Rollspelstrenden

Jag uppfattar det också som att vi passerat 5E:s topp. Frågan är om vi passerat DnD:s topp? Jag upplever åtminstone att det pratas mer om andra rollspel än om DnD.
Det där hade varit intressant att undersöka. I teorin borde det gå att skrapa internet och se om det pratas mindre om DnD idag än för fem år sedan. Eller delar av internet, som FB eller X.

Sen killgissar jag att DnD5 kommer att vara världens största rollspel till DnD6 kommer, och sedan kommer DnD6 vara störst. (Det finns så klart andra scenarier här, om Elon Musk gör ett anti-woke DnD6 lär det floppa fett tom i den fascistiska halvdiktaturen USA).

Jag tänker vara lite motvalls och trendspana att AI inte kommer att ta några större kliv framåt inom rollspelsbranschen. Dels tror jag det är för lite pengar, dels upplever jag att det finns en skepsis till AI bland utövarna. Nedläggningen av Project Sigil gör nog att många rollspelsskapare drar öronen åt sig. Om inte Hasbro/WotC lyckas med sin enorma budget, hur ska ett mindre företag klara det?

Detta tror jag med, och inte bara för att jag är "anti-AI" (vilket jag ju är), utan för att det alla verkar missa/glömma/ignorera inom AI-diskursen är de ekonomiska förutsättningarna.

Hela AI-branschen tuggar sig idag igenom enorma mängder investmentkapital men saknar förmåga att generera några relevanta intäkter. Alla som pratar om AI gör det på ett sätt som om det kommer vara gratis och lätt tillgängligt för alla alltid. Det kommer det inte vara. Branschen har hittills satsat på "Spotifymodellen" för att generera en stor användarbas som sedan kan förvandlas till betalande användare, det har inte heller fungerat.

Inom överskådlig framtid kommer pengarna behöva börja rulla in, någon skall ju ändå betala den här oerhört höga notan.

De pengarna finns definitivt inte inom rollspel, inte kundbas heller, inte heller något speciellt stort intresse särskilt meningsfullt användningsområde (sett ur ett ekonomiskt perspektiv). När AI tekniken kommer börja kosta pengar så kommer rollspelshobbyn snarare stängas ute.

Detta tror jag med, och inte bara för att jag är "anti-AI" (vilket jag ju är), utan för att det alla verkar missa/glömma/ignorera inom AI-diskursen är de ekonomiska förutsättningarna.

Hela AI-branschen tuggar sig idag igenom enorma mängder investmentkapital men saknar förmåga att generera några relevanta intäkter. Alla som pratar om AI gör det på ett sätt som om det kommer vara gratis och lätt tillgängligt för alla alltid. Det kommer det inte vara. Branschen har hittills satsat på "Spotifymodellen" för att generera en stor användarbas som sedan kan förvandlas till betalande användare, det har inte heller fungerat.

Inom överskådlig framtid kommer pengarna behöva börja rulla in, någon skall ju ändå betala den här oerhört höga notan.

De pengarna finns definitivt inte inom rollspel, inte kundbas heller, inte heller något speciellt stort intresse särskilt meningsfullt användningsområde (sett ur ett ekonomiskt perspektiv). När AI tekniken kommer börja kosta pengar så kommer rollspelshobbyn snarare stängas ute.
Om ett sådant verktyg är dyrt att ta fram stämmer vad du förutspår. Mem jag är rätt lur på att givet hur kraftfulla språkmodellerna är redan så kommer det inte vara svårare att paketera än att ett drivet enpersonsteam kan få en produkt på marknaden. Så jag misstänker att AI stöd kommer, kanske fristående men kanske mer troligt som ett plugin till nån virtual tabletop mjukvara.

Sen killgissar jag att DnD5 kommer att vara världens största rollspel till DnD6 kommer, och sedan kommer DnD6 vara störst.

Ja, så är det sannolikt. Trots allt stök har jag svårt att se att DnD skulle tappa sin dominerande ställning.

