Rollspelsskapande i samarbete med AI

Jobend

Veteran
Joined
2 May 2019
Messages
57
Location
Helsingborg
Hej rollspelsentusiaster,

Jag ville dela med mig av ett spännande projekt som jag och en AI samarbetar med. Vi är i färd med att skapa ett helt nytt och unikt steam punk-rollspelet som vi kallar "Ångfödd." Vad som gör detta projekt så speciellt är att en stor del av skapandeprocessen drivs av AI-assistans från OpenAI.

**Vad är Ångfödd?**
Ångfödd är ett steam punk-rollspelet som utspelar sig i en värld där ånga och teknologi driver allt, och enligt vår vision kommer det att vara fullt av spänning, mysterier och moraliska dilemman. Rollspelare kommer att utforska en dystopisk värld kantad av industriella städer och korruption.

**Samarbete med en AI**
För att ta detta projekt till nya höjder har jag använt mig av en AI-assistent från OpenAI. Vi har arbetat tillsammans för att skapa världen, karaktärerna, regelsystemet och mycket mer. Det har varit en otroligt kreativ och givande upplevelse.

**Vad vi har åstadkommit hittills:**
- Skapat en fängslande värld med städer som Lumière, Duskmire och andra franskklingande platser.
- Designat ett regelsystem som kombinerar spänning med moraliska val och etiska dilemma.
- Utvecklat ett antal arketyper och playbooks, inklusive Uppfinnare, Tjuv, Förförare och mycket mer.
- Skapat ett unikt ekonomiskt system med valutor som Dubloner och en resursbaserad ekonomi.

**Sammanfattning:**
- Projekt: Ångfödd - Ett Steam Punk Rollspel
- AI-assistent: OpenAI's ChatGPT
- Mål: Skapa ett unikt och engagerande steam punk-rollspelet med hjälp av AI och gemenskapens input.

Vi ser fram emot att höra från er och välkomnar er att vara en del av detta fantastiska projekt!

---

Ovanstående text är AI-genererad, kanske föga överranskande. Jag bad ChatGPT skriva en forumpost där den beskriver "Ångfödd" och samarbetet vi haft.
Texten visar både på styrkorna och svagheterna med att samarbeta med en AI.

En idé jag fick i våras var att ta hjälp av ChatGPT att generera ett rollspel för att: 1 Jag är lat, 2 Det kunde vara kul.
Skrivandeprocessen förändrades kraftigt i samarbetet med en AI. Mitt jobb blev att formulera prompts, selektera valda delar, editera och scanna för stötande innehåll. (AIn verkade ha en förkärlek för att benämna ånga som damp, ord som jag inte vill ha i min text)
Det är vanligt att rena felaktigheter smyger sig med också. I exemplet ovan så hittar den friskt på att vi har en stad som heter "Duskmire" och det stämmer inte, sant är dock att städerna har fransk-klingande namn. Jag vet inte hur rollspels-communityn ställer sig till AI-genererat innehåll men kan tänka mig att den inte är odelat positiv. :)

Sammanfattningsvis (på riktigt):
Ångfödd är ett kollaborationsexperiment mellan mig och ChatGPT 3.5. Jag har valt att använda mig av grunden i PBtA för när jag spelade nya KULT så tyckte jag det var oerhört smidigt.
Det är redo att speltestas, ska bara lägga lite mer kött på introduktionsäventyret.
Syftet med Ångfödd är inte att skapa en kommersiell produkt, men jag tyckte det saknades ett rollspel i dystopisk steampunk-miljö där fyra stora fraktioner skapar en dynamik och ett politiskt spel att navigera i.

Skulle vilja avsluta med tre frågor:
1. Vad får jag inte missa när jag skapar ett rollspel (Generellt eller i Steampunk-miljö)?
2. Finns det intresse att följa skapandeprocessen tillsammans med en AI?
3. Finns det intresse av rollspelet Ångfödd?

Tack för mig
/ Den allra högst levande personen

Ps. Kan varken bekräfta eller dementera att jag snott en move från "Vi spelar rollspel" som heter "Rabla lärdom"
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Jag skulle vara intresserad att följa dina kommentarer på processen: vad som känns som att det funkar bra, vad som inte funkar bra, lärdömmar du gjort om hur du får det att funka bättre, etc.

Intresset för själva spelet är lågt. Jag är rädd att din AI-assisten sköt det i sank på en gång med allt prat om hur "unikt" det ska vara (i synnerhhet efter att ha snott ett namn rakt från World of Warcraft) =D.

Men vem vet, det beror på hur intressant själva utvecklingsprocessen blir.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
(Jag tror föresten att GRR Martin och en bunt andra författare stämt en AI-textbot nu. Kan vara värt att hålla ett öga på den utvecklingen. I synnerhet om du räknar med att försöka sälja det här i framtiden).
 

Jobend

Veteran
Joined
2 May 2019
Messages
57
Location
Helsingborg
Jag skulle vara intresserad att följa dina kommentarer på processen: vad som känns som att det funkar bra, vad som inte funkar bra, lärdömmar du gjort om hur du får det att funka bättre, etc.

Intresset för själva spelet är lågt. Jag är rädd att din AI-assisten sköt det i sank på en gång med allt prat om hur "unikt" det ska vara (i synnerhhet efter att ha snott ett namn rakt från World of Warcraft) =D.

Men vem vet, det beror på hur intressant själva utvecklingsprocessen blir.
Tack för din feedback.
Som sagt har jag inga planer på att sälja eller kanske ens lägga ut till allmän beskådan.
Duskmire ingår inte som namn i min text men jag får kanske anledning att googla alla namn som AIn föreslåt, tack för tipset.

Ordet kvalitetskontroll är ju något som man kommer att tänka på i skapandeprocessen.
Styrkan i en AI skulle nog vara att generera frö till äventyr eller scenario, men (ännu) inte att skapa dem från ax till limpa.
 
Top