Nekromanti Rollspelsuppslag till lvl1 personer.

Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Jag har tänkt lite på D&D och hur det ska spelas om man nu har en förkärlek för wizards, om man nu kan säga så( och därmed vara lite one-sided eller nåt.) Jag gillar att spela magiker(Wizard) och har börjat inse att mycket av den riktiga actionen hittar man på högre lvl. På lägre lvl kan man inte göra så mycket med sin rollperson rent praktiskt med magin, det är först efter ett tag som man får till gång till allt ifrån planar binding till dimension door och andra spells som ger charm och krydda till rollpersonen. Det är inte det att jag saknar spells vid lägre lvl, utan jag saknar spells som är nyttiga. Det finns alltid möjlighet till rent rollspel vid lägre nivå, men inte den typen av rollspelande då man karakteriserar en verklig spellcaster. Man får typ nöja sig med att använda en crossbow mot sina fiender och gå över berg i stället för att flyga över dom. Lite tråkigt. Å andra sidan är jag verkligt glad att det går snabbt att gå upp i lvl i början, så att man ganska snabbt kan få 2: lvls spell casting ability. Nu var det sagt i varje fall.

Hursomhelst så har jag börjat tänka på hur man ska gestalta det här i rollspelstermer, dvs hur man ska gestalta att man inte är en riktigt helt solid spell caster. Personligen har jag tänkt mig att man kanske ska introducera sig för sällskapet man äventyrar med som apprentice wizard, eller något annat som förklarar varför man inte är så haj. En annan ide som har jag spånat lite på är att rollspela en person har blivit drainad till lvl 1, och då tänker jag mig en normal spellcaster som har råkat ut för ett något olyckligt öde. Hur ska D&D gestaltas i rollspelstermer( inte siffror och värden)vid lvl 1 annat än på detta sätt? Jag börjar få brist på idéer faktiskt. Har ni några originella idéer så kan ni väl säga till!

PS Skriv gärna liknade rollspelsuppslag till lvl 1 rollpersoner från andra classes. Det är ju också intressant, om än kanske inte lika knivigt på något sätt. DS
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
Du låter som mej själv

skönt att höra att i alla fall någon på det här forumet har smak. spellcasters krossar de är roliga att spela de är otroligt gryma på de höger levlarna (speciellt wizards) dock väldigt usla på de första levlarna........ Älska wizards helt enkelt
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Den klassiska lösningen är väl att göra en Raistlin: gå omkring och var almänt mystisk och överlägsen låtsas att du har något slags hemlig kunskap som de andra inte har någon aning om. Låt ibland bli att använda spells fast det skulle behövas - om dina kumpaner vänjer sig vid att du ibland helt enkelt skiter i att hjälpa dem kommer de aldrig att misstänka att du i själva verket bara kan sleep och magic missile. Om någon föreslår att du ska teleportera över en mur och öppna porten för de andra bör du titta nedlåtande på honom och antyda att han inte har en aning om hur magi fungerar och att alla borde vara tacksamma för att du överhuvudtaget bryr dig om att släpa runt på dem.

En crossbow är helt fel för den här sortens wizard. Vadå göra lite nytta efter att dina spells är slut? Vem är det som är trollkarl här i gruppen egentligen? Det rätta vapnet är en stav, gärna i ovanligt material, svart trä eller något vitt ämne som du aldrig direkt säger att är drakben, men... Och kom i håg att en stav är inte ett vapen, den är en del av din image.

Sen när du kommit till level 5 eller så (ha inte dåligt samvete för att du åker snålskjuts på de andras XP - vad tror du fighters är till för?) kan det vara dags att imponera lite. Till exempel ganom att använda tre spells! Samma dag!

Faran är ju att de genomskådar dig, eller att de blir så trötta på din attityd att de slår ihjäl dig och lämnar dig i ett dike.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Ja! Det låter riktigt kul! Jag tror jag måste testa det lite, det låter ganska kul........Men attans när dom kommer på en. Man får inte många kompisar på att inte vara uppriktig.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Tja, kompisar ingår inte i konceptet. Och med lite tur kommer de inte på att du i själva verket är värdelös förrän du blivit lvl 7-8 eller så. Och då är du inte helt värdelös längre.

/JPS
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Evil..........

Jag riktigt myser åt den här ondskan......Du har en hjärna som är bättre än Grymkäfts/Grimtooth....Det är nog nästan så att jag vill testa din idée. Tyvärr så vet nog spelarna i spelargruppen att vi alla kommer att starta på lvl 1 när vi nu startar vår kampanj, så det hela går lite i stöpet. Men jag har idéer om hur man skulle kunna bluffa sig fram..........

Caen
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Evil..........

Skulle vara kul om du försökte genomföra detta Caen.
/images/icons/king.gif=gamemaster=ego
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
Re: Evil..........

de e väl inga problem att spela evil jag har större problem att spela god... men det är ju jag de..... skoj är det också.....
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Evil..........

...jo det är skoj....men som DM är det roligast om endast en i gruppen är ond....det kryddar till allt....särskilt då skatten skall delas upp /images/icons/grin.gif
 
Top