Nyligen har en hel del personer i Indierummet börjat skriva och speltesta sina egna spel, så jag tror att det kommer att bli en rejäl tillväxt av nya, spännande svenska indiespel som såklart inte kommer att få någon inverkan på den kommersiella rollspelsindustrin, men som blommar ut inom den delen av hobbyn och gör en massa spännande och nydanande grejer där. Nyrekryteringen i Indierummet känns som att den börjar komma en del från utifrån hobbyn, så vi som är där kommer nog att fortsätta att separera oss från allfarvägsspelen och bli mer av en separat hobby där vissa personer spelar båda sorternas rollspel, men där en stor del av spelarna aldrig har rullat en T20 eller börjat i ett värdshus.

Jag tycker vi haft/har en liten trend där olika grejer i spelet är små "minigames". Jag tror vi är på väg därifrån eller redan har lämnat den trenden bakom oss.

Jag tycker också vi haft en trend där saker abstraherats mer och mer (bärförmåga, utrustning, ammo, etc.), och en tror jag också vi är delvis på väg bort från, och jag undrar om vi inte är på väg mot att den typ av saker sm abstraherades helt enkelt bara plockas bort helt.

jag undrar om vi inte är på väg mot att den typ av saker sm abstraherades helt enkelt bara plockas bort helt.
Det här tänker jag också kommer bli vanligare bland mainstream-spel. Sen kommer det givetvis komma en motreaktion bland en mindre grupp hardcore-spelare där man går åt andra hållet istället, och har skiftande bärförmåga pga HP, skills och väderlek.

Den generation rollspelare som är födda i slutet av 90 och tidigt 00-tal, som kom in i hobbyn i stor omfattning genom 5e, som växt upp med att titta på Twitch och där hittade Critical Role och genom det till DnD och sedan till andra rollspel, är idag i 20-30 års åldern. Många av dem kommer därför ägna mycket mer tid och tankekraft på saker som karriär, familj och andra intressen snarare än rollspel. Spelandet inom det så kallade "Gen Z" kommer minska eftersom de blir äldre, och det finns ingen tydlig inkörsport för spelare av den en yngre "Gen Alpha" (de födda efter 2010).

Jag tror att du är nåt på spåret här!

När det kommer till den stora mängd rollspelare som kom in i hobbyn under D&D5 tror jag att några fortsätter spela, och de upptäcker att det finns andra spel än D&D5. De breddar sitt hobbyutövande, lär sig nya spelstilar och så vidare.

Sen kommer D&D6 och ett nytt uppsving av nya spelare. D&D5-generationen ser hur ungdomarna bara spelar D&D6 och försöker lära dem att det finns annat i hobbyn också men det skiter sig för det finns nån AP-streamer på nätet med en miljon följare och ungdomarna inser ju att därför måste allt som AP-kändisen gör vara mer rätt än det som någon gråhårig gubbe på den lokala spelföreningen dillar om.

(Vänta lite... det här känns underligt bekant på något sätt...)

Jag tror att du är nåt på spåret här!

När det kommer till den stora mängd rollspelare som kom in i hobbyn under D&D5 tror jag att några fortsätter spela, och de upptäcker att det finns andra spel än D&D5. De breddar sitt hobbyutövande, lär sig nya spelstilar och så vidare.

Sen kommer D&D6 och ett nytt uppsving av nya spelare. D&D5-generationen ser hur ungdomarna bara spelar D&D6 och försöker lära dem att det finns annat i hobbyn också men det skiter sig för det finns nån AP-streamer på nätet med en miljon följare och ungdomarna inser ju att därför måste allt som AP-kändisen gör vara mer rätt än det som någon gråhårig gubbe på den lokala spelföreningen dillar om.

(Vänta lite... det här känns underligt bekant på något sätt...)

Tror också att det kommer fler ”lättlästa” texter, mer sparsmakade, färre ovanliga ord, ekonomisk textdesign. Men det kommer nödvändigtvis inte göra det ”dummare” eller anpassat till sämre läsförståelse.

Känns som smarta texter med referenser ändå ökar. Kanske har helt fel.
Håller med om detta. Att skriva långa, snirkliga texter är enkelt - att skriva stringent är svårt.

Back