Nekromanti Rollspelsstudie

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Edit: OBS! Tråden är inte längre aktuell!

Å en blivande beteendevetares vägnar postar jag här information och länk till den enkät på vilken hon tänkt basera sitt examensarbete:

Hej!
Jag heter Linn Östlund, studerar till beteendevetare och går programmet Vård och stödsamordnare vid Karlstads universitet. Jag skriver nu mitt examensarbete i psykologi och vill göra det med en kvalitativ enkät. Inriktningen kommer vara kring individer som spelar rollspel. Jag söker de som i huvudsak spelar, inte de som är spelledare. Syftet är att se hur spelare ser på sin hobby och hur det är att utöva den i grupp.

Enkäten har fyra öppna frågor med textrutor där ni kan svara med egna ord.

Hoppas ni vill ta er tid och hjälpa mig att lyfta fram era upplevelser kring er hobby!
Mer information finns i länken: Materialinsamlingen färdigställd. Tack för din medverkan!

Mvh, Linn
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,029
Location
Ludvika
Ait, ifylld. En av de bättre enkäterna som folk har kommit till forumet med då det inte var ändlösa frågor, ofta upprepade flera gånger om med minimala skillnader utan istället mer "uppsatsfrågor".
 

azzmazzter300

Veteran
Joined
14 Apr 2015
Messages
111
Vad är det som tilltalar dig med rollspel?

Här är jag intresserad av vad som får dig att spela rollspel, vad du får ut av att spela rollspel och vad det är med hobbyn som passar dig som person. Beskriv gärna så utförligt och detaljerat som du kan.

"Att kunna spela en roll. Ett exempel: hur tänker en svamp? I rollspel så kan jag gestalta detta så noga att det senare är svårt att inte tänka sig att man har mycel och ett symbiotiskt förhållande med björkar (jag är en flugsvamp). Eller att kräla runt i en dunge (rollspelsterm för dungeon, alltså fånghåla) och diskutera hur gruppen lättast ska kunna MÖRDA orcherna, på samma sätt som vi sedan planerar att MÖRDA alla våra mobbare meddelst nunchakus och kaststjärnor (jag spelar alltid ninja. En ninjaflugsvamp).

Annars är det ett trevligt sätt att hänga med kompisar, skämta runt och ha kul, vilket huvudsakligen innefattar att diskutera sannolikhetsfördelningen för 3T6 och hur en T20 ofta är bättre, eftersom den ger en diskret likformig fördelning."
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
Rymdhamster;n89363 said:
ändlösa frågor, ofta upprepade flera gånger om med minimala skillnader
För att vara lite rättvis här - jag inser att sånt kan kännas jobbigt för den svarande, men om man vill evaluera en enkät statistiskt efteråt så finns det ett vetenskapligt skäl med att upprepa samma fråga med minimal skillnad, bland annat för att exkludera vissa sorts bias. Det görs inte för att forskaren inte har märkt det, det görs för att just denna enkät följer en viss evaluationsmetod.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,029
Location
Ludvika
gizmo;n89442 said:
För att vara lite rättvist här - jag inser att sånt kan kännas jobbigt för den svarande, men om man vill evaluera en enkät statistiskt efteråt så finns det ett vetenskapligt skäl med att upprepa samma fråga med minimal skillnad, bland annat för att exkludera vissa sorts bias. Det görs inte för att forskaren inte har märkt det, det görs för att just denna enkät följer en viss evaluationsmetod.
Och i så fall vill jag ha betalt för att fylla i dem. Det här har inget att göra med hur man gör testet statistsikt och vetenskapligt relevant. Det har att göra med om det överhuvudtaget är värt att för mig att lägga ner min tid på skiten. Det här testet var okej. Det tog lite tid att få till vettiga svar, men det hjälpte mig också att fundera igenom hur jag egentligen ser på spelandet och vad det är jag verkligen gillar och ogillar.

Ändlösa frågor som ser ut att vara likadana är inte givande för mig, utan efter ett tag börjar jag läsa mer och mer slarvigt och klicka i mindre genomtänkt. I långa prov blir det näst intill slumpat på slutet för att jag är så jäkla uttråkad. Varför ska jag offra min tid på sånt skit när jag kunde gjort något roligare med den timmen?

Bara för att det finns en anledning betyder det inte att det är okej!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,746
Rymdhamster;n89459 said:
Varför ska jag offra min tid på sånt skit när jag kunde gjort något roligare med den timmen?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,881
Location
Göteborg
Bra frågor, men den sista frågan fick mig att fundera på om jag var målgruppen. Enkäten utgick från att det finns en spelledare, så kanske utvärderar man en annan sort rollspel än den jag håller på med? Jag skrev bara att frågan inte kan appliceras på mig eftersom jag sällan spelar spel med spelledare. En lite bättre introtext som talar om vad som menas med "rollspel" hade nog inte varit fel. Inkluderas lajvare i den här studien, till exempel?
 
Top