Nekromanti Rollspelsvärldar som är medvetna om mekaniken

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Jag läste igenom Webserien Goblins arkiv igår efter att ha blivit tjatad på av en bekant att göra det eftersom jag gillade både Order of the stick och Darken. Goblins är en D&D webserie som utspelar sig i en värld där sammtliga karaktärer är medvetna om D&D reglerna. De vet vad en klass, en level och ett feat är. Serien varrierar mellan att vara mörk och allvarlig till att vara ren kommedi. Och att huvudpersonerna är rädda för en fiende eftersom han har fler levlar än de framstår ibland som ett seriöst hot och ibland som ett skämt.

Vad jag kom att tänka på är ifall man kan få det här att fungera i en rollspelskampanj? Kan man köra ett rollspel där karakräterna vet hur magisystet fungerar och vad ett +1 svärd gör? Kan det kasnke till och med öka inlevelsen eftersom det sätter spelarna och karaktärerna i samma tankesätt oftare? Eller kommer det förstöra alla inlevelse?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Kan kanske funka,men då krävs det nog att det är ett komedi-spel. Lite att bryta mot fjärde väggen i filmer.

/Ulfgeir
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Olav said:
Svavelvinter är/kan vara en sådant spel, eftersom spelet följer spelvärldens metafysik ganska väl.
Men karaktärerna är inte medvetna om att någon sitter och slår tärningar eller på vilket sätt metafysiken kvantifieras i tärningar. De vet helt enkelt inte att de har siffran X i spelvärde Y. Så nej.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Grader i gradsystem är väl rätt vanligt att figurerna har koll på? I AD&D var väl både druiden,munken och lönnmördarens grader BtB kopplade till ordensväsenden/gille?

Vi körde bitd att magiker och präster gick upp i grad i en ritual. Man skulle kunna utökas det konceptet att gälla alla klasser.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Det beror förstås på om man med mekanik menar att någon slår tärning och att 4+ är framgång, eller om ens tankehorisont kan täcka in mer.

Men visst.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
WoD har en släng av det här. Eftersom varje disciplinnivå är döpt, eller har ett allmänt vedertaget namn, så kan karaktärerna hänge sig åt diskussioner liknande denna:

Assamite: umm... Jag har Celerity så jag springer jävligt fort om det behövs.
Ventrue: A forgetful mind och du kommer inte ens komma ihåg hur du kryper.

Personligen ogillar jag det här för det förstör immersionen, men det är inte "fel" att göra så här i VtM, det är bara dåligt :gremsmile: Som komedispel funkar det förstås bra, och det är därför serien Goblins är rolig.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Nja... Detta skulle nog bara bli komiskt tror jag, jag hade i alla fall haft svårt att ta det på allvar
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
God45 said:
Vad jag kom att tänka på är ifall man kan få det här att fungera i en rollspelskampanj? Kan man köra ett rollspel där karakräterna vet hur magisystet fungerar och vad ett +1 svärd gör? Kan det kasnke till och med öka inlevelsen eftersom det sätter spelarna och karaktärerna i samma tankesätt oftare? Eller kommer det förstöra alla inlevelse?
Det fungerar alldeles utmärkt, men tenderar givetvis att bli lite åt slapstick-hållet.
Hur kampanjen blir beror på hur pass bra spelarna är på att växla mellan olika spelstilar (slapstick vs. immersion).
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Anchorman said:
Nja... Detta skulle nog bara bli komiskt tror jag, jag hade i alla fall haft svårt att ta det på allvar
Klanböckerna är dock till stor del skrivna in-game och ibland refererar in-game-skribenten till olika discipliner och level-krafter med namnen på disciplinerna. Detsamma gäller många fantasyspel där in-game-referenser till olika magiskolor och magier haglar. Eon har t ex gått så långt att de har gett sina magiska effekter flera namn så att olika magiker kan kalla dem olika saker. Att alstra och binda magier kan man också tala om in game.
 

Ebenezer

Veteran
Joined
18 Mar 2006
Messages
83
Location
Mölndal
Jag tänker direkt på Dragonball, där utomjordingarna har kraftmätare som anger kämpars styrka numerärt, typ "han har 132 i stridskraft" (tror en bonde med hagelgevär hade 5 i stridskraft).

I någon form av scifispel kan jag se något sånt fungera, även om det bara är en liten del av mekaniken.

Annan idé: spel som utspelar sig i en virtuell värld, typ ett dataspel, MMORPG. Kanske alla i världen är uppkopplade i det? All form av simulerad spelvärld kan ju ha en känd spelmekanik.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Freemarket har väl det här som en grej, tror jag (har inte spelat det), och där är det inte tänkt att det ska vara komiskt. Men där är det snarare gjort så att världen är byggd för att stämma överens med mekaniken. Sociala medier och "+1" och typ sociala poäng som man samlar när man gör bra grejer och sån't. Verkligheten som folk lever i har blivit lite som ett spel i och med att man lever i en post-knapphets-ekonomi (heter det så på svenska?) där man egentligen inte behöver kämpa för att överleva eller försörja sig. Så alla regeltermer motsvaras direkt av termer man använder i spelvärlden.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Genesis said:
post-knapphets-ekonomi (heter det så på svenska?
Jag har inte sett någon etablerad term för det, faktiskt. Har letat efter en för användning i Rotsystem. Är nog mer förtjust i brist för scarcity än knapphet dock; "post-brist-samhälle"? Nackdel: låter som brist på post. Å andra sidan får knapphet mig bara att tänka på knappar. "Efterbristssamhälle"?

EDIT: Eller så kan man skita i direktöversättningen. Vad sägs om "överflödessamhälle" eller nåt?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Genesis said:
Freemarket har väl det här som en grej, tror jag (har inte spelat det), och där är det inte tänkt att det ska vara komiskt. Men där är det snarare gjort så att världen är byggd för att stämma överens med mekaniken. Sociala medier och "+1" och typ sociala poäng som man samlar när man gör bra grejer och sån't. Verkligheten som folk lever i har blivit lite som ett spel i och med att man lever i en post-knapphets-ekonomi (heter det så på svenska?) där man egentligen inte behöver kämpa för att överleva eller försörja sig. Så alla regeltermer motsvaras direkt av termer man använder i spelvärlden.
Det här är delvis rätt. Folk tror att de vet reglerna och de överensstämmer med spelmekaniken på många sätt.

Sedan är det ju så att vad reglerna i Freemarket leder till är en parodi och dystopi på Paranoia nivåer men det är en del av skämtet som är spelet :gremwink:
 
Top