Nekromanti Rollspelsspråklig undersökning över Allhelgona

Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Hej på er!
Jag vet inte hur många akademiska uppsatser om
rollspelsterminologi som existerar, men snart finns
förhoppningsvis en till. Tyvärr måste den skrivas på ca 4
dagar av en rätt oerfaren lärarstuderande, men den kan väl bli
trevlig ändå. Speciellt om lärarstuderanden i fråga får hjälp av
er!

Huvudvikten i arbetet ligger på frekvensordlistor jag (som är
identisk med den omnämnda lärarstuderanden, om någon
inte förstått detta) efter bästa förmåga försöker upprätta med
bl a rollspel.nu-trådar som källa, men jag tänkte komplettera
med en liten enkät.

Om du vill hjälpa mig, gör en lista på fem "viktiga
rollspelsuttryck" som du tror att "oinvigda" inte förstår utan
förklaring (de första du kommer att tänka på).


Listan kan lämnas som svar på detta inlägg, men ett mail
eller personligt meddelande till mig kan vara lämpligare dels
för att inte fylla forumet med snarlika inlägg, dels för att de
som svarar i så liten utsträckning som möjligt skall påverkas
av varandra. Av samma anledning: Om du funderar på att
svara, gör det helst innan du läser eventuella tidigare svar.

OBS! Eftersom uppgiften alltså skall lämnas in måndag kväll,
kommer inte svar som inkommer efter måndag 16.00 att
påverka "det officiella resultatet".

Tack på förhand,
Martin H Olsson (ozzy)?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tjaa, några förslag kan ju vara

1) Fv = Färdighetsvärde

2) Obt6 = obegränsade slag av 6-sidiga tärningar

3) Olika slags förkortningar av rollspelsnamn t. ex DoD, V:tM osv

& där tog fanatsin slut... + att jag måste sticka till jobbet..

/ Johan K, trött som få..
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
"rollspel" som vi avser det, inte som beteckning på en pjäs.

"värde" som storhet, inte bara som siffra.

"Dungeons & Dragons" som någonting annat än Drakar & Demoner (och tvärtom :gremsmile:).

"jag" som kan avse såväl ens rollperson som en själv, beroende på sammanhanget.

"tärning" som kan ha fler eller färre än 6 sidor.

Lycka till!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Mitt bidrag

Hej!

Jag kom på följande ord:

Rälsning

När spelledaren (eller äventyrsförfattaren) i förväg bestämt sig för hur hela, eller delar av, ett äventyr skall fortlöpa. Rälsning (eller Railroading) är helt enkelt när spelarna styrs så mycket att deras egna val och möjligheter att påverka historien begränsas.

Hack ´n Slash eller Grottröj

Spelstil som innebär att man letar upp monster, slår ihjäl dem och tar deras pengar och skatter. Oftast i underjorden och det finns ofta labyrintliknande gåtor och problem att lösa. Spelarna lär sig att hålla utkik för fällor. Vissa påstår att detta är oseriöst rollspelande men jag hävdar snarare att det är en lättsammare form, osom är minst lika rolig. Unga spelare ägnar sig rätt ofta åt grottröj till en början.

Grisodling

Ett uttryck som myntades av Anders Blixt om jag inte minns helt fel. I vilket fall så avser man fantasy (i rollspel eller litteratur) där mängen fantastiska element är liten. På engelska kallas det oftast "low-fantasy". Termen avser också rollspersoner som inte är episka hjältar som i D&D utan snarare mer jordnära personer med andra yrken än hjältemodig krigare. Typ.

Modul

Ett komplement till ett rollspel. Är oftast i bokform och kan innehålla fler regler (ex. "Drakar och Demoner Expert" och "Krigarens handbok"), bakgrundshistoria/världsbeskrivningar (ex. "Geografica Mundana" och "Osthem") eller fler monster att slå ihjäl (ex. "Monster opch Varelser" och Zonernas Zoologi").

Vitulv

Term som beskriver ett jäkligt hårt och farligt monster eller en grym spelledarperson som rollpersonerna är rädda för. Se pollen på förstasidan . Också en läskig spelledare som sätter skräck i rollspelscommunityn på internet.

t* där * är en siffra
Tärning. Siffran anger hur många sidor tärningen har.

/Vulf

[color:\\"red\\"] edit: lade till t* [/color]
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Här är mina 5 ord:
Jag spelar mest engelska rollspel, men eftersom jag förklarar för svenskar så blir termerna på svenska.

