Rollspelstrenden

Glättigare, finare papper, mer påkostade bilder. Även om folk inte använder AI så höjer blotta existensen av lättillgänglig AI-konst förväntningarna. Samtidigt tror jag att saker från mitt personliga perspektiv kommer att framstå som mer och mer urvattnade och själslösa, men det är ju verkligen inte en universell sanning, bara något som förklarar varför det går så länge mellan mina inköp. Trenden är att mer och mer fokus läggs på PRODUKTEN, och spelet kommer i andra hand, om det ens är med i funderingarna.

/wilper - som tydligen har väldigt låga tankar om rollspelens framtid idag. Jag får se om jag återkommer till tråden med ett svar en dag då jag är mer positiv till sinnet.

Jag tror vi kommer få en era där fantasy spelen går tillbaks till kulturella pastischer! Oriental Adventures likes har redan börjat visa sig och snart kommer resten.

Det kommer vara coolt!

Jag tror att det kommer att bli lite stiltje på mainstreammarknaden nu när alla spel som initierades i samband med OGL-debaclet har släppts. Visst kommer det att fortsätta komma ut nya rollspel och säkert också tonvis av material till befintliga spel, men inget särskilt innovativt eller spännande. Och jag tror också på trenden att det kommer att bli mer och mer påkostat och "prylifierat", kanske delvis uppvägt av svartvita retrospel/-kloner.

Den övergripande trenden tror jag blir "säkert och tryggt", att företagen satsar på sådant de vet säljer. Jag hoppas jag har fel och det dyker upp något innovativt :)

Rollspel kommer generellt bli *mycket* dummare. Läsförståelsen bland ungdomar droppar som en sten...

Tror också att det kommer fler ”lättlästa” texter, mer sparsmakade, färre ovanliga ord, ekonomisk textdesign. Men det kommer nödvändigtvis inte göra det ”dummare” eller anpassat till sämre läsförståelse.

Känns som smarta texter med referenser ändå ökar. Kanske har helt fel.

Tror också att det kommer fler ”lättlästa” texter, mer sparsmakade, färre ovanliga ord, ekonomisk textdesign. Men det kommer nödvändigtvis inte göra det ”dummare” eller anpassat till sämre läsförståelse.

Detta vore en oerhört välkommen utveckling.
Rollspel är traditionellt inte "smarta", bara överskrivna och dåligt redigerade.

Den stora, stora händelsen senaste åren var pandemin och distansspelandet - jag tror inte att vi sett allt om hur det kommer att falla ut ännu. Många spel kommer att byggas för att fungera så bra som möjligt där.

Rollspel som lutar sig mot en smartphone-app känns också som en uppenbar grej, där den enda anledningen till att det inte finns mer av det är för att det är jobbigt att koda.

AI kommer att bli viktigt i varje skede i spelutvecklingen, förutom hos dem som gör en grej av att undvika det.

AI kommer att bli viktigt i varje skede i spelutvecklingen, förutom hos dem som gör en grej av att undvika det.

Tror det också. Särskilt detta med att poängtera att man undviker det och att man på något vis försöker visa det. Finns ju redan en trend (inom marknadsföring) att redovisa processen och att processen är målet. … men så delar den trenden det med rollspel i stort.

Stora, tunga och välfinansierade spel kan till och med komma att ha en särskilt byggd AI-assistent för SL. Det krävs inte mycket mer än att man dumpar in allt material och ger den rätt sorts övergripande anvisningar. En rad text, så kan du få en Goblin Warboss med statline, bild, utrustning, namn, för när du plötsligt behövde det.

Vi börjar närma oss gränserna för termen, men AI-drivet solospel kan inte vara många år borta (än så länge håller det inte riktigt, dock).

En "trend" jag tror vi kommer se som nog kommer ha en relativt stor påverkan på hela rollspelskulturen är att en rätt stor mängd människor är på väg att "åldras ut" ur rollspelhobbyn på ett eller annat sätt just nu och de kommande åren.

Den generation rollspelare som är födda i slutet av 90 och tidigt 00-tal, som kom in i hobbyn i stor omfattning genom 5e, som växt upp med att titta på Twitch och där hittade Critical Role och genom det till DnD och sedan till andra rollspel, är idag i 20-30 års åldern. Många av dem kommer därför ägna mycket mer tid och tankekraft på saker som karriär, familj och andra intressen snarare än rollspel. Spelandet inom det så kallade "Gen Z" kommer minska eftersom de blir äldre, och det finns ingen tydlig inkörsport för spelare av den en yngre "Gen Alpha" (de födda efter 2010).

