Nekromanti Rollspelsstunder du minns...

Zanimar

Veteran
Joined
26 Jun 2008
Messages
18
Location
Lund
Vi har väl alla varit med om märkliga, roliga och/eller tragiska rollspelsmöten. Det kan röra sig om händelser runt bordet eller saker som utspelar sig i en fiktiv värld. Är någon intresserad av att dela med sig av sina erfarenheter? Jag är intresserad av att lyssna.

Zanimar
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Starkad said:
Att spelarna i gruppen har ihjäl varandra är ju en klassiker.
Jag måste säga att det bara hänt mig två gånger, och bägge de gångerna har det rättsliga efterspelet fullständigt förstört mina planer för kampanjen.

Erik
 

Zanimar

Veteran
Joined
26 Jun 2008
Messages
18
Location
Lund
Att alla dödar alla har jag nog aldrig varit med om, men det bör sägas att ett av de mord RSP emellan jag varit med om utgjort en sorts rollspelandet höjdpunkt. Jag tänker då inte bara på den intensitet med vilken den sedemera mördade personen vädjade om nåd (ja, det rörde sig om hämnd) utan också stämningen under den efterföljande begravningen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Buttersmurfen klagar (OT)

Zanimar said:
...men det bör sägas att ett av de mord RSP emellan...
Jag hatar förkortningar. De är svårlästa, fula och dessutom ostandardiserade. Jag antar att du med RSP menar "rollspelaren"? Jag kan inte påminna mig att jag har sett den förkortningen i något rollspel, och har jag det så är det i något av Lancelots rollspel från åttikallt.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Zanimar said:
Att alla dödar alla har jag nog aldrig varit med om, men det bör sägas att ett av de mord RSP emellan jag varit med om utgjort en sorts rollspelandet höjdpunkt. Jag tänker då inte bara på den intensitet med vilken den sedemera mördade personen vädjade om nåd (ja, det rörde sig om hämnd) utan också stämningen under den efterföljande begravningen.
Uh, jag hade markerat "spelarna" i fetstil för att jag var ironisk...
...man får hoppas det är rollpersonerna som har ihjäl varandra...

Erik, ordmärkare
 

Zanimar

Veteran
Joined
26 Jun 2008
Messages
18
Location
Lund
Vad hade världen varit utan människor som märker ord och retar sig på förkortningar? Sannolikt tråkigare.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Aww, din stackare. Jag får väl säga något On-Topic som belöning. Det kommer dock att vara ett latmaskinlägg.

Ett av de mest stämningsfyllda spelmöten jag haft hölls över IRC, tro det eller ej. Ändå har jag spelar rollspel i typ 20 år nu. Här är loggen från sagda spelmöte.

Jag kan ju säga att två rollpersoner äntligen uttryckte sin kärlek för varandra medan två andra äntligen avslöjade hur ILLA de tyckte om varandra, och de två scenerna - mycket bra för sig - utspelades samtidigt.

Mycket snyggt.

Erik
 

Leewest

Veteran
Joined
30 Jun 2008
Messages
17
Location
Stockholm
Ett av mina starkaste minnen var från en gång då jag var spelledare för ett egetskrivet äventyr till Kult.

Hela äventyret gick i samma anda som filmer så som Se7en, Jacob's Ladder och In the Mouth of Madness.

Spelarna spelade kriminalutredare som skulle fånga en mördare som självklart lämnade ledtrådar efter sig (but of course!). Vissa av dessa ledtrådar hade jag på ett eller annat sätt kopplat till objekt som fanns på stället vi spelade på. Ett exempel var att de hittade några kryptiska siffror och bokstäver, när väl dessa avkodats så såg de att texten pekade på ett stycke i bibeln, som självfallet fanns på plats att bläddra i.

Hur som helst, äventyret gick på tid också. I begynnelsen av fallet så drömde en av rollpersonerna om ett timglas som var kopplat till hur långt tid de hade på sig att ta mördaren innan han försvann. På spelbordet framför oss, så låg det en ca. 50 cm högt timglas, kan säga att jag aldrig sett mer stressade spelare. Tror de båda var helt svettiga och försökte för allt de hade att lista ut alla de ledtrådar som fanns.

Avslutningsvis kan jag säga att spelarna klarade det precis, tror det var ca. 15 minuter kvar på timglaset då de listade ut vad mördaren var, vart han troligen befann sig och hur de kunde förinta honom (nej mördaren var ingen människa).

p.s. ursäkta för detta något långa inlägg :gremfrown:
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Vi spelade dod och jag var en liten tjuv som på skoj snodde kompisars börsar :gremsmile: Jag tog barbarens börs men han märker det och drar av en rundspark i bröstkorgen på mig och en förvånad spelledare får se mig segna ner efter ett perfekt slag av barbarens spelare Henrik. Jag tar tio kp i bröstkorgen och avlider. Min kompis i gänget som inte känner barbaren reagerar direkt och slänger iväg en mörkerblixt (hjälteförmågan) med typ tio psyke mot barbaren som dör. Halva spelgruppen är död.

Så kan det gå. Jag tyckte att barbaren överdrev lite med sin spark men jag ser ju min egen skuld i det hela också. Det var typ tio år sen :gremsmile:
 

GunBlade

Veteran
Joined
5 May 2008
Messages
116
Location
Borås
Zanimar said:
Vad hade världen varit utan människor som märker ord och retar sig på förkortningar? Sannolikt tråkigare.
På tal om felsägningar och folk som stör sig på det.

Vi hade vårt första spelmöte nu i helgen, jag fick äran att vara SL. Vid ett tillfälle skulle jag beskriva att vakterna utanför huset var beväpnade med armborst. Samtidigt som jag småläste lite i äventyret (EON; Diamantäpplet) tänkte jag på pilbågar, av någon outgrundlig anledning. Resultatet blev iallafall detta:

"Utanför huset står vakter, beväpnade med armbågar."

Och ja, folk märkte det :gremwink:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Första gången jag spelade Enhörningshornet till DoD var ett magiskt tillfälle i mitt rollspelsliv. Hade jag spelat in den kvällen hade jag mer än gärna skrivit en detaljerad krönika av den. Numera minns jag bara vaga glimtar. Fan så bra det var, satt på helspänn och var 210% på hela scenariot ut. ...På den tiden man var spelare alltså.
 

nydjo nyvad

Veteran
Joined
13 Jul 2005
Messages
41
Location
vadstena
en stund jag minns var första gången jag körde owod hunter och det var så att vi hade en som gisslan och han hade cirka 50 kg kedjor runt sig och mitt under förhöret så blev han stor och hårig. det var jag, läraren, och smugglaren som gjorde förhöret men då drar läraren en mossberg 500 och i misstag skjuter smugglaren så han blev nästan död (crippled)
 
Top