Vad jag talar om är stämningen. Blir stämningen samma som med d6-systemet om du använder Phoenix Command?
Nej, men det hör överhuvudtaget inte hit. Alls. Som Troberg så riktigt påpekar är det halmdockeargumentation du pysslar med, och sorry - jag biter inte på det betet.
Japp. Men grejen är att du med världslösa rollspel förespråkar att jag ska tumma på min vision med mitt spel. Och det går jag inte med på. Vill du skriva systemlöst eller generellt så är det ditt problem, men kom inte och säg att jag ska göra det.
Jag försöker inte tvinga någon att göra någonting. Ytterligare en halmdocka. Jag vill helt enkelt diskutera för- och nackdelar med ett sätt att ge ut och strukturera rollspel. Du får göra som du vill - men om mer än säg 40% av din produkt består av karaktärsskapande, regler och tabeller får du finna dig i att din produkt också hamnar långt ner i min lista över planerade spelköp.
Vilket för mig in på en annan poäng: skaffar jag ditt Scriptura så måste jag leta upp ett annat regelsystem och förmodligen anpassa det till den miljö och stämning som du har beskrivit. Skaffar jag Star Wars d6 så behöver jag bara göra det om jag upptäcker att skaparen har gjort ett kasst jobb.
Jag har hittills inte sett ett enda rollspel jag inte måste modifiera eller helt byta ut regelsystemet i för att det överhuvudtaget ska gå att spela med behållning.