1) Rollspel
2) Grundegenskaper
3) Färdighetsvärde
4) Svårighetsgrad
5) Erfarenhet
6) Kroppspoäng

Oops, det blev 6, men de är i den ordning jag kom och tänka på dem.
Den vanligaste frågan jag fär är: "vad är rollspel?" så jag anser det självklart vilket ord det är som hamnar på förstaplatsen.
Om du inte håller med så ta de övriga 5.

Jag hoppas att du postar resultatet av din undersökning sen.

Om du ursäktar så ska jag nu läsa vad de andra lämnat för svar...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Varför ta andra termer än de absolut viktigaste (och nu antar jag att termen "rollspel" redan har förklarats ordentligt):

Spelledare: Den av deltagarna i spelet som har till uppgift att tolka reglerna, leda skapandet av rollpersoner och sköta spelledarpersonerna och resten av världen. Spelledaren har ofta dessutom bestämt en handling för spelet i form av ett äventyr.

Spelare: En deltagare i spelet som inte är spelledare. Varje spelare har en rollperson som är hans alter ego i spelvärlden. Spelarens uppgift är att gestalta sin rollperson och beskriva hur denne beter sig och vad den gör.

Rollperson: En spelares alter ego i spelvärlden. Rollpersonen beskrivs med siffror som förklarar vad den kan göra och hur bra den är på olika saker, och med en personlighet som spelaren ska försöka gestalta.

Spelledarperson: En person i spelvärlden som inte är en rollperson. Även spelledarpersoner beskrivs med siffror och personlighhet, men sällan lika detaljerat som rollpersonerna. Spelledarpersonerna gestaltas av spelledaren.

Äventyr: En förberedd historia som spelledaren har bestämt. Utgången av historien bestäms av hur rollpersonerna handlar under äventyrets gång.

Om jag fick fler än fem ord skulle jag dessutom förklara "kampanj". Nu antar jag förresten att den oinvigde inte vet något om rollspel. Om han vet det är det meningslöst att förklara så grundläggande termer. Då får man gå in på saker som "kobold", "grisodling" eller "grottröj".

Tillägg efter att ha läst vad andra tycker:
Att ta upp regeltermer känns inte speciellt meningsfullt. De kan betyda olika saker i olika spel. De kan ha olika namn i samma sel trots att de egentligen står för samma sak. I många spel finns de inte ens. Inte ens de självklara termer jag skrev i min lista heter samma sak i alla spel. I Västmark kallar rollpersonen för figur. I Millennium kallar jag det för roll.

/tobias
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
>Att ta upp regeltermer känns inte speciellt meningsfullt. De kan betyda olika saker i olika spel.

Jag håller med. Bara en sådan universiell och för alla spel gemensam företeelse som "Spelledare" heter helt olika saker i olika spel. Bara på en höft kan jag räkna upp följande namn: Game Master, Dungeon Master, Keeper, Judge, Referee, Star Master, Rules Master osv.

/Anders
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
In respektive Off character - att vara inuti eller utanför sin roll

Hur man dyrkar upp ett lås - Det vill säga, färdighetsslag

Hur man slår ihjäl gobbos - Det vill säga, hur man hanterar konflikter

Spelledaren och dennes funktion - Det vill säga, vem gör vad? 'Rollspel' räcker inte om man gör en lite mer detaljerad Vad är Rollspel-essä, utan snart kommer man in på spelledaren och dennes roll och det är ganska viktigt i flertalet rollspel. Att ha en fungerande spelledare alltså.

Spelarna och deras roller - Alltså vad och hur de gör det de gör. Gestaltar sin roll, i korta ord.

Nu blev det inte fem här heller, men eftersom vissa av mina kan dras ihop till en så fortsätter jag.

Att det inte är något direkt tävlingsmoment inblandat - Alltså man spelar för att ha kul, inte för att besegra någon eller någonting. Det ultimata målet är inte att kötta en drake eller att levla snabbast (Tja, i Munchkin då men det är inte ett rollspel per se), det är bara en trevlig bieffekt.

Det är alltså inga direkta termer som måste förklaras, snarare företeelser.

Lycka till med ditt arbete!
 

Azk3r

Veteran
Joined
26 May 2003
Messages
75
Location
Jönköping
T6:a (igentligan alla tärnings varianter)

RP,SLP,SL (alla dessa underbara förkortningar)

kobold (given)
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Senaste nytt

Tyvärr fick inte den här undersökningen plats i min uppsats (som jag fortfarande sitter och filar på), men tack ändå alla som har svarat och må den rollspelsspråkliga diskussionen leva vidare!

"Rollspeliska - ett upproriskt språk"
Klassisk inläggsrubrik av... Storuggla? Eller inbillar jag mig?

mvh,
mho?
 
Top