Nekromanti Rollspelsradio (pt... nåt)

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Tja, som vanligt... det är onsdag, klockan närmar sig 17:00 - dags att kila över till http://total.gamingradio.net/ och ratta in valfri mediaspelare - dags för rollspelsradio! (nej, vi rollspelar inte "on air"). Dagens program handlar om... tja, vem vet? Jag är värd, och har ingen aning om det själv! Däremot så kommer vi definitivt att prata GothCon, det kan jag garantera.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,782
Location
Göteborg
Öh ... jag hör bara en massa metalmusik. Och jag är inte särskilt förtjust i metal, så jag orkar inte vänta längre än tre låtar i rad.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Sen spelar de musik i bakgrunden när de snackar också, och SÅ bra mic:ar har de inte. så man hör inte musiken och inte vad de säger. :)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Aech !
Nu missade jag det igen. Ska ta & lyssna på det hela nästa gång.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Tyvärr är det så att bakgrundsmusiken är nödvändig, annars så tror mjukvaran att vi inte sänder något, och säger till servern att sätta in Jukebox (som ligger i bakgrunden hela tiden) istället. Lite irriterande, men inte mycket man kan göra åt det just nu.

Musikvalet är något ni som lyssnare däremot kan göra något åt! Antingen säger man till här, eller i IRC-kanaler/email, vad man vill lyssna på; vi kan förmodligen fixa det (har jag låten så spelar jag den, med vissa undantag).

Nästa vecka är sista gången vi kör mellan 17:00-20:00, efter det så kör vi 20:00-23:00, vilket på det stora hela är en mycket bättre tid.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Om jag inte minns fel så skulle ni lägga upp de inspelade avsnitten på näten. Frågan är var man hämtar hem dem?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Sen spelar de musik i bakgrunden när de snackar också, och SÅ bra mic:ar har de inte. så man hör inte musiken och inte vad de säger. :)
Sant!
Man får verkligen anstränga sig för att höra vad de säger.
Det durar och basar och sluddrar mest. Antingen är det dåliga mic'ar eller så har de inte koll på hur man talar i mic. Låter ofta som de talar för nära mic'en.


...Så, det vore mycket bättre om de kunde öka ljudkvaliteten märkbart på talet, och om de kunde lägga upp ett tema att snacka om varje program. Det kunde då sedan få en egen hemsideflik, som man kanske kunde läsa varje Tisdag ellerså inför programmet.
Det är alldeles för strukturlöst för min smak hittills.
Det bara mumlas hitten och ditten och man fattar inte så mycket.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Sant!
Man får verkligen anstränga sig för att höra vad de säger.
Det durar och basar och sluddrar mest. Antingen är det dåliga mic'ar eller så har de inte koll på hur man talar i mic. Låter ofta som de talar för nära mic'en.
Väldigt konstigt, för mitt arkiv visar ingenting sådant. Jag ska köra ett par test i helgen och se om vi kan se var felet ligger. Musiken ligger på en bra nivå, och det är ganska lätt att höra vad vi säger... förutom den horribla engelskan, då.

De i staff som jag frågat har inte hört nåt av vad ni har beskrivit, så förmodligen är det ett lokalt problem (PEBKAC?). Mitt arkiv är rent, och det spelas in från output, så det finns ingenting som påverkar kvaliteten efter det, iaf inte från min sida. Ni är, dessutom, de enda som faktiskt sagt någonting om det här, och våra lyssnare i IRC skulle definitivt hojta till om de märkte ett sånt fel.

Så här låter i alla fall arkivet: http://www.azaz.se/random/Rob_vs_Petto.mp3 (35-ish MB, inte hela showen uppenbarligen)

Om ni som har haft problem att höra kan berätta vad ni använder för att lyssna på radioshowen skulle det hjälpa något enormt för att felsöka.

Det kunde då sedan få en egen hemsideflik, som man kanske kunde läsa varje Tisdag ellerså inför programmet.
Bra idé - och här är det mig ni ska skylla på. Jag har helt enkelt för mycket att göra i veckorna för att hinna slänga ihop en hemsida. Men visst, layouten är fixad, nu återstår bara att fixa underdomän och liknande.

Angående innehållet så har vi, tekniskt sett, ett program. Dock är jag aningen lätt att distrahera. Jag jobbar på det, men det är inte lätt.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Det... kan jag berätta när jag har klippt till dem ordentligt!

Ok, dålig ursäkt (fast ändå helt relevant), so here's the real deal:
Jag suger. Min dator valde att krascha, och givetvis så har jag inte backup på allt som är hur viktigt som helst, så de tidiga showerna är tyvärr (förmodligen) borta. Jag ska kolla runt och se vad jag kan rädda (jag har tillgång till allra första showen i vart fall, alltid något).

Jag ska klippa ihop gårdagens show på söndag - promise - och första showen torde vara färdig (om Petto har gjort vad jag bad honom om).
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,704
Location
Stockholm
Så här låter i alla fall arkivet: http://www.azaz.se/random/Rob_vs_Petto.mp3 (35-ish MB, inte hela showen uppenbarligen)
Utifrån den här filen förstår jag inte vad folk har för problem med hörbarheten. Distande peakar här och där men inget "bas-bummel" alls och problemfri nivåskillnad mellan prat och bakgrundsmusik.
Innehållet kan man kanske diskutera, dock ."I like the artistic value of dismembered females"... :gremtongue:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Väldigt konstigt, för mitt arkiv visar ingenting sådant. Jag ska köra ett par test i helgen och se om vi kan se var felet ligger. Musiken ligger på en bra nivå, och det är ganska lätt att höra vad vi säger... förutom den horribla engelskan, då.
Nu, musiken har jag inga problem med att höra. Den ljuder klar och "synbar" (hehe) bakom allt pratet. Dock är pratet oftast sluddrigt, durigt och dovt.


Men nåväl, skulle ni ordna med sida och det till programmet vore det guld, och för övrigt så lyssnar jag på programet med winamp.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Fråga: har du testat mp3-filen som jag länkade till? Låter den annorlunda, eller likadant?
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Låter som det är ett problem på din sida, faktiskt - men fråga mig inte hur man fixar det, vet inte ens hur det kan låta fel från en vanlig mp3-fil (128kbps, 44.1KHz, Joint Stereo). :/
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Äsch, jag kör på får vi se.
Jag kanske bara inbillar mig också. Men jag har alltid upplevt det som harvig ljudkvalitet på talet, men det kan ju vara den sluddriga, ibland tveksamma, engelskan som gör att jag upplever det så, som du säger.
Det ordnar sig nog. :gremsmile:
 
Top