Nekromanti Rollspelstips på en demonolog!

Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Jag söker rollspelstips på hur jag ska rollspela min demonolog och min imp(en liten demon) i D&D. Jag tänker hålla på med rena rama skådespelar prestationer så allt som man kan göra grafiskt, somatiskt och verbalt för att gestalta sin rollperson är av intresse.....

Exempelvis tänker jag låta min imp kommentera saker och ting med en tokig min( som rollspelas med en grimas) och samtidigt säga "ondska, ONDSKA!!!"( min imp är ond, fast han är lite dum för att vara en imp har jag bestämt) Andra fraser som "Aj, mästaren slå mig inte" "Mästarens äpplen goda" ska han säga vid lämpliga tillfällen.....Alla tips på ovanor etc som min demonolog kan ha är bra.....Det kan nämnas att han är en väldigt intelligent alv för övrigt, vilket tyvärr tar bort det ganska roliga alternativet att spela honom som senildement mäktig trollkarl, vilket är ganska kul( speciellt den senil dementa delen: VAR ÄR MINA TOFFLOR? Ojsan, jag hade dem visst på mig! säger en sån när gruppen smyger i drakgrottan...)




Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Öh Caen!

Hoppas du har rätt alignment för att ha en Imp som familiarus......tror inte det!
Kanske en Celestial dog är mer din stil /images/icons/smile.gif



"When the DM laughs it is already to late"
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Jag kom på en grej: Han kan var lite av en snobb för att han kommer från en sådan högkultur och ha en ovana att dricka kaffe, vilket han anser intellektuellt i tid och otid....Tänk er gruppen är i en dungeoncrawl, har just besegrat en hord med skelett. Så kommer han, spetsar stora alvöronen och säger: Jaaa, nu skulle det vara gott med kaffe så här mitt i barbarismen, tar fram kaffe kannan( lägger en besvärjelse för att värma kaffet) och dricker kaffe. Han står alltså och dricker kaffe när gruppen möter nästa hord skelett....Varvid han säger: Imp, håll i mitt kaffe när jag lägger NEDKALLANDET AV ELDEN( fireball, vill säga). Impen, i betjäntutrustning och kläder, tar kaffekoppen och kaffetallriken och bugar, dreglar och grimaserar "JAAAA, mästare..Ondska, eld,eld, brinnnnnna, jaaaa......." av vällust för de kommande aktiviterna. Vår demonolog, rätar på sin vitklädda kropp och manar fram ett eldklot mot skeletten. Skeletten försvinner och Impen( som någon måste ge mig ett förslag på hans namn) hoppar jämfota av glädje( "ONDSKA, ONDSKA" ropar han barnsligt samtidigt som han hoppar). Demonologen tar kaffekoppen, och säger: Föga intellektuellt utmanande, bah! Patrask, annat är det i shaitans tredje infernaliska plan.....


Moooha, kom med tips på fraser och vettvilliga fasoner som vår demonolog kan ha för sig....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Öh Caen!

Nej, jag vill ha en demon....jag tänker inte låta mig begränsas av regler....Demonen kan få ha sin alignmen(lawful evil) och jag min.....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Kan den inte heta...

....Leif, så kan du kalla den för leffe vid behov.

Sen kan den ju säga sådant som: "vill du bli kliad på ryggen Tevanu", "Mer kaffe mästare", "Mästare är det inte dags att fly nu" "Använd trästaven, men gå inte så långt fram att du kan bli skadad"

"When the DM laughs it is already to late"
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Kan den inte heta...(OT)

Hörru en ball sak är faktiskt att jag kan ha en imp enligt reglerna. Det står såhär i Tome & Blood:You may choose a familiar with an alignment up to one step away on each of the alignment axes. Eftersom vi inte riktig bestämt om jag är lawful neutral( med lawful som naturlagar och logik) eller true neutral och det är bara dom som är aktuella så kan jag ha en imp enligt reglerna. (Impen är lawful evil)(Det är ju det som är det charmiga, att ha en lite demon som kommer med ondskefulla infall och kommentarer hela tiden....)

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Kan den inte heta...(OT)

Jasså inte bestämt ditt alignment det var nytt. Hade uppfattningen om att du var True Neutral!

"When the DM laughs it is already to late"
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Kan den inte heta...(OT)

Jag är true neutral, emn jag kan tänka mig att var Lawful neutral om lawful får stå för naturlagar och logik. Så borde jag säga. Jag tvivlar fortfarande dock.

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Jag fick ha en imp(OT)

Efter en regeldiskussion kom vi fram till att jag fick ha en imp. Jippi! Så det är bara att föreslå namn och ovanor till demonologen och hans imp....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Kalla honom James! [NT]

Kan ju vara hans smeknamn men han ska ha något riktigt namn också. Funderar på den här idén; Han har egentligen ett demonprinsnamn av misstag(hans mor villevara elak för att han såg så tanig ut) nämligen Bâal, så han blev riktigt mobbad i Helvetets tredje cirkel varifrån han kommer, men vi kallar han för James ibland för att han är en sån händig betjänt.

-Bâal!
-YES, ELFLING(DOV MÄKTIG RÖST).....
-Master, it seems I must warn you...
-Fetch me my slippers! And while you're at it pour me some coffe!
-YOU HAVE AMBITIONS, MORTAL....
-Master, I humbly beliiiieve we have som company....
-Don't be redicilous Bâal!
-AND NOW I SHALL DEVOUR YOU.....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
*hmm* varför inte köra en Jeeves and Wooster ?

där Impen blir den "lojala" Jeeves och magikern blir den mindre praktiska Wooster..


Jeeves är en betjänt och Wooster en engelsk adelsman om du inte har sett dom på TV eller läst någon av böckerna..

Jeeves är alltid lojal och korrekt ofta räddar han Woosters rykte och liv till och med.
I ditt fal kan impen vara som en mini betjänt ständigt försöka få sin demonolog att göra det rätta och välja ONDSKA inte GODHET men samtidigt vara Lojal då det är något en DUKTIG men OND tjänare SKA VARA....

En liten annorlunda syn på saker och ting en Imp som anser ONDSKA och LOJALITET inte nödvändigtvis är två skillda saker....

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Mmm, lite så tänkte jag mig det hela faktiskt....


-Did you protect my home while I was gone, Bâal?
-Yes, Master...., I killed the litte gnomes that were peacefully passing by with the staff you gave me!
-But I told you to protect my home, not to kill people!
-Only interpreting orders, master....
-Don't do it again!
-But I've only done it twice, master...


Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Rollspelar ni på engelska eller? *konfys* [NT]

...

/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Rollspelar ni på engelska eller? *konfys* [NT]

Nää, men det är ett engelskt spel så ibland blir det på engelska. Kolla in Dungeons & Dragons forumet så ska du få se på slutresultatet....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 
Top