Delar av Gen Z kommer sedan hitta tillbaka till rollspelen igen om några år, när Dungeons & Dragons 5e kommer få ett nytt uppsving som "retrospel" och originalutgåvan av av 5es PHB kommer kosta 1500 kr på tradera. Men som med varje generationspuls så kommer såklart inte alla göra det. Alla kommer inte sluta heller, stora delar kommer ju vara kvar i hobbyn hela tiden. Men jag tror vi just nu är förestående en nedgång under några år innan nästa större uppsving.

Exempelvis är att kolla på streamingplattformar typ Twitch inte alls så poppis bland yngre länge, inte heller att lyssna på podcasts. Rollspelen rör sig inte längre på de arenor där ungdomar finns, eftersom de som var ungdomar på de arenorna inte är det längre.

Den som knäcker koden för att göra bordsrollspel poppis bland Therians/Otherkin kommer bli rik. Vilket verkligen inte vore omöjligt, eftersom det är en hel subkultur som redan handlar om rollgestaltning och fantasilekar.

Last edited:
Mer bilder, mindre textmängd.
Mer solospel
Mer tredjepartsutveckling
AI-stöd till SL, som kan sköta slumptabeller, fiendeattacker etc.
Mer nedskalade regelmotorer tills AI kan sköta allt.
AI-SL/rollpersoner för solospel.
AI-SL/rollspelare till "vanligt" rollspel
SL-kändisar (ex Matt Mercer) som en AI-tjänst.
Fler patreon-beroende spelskapare.
Mer plattformsöverskridande grejer, (ett rollspel som är en pod, som är en film, som är ett tvspel, som är en influencer, som är ett godissortiment).
Scenariodesign som passar för second screen-spel, dvs att man utgår från att en viss del av spelargruppen kommer sitta med telefoner, eller har ett annat fönster samtidigt när man kör över nätet.

Last edited:
Jag tänker vara lite motvalls och trendspana att AI inte kommer att ta några större kliv framåt inom rollspelsbranschen. Dels tror jag det är för lite pengar, dels upplever jag att det finns en skepsis till AI bland utövarna. Nedläggningen av Project Sigil gör nog att många rollspelsskapare drar öronen åt sig. Om inte Hasbro/WotC lyckas med sin enorma budget, hur ska ett mindre företag klara det?

En "trend" jag tror vi kommer se som nog kommer ha en relativt stor påverkan på hela rollspelskulturen är att en rätt stor mängd människor är på väg att "åldras ut" ur rollspelhobbyn på ett eller annat sätt just nu och de kommande åren.

Den generation rollspelare som är födda i slutet av 90 och tidigt 00-tal, som kom in i hobbyn i stor omfattning genom 5e, som växt upp med att titta på Twitch och där hittade Critical Role och genom det till DnD och sedan till andra rollspel, är idag i 20-30 års åldern. Många av dem kommer därför ägna mycket mer tid och tankekraft på saker som karriär, familj och andra intressen snarare än rollspel. Spelandet inom det så kallade "Gen Z" kommer minska eftersom de blir äldre, och det finns ingen tydlig inkörsport för spelare av den en yngre "Gen Alpha" (de födda efter 2010).

Delar av Gen Z kommer sedan hitta tillbaka till rollspelen igen om några år, när Dungeons & Dragons 5e kommer få ett nytt uppsving som "retrospel" och originalutgåvan av av 5es PHB kommer kosta 1500 kr på tradera. Men som med varje generationspuls så kommer såklart inte alla göra det. Alla kommer inte sluta heller, stora delar kommer ju vara kvar i hobbyn hela tiden. Men jag tror vi just nu är förestående en nedgång under några år innan nästa större uppsving.

Exempelvis är att kolla på streamingplattformar typ Twitch inte alls så poppis bland yngre länge, inte heller att lyssna på podcasts. Rollspelen rör sig inte längre på de arenor där ungdomar finns, eftersom de som var ungdomar på de arenorna inte är det längre.

Den som knäcker koden för att göra bordsrollspel poppis bland Therians/Otherkin kommer bli rik. Vilket verkligen inte vore omöjligt, eftersom det är en hel subkultur som redan handlar om rollgestaltning och fantasilekar.
Drastiskt fallande födelsetal i Sverige kommer att leda till färre novisrollspelare under 2030-talet.

Back