Nekromanti Rollspelsskapares ersättning när rättigheter sälj?

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag undrar om personerna som författat/hittat på Drakar och Demoner, Kult och Mutant Chronicles får någon ersättning nu när Paradox Entertainment säljer filmrättigheter och liknande. Drakar tillverkas ju på licens, MC ska bli film och Kult har jag för mig också tillverkas på licens.

Nån som vet?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Drakar & Demoner tillverkas inte på licens längre. Varumärket ägs sedan en tid fullt ut av Riotminds. Hur det är med Kult vet jag inte.

En intressant tanke dock; vissa företeelser i MC dök för första gången upp i Kult. Om fransmännen ("Le Horruer Grand Grotesque" eller vad de nu heter :gremtongue:) som ger ut Kult skulle äga varumärket, är det då inte fråga om nån slags intrång i deras varumärke?

/Anders (svamlar om nått han inte har minsta koll på)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
det här har skrivits omi liknade trådar tidigare, men så här funkar det ungefär:

Det är skillnad på upphovsrätt och publiceringsrätt... den som exempelvis skrivit ett verk som anses ha verkshöjd har alltid rätt att anges som upphovsman ("based on characters created by xxxx"), med det betyder inte att man får betalt om verket filmas. Om jag skulle skriva ett rollspel som ANSTÄLLD på ett företag så är det normalt företaget som har publiceringsrätten, inte jag. Företaget kan i sin tur sälja rättigheterna vidare.. osv.. och jag får inte en spänn. Det är också ganska normalt att om ett företag köper in texter eller bilder från frilansare så ingår publiceingsrätten i arvodet (dock ej automatiskt, det ska egentligen avtalas om... friköpande av foton kan till exempel vara en dyr historia).

...när det gäller Mutant gissar jag att urprungsförfattarna inte får ett öre.. jag lär inte få ett korvöre för mina ursprungliga konceptskisser till spelet... ;-) fast å andra sidan kanske man kan sälja originalen på eBay om filmen blir en succé!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Svar från berörd

Hej!

Som en av dem detta berör i och med filmen, kan jag svara med ett kort och enkelt; nä, vi får ingen ersättning. Vi fick betalt (ja, jag i alla fall) när spelet skrevs och det är det.

/M
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
557
Location
Gävle och Åland
Re: Rollspelsskapares ersättning när rättigheter s

Det är stor skillnad på varumärken och upphovsrätt. Upphovsrätt uppstår automatiskt när något originellt skapas och tillhör upphovsmannen såvida annat inte har avtalats. Varumärken som "IKEA" och "Drakar och Demoner" söker och får man från PRV under förutsättning att man använder dem på marknaden.
 

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Vi kommer att publicera en artikel om hur Target Games avvecklades, men vad jag kommer ihåg av Fredrik Malmbergs artikel så såldes Drakar och Demoner till en konkursförvaltare som sålde rättigheterna vidare till RiotMinds. 7th Circle ger ut Kult på licens, percis som Järnringen med "gamla" Mutant. Paradox håller på och förhandlar med okända licensspekulanter på rollspelet Mutant Chronicles. Paradox Entertainments huvudsakliga näring verkar ju vara just licenser (t.ex. Conan), så man får hoppas att de har exklusiv rätt att tjäna pengar på detta (annars vore det ju en dålig affärsidé).
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
557
Location
Gävle och Åland
Re: Rollspelsskapares ersättning när rättigheter s

En intressant aspekt är att avtal om överlåtelse av upphovsrätt enligt upphovsrättslagen (3 kap, 28§) inte automatiskt överlever en försäljning av förlaget utan då återgår till upphovsmannen.

Varumärken (vilket jag förmodar att "Conan" är) kan däremot köpas, hyras ut och säljas tämligen fritt.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
förhandlar med okända licensspekulanter på rollspelet Mutant Chronicles.

Okända och okända - det sitter väl en grupp i Västerås och håller på att utveckla nästa generation av MC, skall släppas under 2007 om inte jag är ute och cyklar.
 

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Förtydligande

Jag var lite otydlig. Med okända menade jag okända för mig, eftersom Fredrik Malmberg inte skrev ut vilka det handlade om i artikeln.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Rollspelsskapares ersättning när rättigheter s

"Okända och okända - det sitter väl en grupp i Västerås och håller på att utveckla nästa generation av MC, skall släppas under 2007 om inte jag är ute och cyklar."

Det där låter intressant. Vet du något mer? Vilka är de?
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Vilket är då det "äkta" Mutant?

Kan vi nu vänta oss en hätsk debatt under 2007 inom rollspelssamfundet om vilket Mutant som är det "äkta", nu när både efter-katastrofen-Mutant och Kult-i-rymden-Mutant kommer att ges ut? Kommer vi att få se en liten men högljudd grupp spelare som kräver att cyberpunk-Mutant ges ut på nytt? Kommer M:UA-spelarna att kalla MCH för ett barnsligt krigsrollspel medan MCH-spelarna kallar M:UA för ett oseriöst Kalle Anka-rollspel?

:gremlaugh:

Dewil
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Re: Rollspelsskapares ersättning när rättigheter s

Det här är nog i stort sett den enda information som finns om det, fast det är i och för sig rätt mycket om man tänker på hur långt produktionen verkar ha kommit.

Länk!
 
Top