig i Westeros lär vara ett faktum någon gång längs tidslinjen framöver om inget oförutsett händer.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag bor inte i Värmland, men har delvis värmländska rötter (Säffle, Gillberga och Glava). Har det skrivits mer än ett scenario till något rollspel som utspelar sig i Värmland? Jag känner till Karle (typ Karlstad) till MUA, men inget annat. Det borde skrivas mer! Funderar själv på något åt Cthulhu-hållet, även om jag ser att det inte (?) verkar vara just den genren som lockar dem som har postat ovan.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Började skriva på ett m0-scenario som utspelade sig i Värmezonen, men lyckade aldrig realisera det hela :/
Synd, jag tror att det hade kunnat funka. Vilka andra settingar tror ni skulle passa i ett scenario som utspelar sig i Värmland?
 
Last edited:

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
@Oscar Silferstjerna Kutulu, Väsen, whathaveyou borde passa. Sådant där (viktigt!) civilisationens väv kan bli tunn och genomskinlig, som i Värmland.

Norrland(sinland) och Värmland är väldigt lika, men det är inte lika långt mellan folk i Värmland och Karlstad ligger ~3h med bil från Stockholm, Göteborg och Oslo, civilisationen är nära. Kiruna ligger inte 3h från nåt. Kring Vänern finns stugor med folk från Södertälje som under kvällen får besök av en pratglad inföding, mycket lokalfärg, folköl och en svansstump som inte når över byxlinningen. När fjollträskarna kommer hem upptäcks dock att något är konstigt med larven. Åren som följer är utredningar och livspussel med en bortbyting.

I norrändan hittar du Lappland Chainsaw Massacre och fladdrande i tyllgardinen i det eternitklädda ensamma huset med brutet tak uti ingenstans där ingen bor (har sett det själv, fyfaan). Där finns också troll a lá filmen Trollhunter. Vrede och raseri som emanerar från karlhyggen och gruvdrift och vräker sig ur tystnaden och krossar urskiljningslöst och i nästa sekund har tystnaden ätit upp allt, som om det aldrig skett. För Norrland (detta märkliga ord, för att inte tala om norrländska) och Värmland är avståndet till civilisation och mängden solljus dimensionerande. I övrigt är det skog, stillhet och sjöar (fast hemma heter det träsk, bara en sån sak). I Värmland finns John Bauer -figurer, gamla bergatroll (humm, humm) och prinsessan med lengult om hjässan (tulu, för en sötsnut) och "Våckert vädör idå". I norrändan har du Stalon, (Stor)Poen, Landan och tjilargobbn (fyfaan vad jag var rädd för han, jag var 4 år och hade kniv åt han) och folk som säger 'jå', åsså är det bra med den saken. Gå inte över kåtabotten, Uksakka vara dig icke nådig. Och passa när du går på mårkan. Och sen ska man hålla sig helvetet bort från trollkäringen med blyröret, som jag inte nämner namnet på.

Nå, jag digresserar. Du, @Oscar Silferstjerna till Gillberga, borde skriva lite mer om Värmland, starta en ny tråd. Jag, Kexet, borde vara bättre beredd på Värmland (finns där Kakmonster? Brr... )
 
Top